همزمان با رونمایی از فیلم «وقتی عقاب پر می‌ریزد»؛

۲۵ محتوای آموزش ضمن خدمت ویژه کارکنان محیط زیست توسط جهاد دانشگاهی البرز رونمایی شد

۱۹ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۸ کد : ۳۱۷۴۳ معاونت فرهنگی اخبار مهم
آیین رونمایی از فیلم «وقتی عقاب پر می‌ریزد» و ۲۵ محتوای آموزش ضمن خدمت کارکنان حفاظت محیط زیست که توسط جهاد دانشگاهی استان البرز تولید شده است، برگزار شد.
۲۵ محتوای آموزش ضمن خدمت ویژه کارکنان محیط زیست توسط جهاد دانشگاهی البرز رونمایی شد

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد البرز، سعید قاسمی جیردهی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی البرز در ابتدای آیین رونمایی از فیلم داستانی «وقتی عقاب پر می‌ریزد» که روایتی از مسائل و مشکلات محیط‌بانان است و ۲۵ محتوای آموزش ضمن خدمت کارکنان حفاظت محیط زیست که روز سه شنبه ۱۸ خرداد در دانشکده محیط زیست البرز برگزار شد، گفت: هر دو این تولیدات حاصل تلاش مشترک جهاد دانشگاهی و اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز است.

وی افزود: فیلم وقتی عقاب پر می‌ریزد سال ۹۸ تولید شده بود و محتوای آموزشی نیز از همان سال در حال تولید بوده و این آیین رونمایی باید زودتر برگزار می‌شد اما متأسفانه به دلیل شرایط کرونا این مراسم به تعویق افتاده بود.

فیلم وقتی عقاب پر می‌ریزد ادای دین به محیط‌بانان مظلوم است

در ادامه احمدرضا فیروزی رئیس جهاد دانشگاهی البرز گفت: جامعه امروز با مسائل زیست محیطی زیادی دست و پنجه نرم می‌کند و آثار آن متأسفانه با اختلالاتی که در حوزه محیط زیست وجود دارد خود را نشان داده و همچنان تخریب محیط زیست ادامه دارد.

فیروزی با بیان اینکه محیط زیست حوزه وسیعی را در بر می‌گیرد، خاطرنشان کرد: اگر بنا باشد این محیط به صورت یک ارگانیسم طبیعی پیش برود همه اجزا باید به صورت سالم با هم در ارتباط باشند و هر جایی که این اکوسیستم دچار اختلال شود آثار سوء خود را بر بخش‌های دیگر هم خواهد گذاشت.

وی با بیان اینکه امروز ما با آلودگی هوا، کمبود آب، انقراض گونه‌های گیاهی و جانوری و بحران‌های زیست محیطی از این دست مواجه هستیم، تصریح کرد: متأسفانه این آسیب‌ها در حال تشدید است و بخش زیادی از آن به خاطر دخالت انسان‌ها در اکوسیستم طبیعی است.

فیروزی ادامه داد: در هر حال این کره خاکی تنها جایی است که ما برای سکونت داریم بنابراین از این نظر لازم است که جایگاه و ارزش والای محیط زیست را هم به خودمان و هم به دیگران یادآوری کنیم و برای حفظ آن تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه در محیط زیست همه اجزا با هم در ارتباط هستند و با این ارتباط در تعادل هستند و وقتی این تعادل به هم بریزد اثر خود را در سایر بخش‌ها نشان می‌دهد؛ افزود: مثلاً وقتی جمعیت پلنگ در یک منطقه کم شود تعداد گرازهای موجود در آن منطقه رو به افزایش می‌گذارد و این تعادل محیط را به هم می‌ریزد.

رئیس جهاد دانشگاهی البرز در خصوص آیین رونمایی از دو محصول تولید شده هم گفت:  بر پایه همراهی و همکاری جهاد دانشگاهی و محیط زیست همکاری‌های خیلی خوبی طی سال‌های گوناگون از جمله انتشار کتاب و اطلس‌های محیط زیست که یک کار ماندگار در کشور است و به عنوان یک کار فاخر منتشر شد.

وی با اشاره به رونمایی از فیلم وقتی عقاب پر می‌ریزد گفت: این فیلم به پیشنهاد آقای حکیمی مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز که خیلی دغدغه ادای دین به محیط بانان را داشتند در دستور کار قرار گرفت. محیط بانان از اقشار مظلوم جامعه هستند آنها همیشه جانشان در خطر است و به خاطر حفاظت از میراث محیط زیست تلاش زیادی می‌کنند.

فیروزی افزود: برای تولید این فیلم ما از ظرفیت خود در جهاد کمک گرفتیم و انصافا خوب از عهده کار بر آمدند که جا دارد از عزیزان در سازمان محیط زیست و آقای بابایی کارگردان فیلم تشکر کنم.

وی ادامه داد: کار دوم تولید محتوای آموزشی متناسب با نیاز سازمان محیط زیست بود که برای آن تفاهم صورت گرفت و قرارداد بسته شد. در این زمینه برای تولید محتوا در ۲۵ حوزه آموزشی ماموریت داشتیم تا محتوایی را متناسب با نیاز محیط زیست تولید کنیم که در این بخش از اساتید گوناگونی کمک گرفتیم و مجموعه خوبی تدوین شد.

دوست داشتیم تلاش‌های محیط‌بانان به تصویر کشیده شود

در ادامه فردین حکیمی مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز با اشاره به فرا رسیدن هفته محیط زیست گفت: تولید محتوای آموزشی برای افزایش سطح دانش کارکنان سازمان همیشه مورد تأکید ریاست حفاظت محیط زیست بوده است و بر همین اساس تولید محتوای آموزشی بر عهده جهاد دانشگاهی البرز گذاشته شد تا در اختیاران همکاران ما در سطح کشور قرار گیرد.

حکیمی در خصوص رونمایی از فیلم وقتی عقاب پر می‌ریزد هم گفت: اینجانب از ابتدا محیط‌بان بودم و دوست داشتم بخشی از زحماتی که محیط‌بانان کشور می‌کشند به تصویر کشیده شود. فیلم وقتی عقاب پر می‌ریزد بر همین اساس در منطقه طالقان به کارگردانی آقای بابایی به عنوان اولین فیلم تخصصی محیط بانی تولید شد تا سختی کار محیط بانان را نشان دهد.

وی ادامه داد: جا دارد به نوبه خودم از جناب سرهنگ محبت‌خانی فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست کشور تشکر ویژه کنم چون از زمان حضور ایشان در سازمان شاهد اتفاقات خوبی بوده‌ایم و در طول چند سال گذشته پیگیری خوبی برای ارتقا معیشت محیط بانان و تجهیز آنان داشتند. از آقایان فیروزی و بابایی که با قبول تمام سختی‌ها توانستند فیلم محیط بان را به تصویر بکشند تا مردم ببینند یک محیط بان چه مشکلاتی دارد هم تشکر می‌کنم.

تا دیر نشده باید محیط زیست را جدی بگیریم

در ادامه ژیلا مهدی آقایی معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست به صورت ویدئوکنفرانس با حضور در این مراسم گفت:  کشور ما زیست بوم‌های بسیار با ارزش زیادی دارد که عمده زحمت حفاظت از آن بر عهده محیط‌بانانی است که در شرایط سخت تلاش می‌کنند.

وی با اشاره به اهمیت آموزش در حوزه محیط زیست، گفت: این آموزش‌ها در بخش‌های مختلف همگانی و نظامی رسمی آموزش کشور و جلب مشارکت اجتماعی از سخت‌ترین کاری‌هایی است که باید به درستی انجام شود.

این مسئول ادامه داد: امروز ما با حجم زیادی از معضلات محیط زیستی مواجه هستیم بنابراین مردم را باید وارد این حوزه کنیم و از مشارکت گسترده مردم استفاده کنیم چون راهی دیگر برای حفاظت از محیط زیست پیدا نمی‌کنیم  و تا مردم همراه نشوند هیچ بهبودی رخ نخواهد داد.

مهدی‌آقایی با تأکید بر آموزش برای همه گروه‌های سنی گفت:  در حوزه آموزش کودکان و نوجوانان و نظام آموزش رسمی کشور از پیش دبستان تا دانشگاه تلاش خود را گذاشته‌ایم و تاکنون کارهای خوبی انجام شده اما هنوز کار زیادی داریم و فقط پایه ریزی‌هایی کرده‌ایم که امیدواریم دولت آینده ادامه دهنده این راه باشد.

وی ادامه داد: از محیط زیست و جهاد دانشگاهی استان البرز که برای این محتوا زحمت کشیدند تشکر می‌کنم. این محتوا ابزار ما در محیط زیست هستند چون پیوند هنر و تولید فیلم با محیط زیست بسیار می‌تواند برای تحریک حس مسئولیت اجتماعی مردم موثر باشد.

وی با بیان اینکه باید تاثیری که ما می‌توانیم بر محیط زیست بگذاریم بستر برای کودکان فراهم شود تا محیط زیست را ارزش تلقی کنند، گفت:  نقطه آمال اهداف ما این است که زمانی برسد که محیط زیست فقط به چشم یک سازمان دیده نشود بلکه محیط زیست دغدغه همه آحاد جامعه از مسئولان تا عامه مردم باشد آرزوی ما این است که آموزش‌های ما به ترتیبی پیش برود که محیط زیست وظیفه عمومی تلقی شود و مسئولیت اجتماعی زیست محیطی به حدی در مردم و مسئولین نهادینه شود که آن را ضروری ببینید .

مهدی آقایی گفت: محیط زیست به زندگی ما گره خورده اما متاسفانه ما در حال از دست دادن زیست بوم‌های خود هستیم باید این مسأله را تا دیر نشده جدی بگیریم. ما به دنبال توسعه پایدار هستیم که کشور هم از نظر اقتصادی رشد کند و هم محیط زیست حفظ شود.

آرش یوسفی رئیس مرکز آموزش محیط‌زیست و تربیت محیط‌بان سازمان حفاظت محیط زیست هم با حضور مجازی در این مراسم ضمن تبریک هفته محیط زیست و تشکر از اداره کل محیط زیست البرز و جهاد دانشگاهی البرز، گفت: با توجه به تاکید ریاست سازمان و تفویض اختیار به ادارات استانی، ما هم مترصد بودیم که نقش استان‌ها را در آموزش کارکنان بسط و گسترش دهیم.

سینما به خوبی می‌تواند یاریگر محیط زیست باشد

امیرحسین بابایی کارگردان فیلم وقتی عقاب پر می‌ریزد هم در این مراسم گفت: در تولید این فیلم دو حوزه‌ای که به هم وصل شد یعنی سینما و محیط زیست من را به یاد جمله امیرکبیر انداخت که گفته اگر نیت یک ساله دارید گندم بکارید، اگر نیت ۱۰ ساله دارید درخت بکارید و اگر نیت صد ساله دارید انسان تربیت کنید. سینما آدم تربیت می‌کند بنابراین اگر می‌خواهیم کار جدی در محیط زیست داشته باشیم سینما می‌تواند کمک کند و هر چه در این زمینه کار انجام شود شاید کم باشد.

بابایی با بیان اینکه سینما ابزار مهمی است که ما نابجا از آن استفاده می‌کنیم گفت: فیلم وقتی عقاب پر می‌ریزد  به خاطر ماهیتی که دارد می‌تواند تاثیر گذار باشد.

وی افزود: صمیمانه دست تک تک همکاران را که در طراحی و تولید فیلم حضور داشتند می‌بوسم جای آنها در این مراسم خالی است.

وی خاطرنشان کرد: در تولید این فیلم محیط زیست همکاری جانانه‌ای با ما داشت کار ما کار سختی بود. در سرمای منفی ۲۵ درجه در ارتفاعات طالقان و یک جا در گرمای بالای ۴۰ درجه فیلم را ساختیم البته این وضعیتی است که محیط بانان همیشه با آن مواجه هستند.

بابایی در پایان گفت: به اعتقاد من اگر قرار است کار پر اهمیتی در زمینه حفظ محیط‌زیست انجام شود باید در این زمینه  با بودجه‌های مکفی سرمایه گذاری شود چون جای دوری نخواهد رفت.

گفتنی است فیلم وقتی عقاب پر می‌ریزد روایتی از یک محیط بان است که مواجهه او با یک شکارچی غیرمجاز باعث سقوط شکارچی از صخره می‌شود و علی‌رغم تلاش برای نجات جان شکارچی، با اتهام قتل و قصاص روبرو می‌شود.

کلید واژه ها: وقتی عقاب پر می ریزد فیلم داستانی محیط زیست جهاد دانشگاهی واحد استان البرز محتوای آموزشی


نظر شما :