در پی راه اندازی مرکز ساماندهی مشاغل خانگی البرز انجام شد؛

بازدید فعالان مشاغل خانگی استان زنجان از مرکز ساماندهی مشاغل خانگی البرز

۰۶ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۶:۲۴ کد : ۳۱۳۰۱ اخبار مهم تجاری سازی فناوری و اشتغال
در پی راه اندازی مرکز ساماندهی مشاغل خانگی البرز، تیمی از جهاد دانشگاهی و اداره کل تعاون استان زنجان از مرکز ساماندهی مشاغل خانگی استان البرز بازدید کردند و از تجربیات استان البرز بیشتر آشنا شدند.
بازدید فعالان مشاغل خانگی استان زنجان از مرکز ساماندهی مشاغل خانگی البرز

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد البرز ابراهیم شادمهر مدیر امور اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز در این بازدید ضمن اشاره به فرایند انجام کار و جلسات مختلفی که از سال ۹۸ تشکیل شده گفت: این طرح عملا از ابتدای سال گذشته وارد فاز اجرا شد و دوستان ساختارشکنانه و با در نظر گرفتن اولویت‌های استان کار را اجرایی کردند.

شادمهر افزود: در شروع کار آقای قاسم‌پور مدیر اجرایی طرح ساماندهی مشاغل خانگی در البرز، اطلاعات تمام کسانی که برای مجوز اقدام کرده بودند را از ما گرفتند و با تمام آن‌ها تماس گرفته و برای بخش عمده‌ای از آن‌ها برنامه‌ریزی شد.

وی گفت: با صاحب‌نظران در دانشگاه‌ها، مراکز مهم علمی، فرهنگی، اقتصادی و تولیدی جلساتی برگزار کردیم و همچنین آمارهایی از میزان فعالیت در حوزه‌های مختلف بدست آوردیم. جلسات منظم و خوبی با پیشرانان حوزه‌های مختلف مشاغل خانگی داشتیم که این جلسات از سمت پیشرانان بسیار چالشی و مطالبه‌گرانه بود.

شادمهر افزود: تمام افراد از دستگاه‌های مربوطه برای پیشبرد این کار وقت گذاشته‌اند و آقای قاسم‌پور و همکارانشان وقت مضاعف گذاشتند. اگر موفقیتی حاصل شده به دلیل کیفت کار بودن ایشان است. امیدواریم استان البرز به عنوان الگویی در حوزه مشاغل خانگی در همه کشور مطرح شود.

اشتراک تجربیات البرز و زنجان در بخش مشاغل خانگی اتفاقات خوبی را رقم خواهد زد

محمود شکریان معاون آموزشی جهاد دانشگاهی البرز هم در این جلسه گفت: در ابتدا، کار مقداری گنگ بود اما در ادامه هدف اصلی به وسیله آقای قاسم پور، آقای آبین و سایر دوستان فعال در این طرح مشخص شد و با حمایت‌های جناب شادمهر و همکارانشان راهبردهایی استفاده شد که به مسیر اصلی رسیدیم. در انجام امور همه یک دل و هماهنگ بودند و از هیچ تلاشی برای پیشبرد کار دریغ نکردند.

وی از به اشتراک گذاری این تجربیات ابراز امیدواری کرد و گفت: با تبادل این تجربیات اتفاقات خوبی در آینده برای هر دو استان متصور هستیم.

آموزش در اولویت کار مشاغل خانگی قرار می‌گیرد

حسین آبین مسئول حوزه پیشران‌ها در طرح مشاغل خانگی در استان البرز هم در این جلسه گفت: جلسات زیادی با سازمان‌ها و ادارات مختلف داشتیم و متوجه شدیم که همه آن‌ها تمایل دارند از جزیره‌ای بودن در بیایند. بنابراین قرار بر این شد که همه را زیر یک سقف جمع کنیم. با پیشنهاد آقای شادمهر تصمیم داریم طرحی را عملیاتی کنیم که هر فردی در حوزه مشاغل خانگی از هر سازمانی مجوز گرفت به مرکز ساماندهی مشاغل خانگی ارجاع داده شود تا مشاوره‌ها و آموزش‌های لازم را در زمینه مورد نظر بگیرد و به طور تخصصی وارد آن شغل شود، نه اینکه بعد از گرفتن وام و ورود به شغل مورد نظر متوجه شود که راهش اشتباه بوده، توانمندی لازم را نداشته یا زیرساخت‌های کار فراهم نبوده است.

آبین در ادامه افزود: ما در این زمینه مشاوران خوبی را در نظر گرفته و در زمینه آموزش اساتید بسیار ارزنده‌ای که در سطح کشور مطرح هستند را مشخص کرده‌ایم. دراین مدت در حوزه‌ی آموزش ۱۶ کارگاه و تعدادی وبینار تخصصی نیز با کمک همه سازمان‌ها و مسئولین مربوطه‌شان برگزار شده‌است.

وی توضیح داد: از نقطه نظرات کارشناسان بسیاری بهره برده‌ایم، همچنین پیشرانان بسیار فعالی در همه‌ی حوزه‌ها داریم که در سطح بین‌المللی فعالیت می‌کنند.

آبین گفت: در نتیجه‌ی عملکرد خوب تیم مشاغل خانگی در استان البرز، سازمان ساماندهی مشاغل شهرداری کرج آمادگی واگذاری چند مکان دیگر را به این طرح با ما درمیان گذاشته است.

۷۵ درصد فعالان مشاغل خانگی البرز بانوان هستند

ابوالحسن قاسم‌پور مدیر اجرایی طرح مشاغل خانگی در استان البرز با اشاره به مطالعات انجام‌شده در حوزه مشاغل خانگی، گفت: در این طرح سه نکته مهم در ابتدای کار باید مورد توجه قرار می‌گرفت، اینکه بیش از ۷۵ درصد از فعالان این حوزه بانوان هستند، درحوزه مشاغل خانگی مشکل اصلی بازار فروش است و اینکه اتحادیه، صنف یا مرکزی برای تبادل نظر بین فعالان مشاغل خانگی وجود ندارد.

قاسم‌پور ادامه داد: در حوزه مشاغل خانگی سه جور دستگاه داریم، دستگاه‌های حمایت‌کننده مثل بنیاد شهید و بهزیستی، دستگاه‌های اجرایی مثل جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی و دستگاه‌های تسهیل‌گر که میزان قدرت تصمیم‌گیری و عملیات اجرایی کمی دارند و به عنوان نهاد تسهیلگر عمل می‌کنند مثل اداره کار و امور اجتماعی. این سازمان‌ها و ادارات در بیشتر موارد به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند و اولین قدم ایجاد ارتباط بین دستگاه‌های متفاوتی است که با تصمیمات متفاوت مداخله می‌کنند.

وی ادامه داد: در نگاه اول با کمک آقای خیری در شهرداری پذیرفته شد که مشاغل خانگی با توجه به دامنه گسترده‌ای که از منابع انسانی دارد، لازم است در مکانی ساماندهی و متمرکز پیدا کنند. نگاه دوم این بود که پایگاه ایجاد شده مرکزیتی برای فروش و پخش دستاوردهای مشاغل خانگی باشد. نگاه سوم ایجاد انسجام درونی بین مشاغل خانگی بود که در این راستا کمیته‌هایی  از بین افراد خبره و سرشناس هر حوزه ایجاد شد و یک نفر به عنوان رئیس هر کمیته مشخص شد.

این مسئول با اشاره به مطالعات خود و دکتر نجاتی در سال‌های ۹۱ و ۹۲  به تشریح مسایلی چون لزوم مشاوره‌های تخصصی مشاغل خانگی (ایجاد دفتر مشاوره تخصصی مشاغل خورد و خانگی)، لزوم وجود یک مرکز برای پخش دستاوردهای افراد(مکان فیزیکی ایجاد شده)، لزوم استفاده از صنایع در مشاغل خانگی (ایجاد دفتر کارگزاری ارتباط مشاغل خانگی با کارگزارهای بیرونی)  و لزوم ورود به بسترهای فروش اینترنتی و استفاده از فضای مجازی (شروع همکاری با یکی از سایت‌های مطرح کشور در این زمینه و ایجاد سایت‌های فروش انفرادی و گروهی) پرداخت.

قاسم‌پور در ادامه به توضیح تشکیلات درون سازمانی ایجاد شده و تشکیل پنج کمیته اصلی برای مشاغل پرداخت و خاطر نشان کرد: در این اکوسیستم ضمن اینکه تئوری به عنوان پشتوانه نظری وجود دارد، عملیات آن هم انجام شده و کمیته‌ها و ساختار مرکز سازمان‌دهی تشکیل شده است.

وی در پایان گفت: اگر این توانایی را داشته باشیم که حس انسانی و مسئولیت اجتماعی را در افراد و ادارات و سازمان‌ها تحریک کنیم، قابلیت‌های شرافتمندانه‌ای وجود دارد که از اصول آنچه در آیین‌نامه هست فراتر است و این اتفاق در استان البرز افتاد.

آماده انتقال تجربیات خود هستیم

احمد خیری رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری کرج با اشاره به اینکه در رابطه با موضوع مشاغل خانگی، بهبود فضای کسب و کار و سیستم کارآفرینی در هر محیطی با چند مسئله جدی مواجه هستیم گفت: اول باید آدم‌های دغدغه‌مند و عاشق را در دستگاه‌ها، الزامات اداری و محیط اکوسیستم‌ها پیدا کنیم که این اتفاق در البرز افتاد. دوم اینکه برای هر کاری هم‌اندیشی، هم‌فکری، همکاری، هم‌دلی و گفتمان‌سازی مشترک نیاز است که این اتفاق هم افتاد و دبیرخانه شکل گرفت و سوم اینکه هر کاری به یک تئوری علمی و پشتوانه نظری نیاز دارد. افرادی که در تنگناهای اقتصادی و اجتماعی کشور تصمیم می‌گیرند کاری را آغاز کنند، اگرمشاوره‌های تخصصی و پشتوانه و آموزش‌های علمی لازم را نداشته باشند تجربه تلخی ایجاد می‌شود و خاصل می‌شود آدم‌های بیکاری که وام می‌گیرند و تبدیل به بیکار بدهکار می‌شوند. برای حل این مسئله هم مرکز تخصصی خدمات مشاوره مشاغل خرد و خانگی ایجاد شده است.

خیری افزود: مسئله فروش در عصر جدید با توجه به سرعت تغییرات اجتماعی و تغییر ذائقه‌های مردم، نیاز به خلاقیت و نوآوری دارد.باید از پلتفرم‌های فروش آنلاین و ظرفیت‌های آن‌ها استفاده شود، با ایجاد مجموعه‌هایی که بتوانند گیف ایجاد کنند و ارزش‌های جدید برای محصول خلق کنند.

وی افزود: پاسخ به این چند مسئله در قالب این دبیرخانه و این فعالیت‌ها یک ماموریت جمعی شد که بسیاری از دوستان در استان به آن وفادارند.

این مسئول خاطر نشان کرد: وقتی این نگاه تمام شمول می‌شود بازیگران اصلی که خود فعالان این حوزه هستند می‌آیند و انتقال تجربه می‌کنند، افراد دیگری که دغدغه‌مند هستند به حول این محور اضافه می‌شوند تا یک زنجیر کامل شکل بگیرد.

وی با اشاره به اینکه در ایجاد ظرفیت‌های قانونی برای یک مشارکت نظامات مدیریت شهری تجربیات خوبی داریم در باب انتقال تجربه اعلام آمادگی کرد و افزود: دستورالعمل‌ها، قوانین بالادستی و کارکردهای متعددی در این حوزه در اقتصاد شهری وجود دارد. به طور مثال برنامه ریزی شده است که ۲۷۰۰ نفر از فعالان حوزه مشاغل خانگی در این طرح حضور پیدا کنند.

وی گفت: در حوزه مشاغل سیار و بی‌کانون در شهرداری‌های کشور با چالش‌هایی مواجه هستیم، بساط گری به اندازه‌ی تاریخ هویت دارد و ما نمی‌توانیم بگوییم که آن را جمع می‌کنیم، نمی‌توانیم، همان‌طور که در طول تاریخ نتوانستیم. ما باید به آن سامان دهیم، شکل دهیم و توانمندش کنیم.

وی در پایان افزود: من خیلی امیدوارم که این تجربه‌ خوب در حوزه‌ی مشاغل خانگی در حوزه‌های دیگر مانند بساط گری‌ها کمک کند و در تعریف اقتصاد شهری پویای مردم‌محور، شهروندانی که بر اساس شرایط اقتصادی حاکم بر کشور بتوانند تاب‌آوری داشته باشند ببینیم. مدل‌ها در حال تغییر است و ما هم باید تغییر کنیم.

کلید واژه ها: توسعه مشاغل خانگی بازدید جهاددانشگاهی اشتغال زنجان


نظر شما :