جلسه پیشرانان حوزه فرش البرز برای توسعه مشاغل خانگی استان

۱۲ دی ۱۳۹۹ | ۰۸:۴۹ کد : ۲۶۴۷۴ تجاری سازی فناوری و اشتغال
جلسه پیشرانان حوزه فرش استان البرز با حضور مدیران و مشاوران طرح ملی توسعه خانگی استان برگزار شد.
جلسه پیشرانان حوزه فرش البرز برای توسعه مشاغل خانگی استان

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی البرز، در این جلسه که روز سه‌شنبه 9 دی‌ماه با حضور مدیر اشتغال و کارآفرینی اداره‌ کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز، مدیر دفتر تجاری‌سازی جهاد دانشگاهی البرز، رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری کرج، و مشاوران و پیشرانان حوزه فرش و قالی در محل سازمان ساماندهی مشاغل شهری کرج برگزار شد، در خصوص نحوه همکاری پیشرانان در اجرای این طرح بحث و تبادل نظر گردید.

در ابتدای این نشست ابوالحسن قاسم‌پور مدیر اجرایی طرح مشاغل خانگی استان ضمن اشاره به اهمیت و جایگاه مشاغل خانگی در کاهش نرخ بیکاری و افزایش پایداری این نوع مشاغل اظهار کرد: نکته مهمی که در طرح توسعه مشاغل خانگی وجود دارد و سبب پایداریِ مشاغل می شود، فروش محصولات از طریق اتصال به بازار است.

وی افزود: در حال حاضر ما در حال ایجاد درگاهی برای فروش، ارتباط با پلتفرم‌های فروش آنلاین هستیم. هم چنین سازمان ساماندهی مشاغل شهری کرج مکانی را به عنوان فروشگاه و نمایشگاه به صورت دائمی در اختیار صاحبان مشاغل قرار خواهد داد.

مدیر دفتر تجاری‌سازی جهاد دانشگاهی البرز تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مولفه‌های این طرح شناسایی و ارزیابی پیشرانان است که به صورت خوشه‌ای و مستقل مدیریت مشاغل خانگی را به عهده دارند.

این جلسه که با حضور پیشرانان حوزه فرش استان البرز برگزار شده بود، با معرفی پیشرانانِ فعال این حوزه ادامه یافت.

در ابتدا خانم خداویسی مدیریت مجموعه کارگاه‌های متمرکز و غیرمتمرکز فرش و قالی که برای تعداد زیادی بافنده به صورت متمرکز و خانگی ایجاد اشتغال کرده است به معضل بیمه مواد اولیه، فرش و بافنده‌ها اشاره کرد و افزود: نقطه قوت نفیس‌بافان فروش و پیش فروش کارهاست و در زمینه فروش محصولات مساله خاصی وجود ندارد.

در ادامه خانم ساعتچی از صادرکنندگان محصولات نفیس و از مدرسان فرش با تاکید بر موضوع بیمه فرش و محصولات اولیه گفت: سازمان تامین اجتماعی با منحل کردن بیمه بافنده‌ها زیان بسیاری به کار کارفرماها وارد کرده است.

وی افزود: تقریبا برای 60 نفر در حوزه فرش، تابلو و قالیچه اشتغال ایجاد کرده است و یکی از فرش‌های ایشان در موزه فرانسه نگهداری می‌شود. 

یکی دیگر از مسائل و معضلات پیشرانان عدم اعطای تسهیلات دولتی برای آغاز به کار بود.

در این راستا ابراهیم شادمهر مدیر اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون استان ضمن قدردانی از حضور پیشرانان و اشاره به این موضوع که استان البرز در این طرح پیشرو بوده و به صورت جهادی در حال پیش بردن این پروژه می باشد اظهار کرد: سال 96 مقام معظم رهبری دستور ایجاد پایداری در حوزه مشاغل خانگی و روستایی را صادر فرمودند. در طی این امر یک و نیم میلیارد دلار در تاریخ 5/11/96 به عنوان تسهیلات در نظر گرفته شد و بسیاری از افراد وام‌های خرد و کلان دریافت کردند.

 وی با اشاره به این موضوع که وام های دولتی 4 درصدی محدود بوده و سقف و حتی تاریخ دارند تصریح کرد: طی تحقیقات ما بازدهی وام‌های خرد برای افراد بیشتر بوده است؛ چرا که استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات موجود باید در اولویت قرار بگیرد. افرادی که برای توسعه کسب و کارشان تسهیلات خرد دریافت کرده‌اند هم کارشان را توسعه داده‌اند هم برای افراد بیشتری اشتغال ایجاد کرده‌اند.

 وی در ادامه افزود: امسال مبلغ 6 میلیارد تومان به صورت وام به افراد اعطا شده است و امیدواریم از این تسهیلات در مسیر توسعه کسب و کار و ایجاد اشتغال استفاده کنند.

در ادامه پس از گفت‌وگو و شبکه سازی، پیشنهاد داده شد افراد فعال این حوزه انجمنی را تحت عنوان انجمن فرش تشکیل داده و پیگیری‌های لازم را برای پیشبرد امور مربوط به مشاغل خانگی حوزه فرش در ارتباط با سازمان های ذی ربط داشته باشند.

تشکیل کمیته اجرایی و پیگیری پیشرانان صنعت فرش از سوی اداره کل تعاون و جهاد دانشگاهی البرز گام موثر دیگری در شبکه سازی و اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی در استان است که مورد توجه اعضا در این جلسه قرار گرفت.

گفتنی است؛ طرح ملی توسعه مشاغل خانگی به عنوان یک طرح ملی با مدیریت و کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری جهاد دانشگاهی به عنوان مجری طرح در سراسر کشور در حال انجام می‌باشد.


نظر شما :