معاون آموزشی جهاددانشگاهی:

از تجربه ۹ کشور دنیا در طرح ساماندهی مشاغل خانگی استفاده کرده‌ایم

۱۰ تیر ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۲ کد : ۳۲۹۶۳ تجاری سازی فناوری و اشتغال
معاون آموزشی جهاددانشگاهی با بیان اینکه ما در حوزه مشاغل خانگی ۹ کشور دنیا بررسی کرده‌ایم، گفت: مثلاً در کشور آمریکا ۴۲ میلیون نفر در قالب شبکه‌ها و ساختارهای رسمی، غیر از شبکه رسمی در حوزه مشاغل خانگی فعال هستند. در ایتالیا ۹۰ درصد برندهای درجه یک در حوزه چرم، پوشاک و کفش در شبکه مشاغل خانگی است.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد البرز، دکتر محمدصادق بیجندی روز پنجشنبه ۱۰ تیرماه در بازدید از مرکز ساماندهی مشاغل خانگی البرز، با بیان اینکه وقتی یک تیم منسجم، همراه و پرانرژی را در این مرکز دیدم خیلی خوشحال شدم، گفت: واقعاً کارهای ارزشمندی انجام شده و به همه دست اندرکاران این طرح ملی خسته نباشید می‌گویم.

دکتر بیجندی با اشاره به خاطره‌ای از سفر به چین در اواخر سال ۱۳۶۸، تصریح کرد: نکته جالب آن سفر در شانگهای چین بود. در این سفر با توجه به مطالعاتی که درباره شانگهای انجام داده و مطلع بودم که کارهای جالبی در این منطقه صورت گرفته درخواست کردم با یکی از این کارها آشنا شوم. بر همین اساس صبح زود حرکت کردیم و مترجم به من در یک منطقه سه‌چرخه‌ای را نشان داد که در هر خانه یک بسته پلاستیکی می‌گذارد. صبح روز بعد دوباره به همان منطقه رفتیم و دیدیم که سه کامیونت عروسک بار می‌زدند. بعد داخل یکی از خانه‌ها رفتیم دیدیم که در گوشه خانه یک دستگاه تزریق پلاستیک گذاشته شده است. در هر خانه یک قسمت از عروسک‌ها را تولید می‌کردند. این یعنی به جای اینکه کارخانه درست کنند با یک شبکه، کار را به داخل خانه‌ها آورده بودند.

وی ادامه داد: حتی مواد اولیه هم در همان منطقه در چند خانه که چند کوچه آن طرف‌تر بود تولید می‌شد. یک تیم بزرگ دیگر هم در همان منطقه کار بازاریابی را انجام می‌دادند البته کار بازاریابی قبل از تولید انجام شده بود. عمده مشکل ما در مشاغل خانگی همین مشکل بازاریابی است که فرد اول تولید می‌کند بعد به دنبال بازار می‌گردد و ممکن است در این مسیر به مشکل بخورد.

معاون آموزشی جهاددانشگاهی با بیان اینکه ما در حوزه مشاغل خانگی ۹ کشور دنیا را بررسی کرده‌ایم، گفت: مثلاً در کشور آمریکا ۴۲ میلیون نفر در قالب شبکه‌ها و ساختارهای رسمی، غیر از شبکه رسمی در حوزه مشاغل خانگی فعال هستند. در ایتالیا ۹۰ درصد برندهای درجه یک در حوزه چرم و پوشاک و کفش در شبکه مشاغل خانگی است. یا چین با همین سیستم دنیا را در دست گرفته است. تولید ارزان، با کیفیت و استاندارد.

وی خاطرنشان کرد: ما در حوزه مشاغل خانگی هیچ کدام از این کارها را انجام نداده‌ایم. ۱۲ سال پیش که قانون مشاغل خانگی ایجاد شد تا سال ۹۵ فکر می‌کردند به هر کسی وام بدهند شغل ایجاد می‌کند. طرح کنونی که البرز هم در آن پیشرو شده است بر گرفته از تجربیات کشورهای موفق و تجربیات داخلی است. الان الگوهای بسیار موفقی داریم و بازتاب بین المللی هم پیدا کرده است همین امسال به دو همایش بین المللی دعوت شده ایم. دوشنبه هفته آینده به سفیر ژاپن ارائه می‌شود. در منطقه ملارد و صفادشت یک طرح با UNDP شروع کرده‌ایم.

بیجندی ادامه داد: هر کدام از شما ظرفیت زیادی دارید این ظرفیت می‌تواند با قرار گرفتن کنار هم و همراه شدن شبکه های خوبی بسازد. مثلاً ما در ملارد یک تولید کننده جعبه را در کنار سازنده عروسک قرار دادیم و بعد آنها را به یک تیم از حوزه برندینگ متصل کردیم و الان صادرات بسیار زیادی به عراق دارند.

معاون آموزشی جهاددانشگاهی گفت: در این مرکز ریل گذاری خوبی انجام شده است این فضایی که در اختیار قرار گرفته نعمت بی نظیری است و حضور شما هم غنیمت است اما اگر دوستان از نظر اقتصادی منتفع نشوند کار به جایی نمی رسد. باید فروش افزایش پیدا کند. این کار به صبوری، همدلی و همراهی نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: ما باید به توان‌های زیاد اینها مقدار اندکی اضافه کنیم. اگر ایرادی می‌گیریم برای بهتر شدن کار باشد.

به نقل از ایسنا، وی افزود: ما در ایران باید از فضای تئوری خارج شویم اگر همایشی برگزار می‌کنیم باید نمونه موفق آن را به نمایش بگذاریم.

کلید واژه ها: اشتغال خانگی معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی واحد استان البرز


نظر شما :