بازدید معاون هماهنگی معاون اول رئیس جمهور از دفتر تسهیلگری جهاد دانشگاهی البرز

۱۲ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۹:۰۴ کد : ۲۲۲۹۲ معاونت پژوهشی اخبار مهم
معاون هماهنگی و نظارت فرهنگی، اجتماعی و همکاری‌های منطقه‌ای معاون اول رئیس جمهور پس از حضور در دفتر تسهیلگری کلاک و خلج‌آباد که توسط جهاد دانشگاهی راه‌اندازی شده است از محله کلاک بازدید کرد.
بازدید معاون هماهنگی معاون اول رئیس جمهور از دفتر تسهیلگری جهاد دانشگاهی البرز

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان البرز، در ابتدای این بازدید که روز سه‌شنبه ۱۱ شهریور ماه انجام شد، احمدرضا فیروزی رئیس جهاد دانشگاهی البرز در خصوص دفاتر تسهیلگری جهاد دانشگاهی در محلات کمتر برخوردار کرج گفت: امسال پنج دفتر تسهیلگری توسط جهاد دانشگاهی با همکاری استانداری البرز در محلات کلاک و خلج‌آباد، اسلام‌آباد، خط۴ حصار، اخترآباد، ملک‌آباد و سهرابیه راه‌اندازی شده است.

فیروزی گفت: نگاه حاکم بر این دفاتر فراهم آوردن شرایطی برای بهبود وضعیت زندگی جمعیت ساکن در این محلات و مناطق حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیررسمی است.

رئیس جهاد دانشگاهی البرز در ادامه بیان کرد: طبق آمار حدود نیم میلیون نفر در مرکز استان البرز در سکونتگاه‌های غیررسمی و محلات حاشیه‌نشین زندگی می‌کنند که این به نسبت جمعیت استان البرز رقم بالایی محسوب می‌شود.

وی افزود: دفاتر تسهیلگری پیش از هر چیز و در ابتدا به دنبال شناسایی وضعیت مردم ساکن در این محلات است تا پس از شناسایی نیازهای اولیه و برنامه‌ریزی کلان بتوان بهترین نتیجه را کسب کرد.

فیروزی یکی از عمده‌ترین مشکلات محلات حاشیه‌ای و سکونتگاه‌های غیررسمی را بدون سند بودن منازل ساخته شده دانست و گفت: باید با انجام برخی اقدامات و راه‌اندازی برخی پروژه‌ها کمک کنیم تا سطح معیشتی این بافت‌ها بهبود یابد.

هر سال دو شهرستان به البرز اضافه می‌شود

در ادامه سیدمحسن میرحبیبی مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری البرز با بیان اینکه سالانه بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار نفر به جمعیت استان البرز اضافه می‌شود، گفت: این افزایش جمعیت که بیشتر به خاطر مهاجرت رخ می‌دهد مانند این است که انگار هر سال دو شهرستان به استان البرز اضافه می‌شود.

میرحبیبی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی و با توجه به اینکه زیرساخت‌های مناسب برای چنین جمعیتی وجود ندارد، مساله حاشیه‌نشینی هم گسترش می‌یابد. در کنار آن مشکلاتی در خصوص آب شرب، حمل و نقل و ... نیز ایجاد می‌شود.

وی وجود دو زندان ملی در استان البرز با حضور زندانیانی از سراسر کشور را یکی از مشکلات استان عنوان کرد و گفت: مدیریت این زندان‌ها علی‌رغم همه مشکلاتی که برای البرز دارند در اختیار استان نیست.

آخرین وضعیت حاشیه‌نشینی در البرز بررسی می‌شود

در ادامه مهدی علیجانی معاون هماهنگی و نظارت فرهنگی، اجتماعی و همکاری‌های منطقه‌ای معاون اول رئیس جمهور پس از بازدید از محله کلاک و آشنایی با این محله، در خصوص برنامه دولت برای موضوع حاشیه‌نشینی گفت: توجه به موضوع آسیب‌های اجتماعی به طور عام و حاشیه نشینی به طور خاص از ابتدای فعالیت دولت یازدهم براساس نگاه دولت و همچینین حساسیت‌های مقام معظم رهبری دوچندان شده و تاکنون جلسات متعددی در خصوص آن برگزار شده است.

علیجانی با بیان اینکه البرز یکی از استان‌هایی است که درگیر حاشیه نشینی است، افزود: مواجهه با مقولاتی که در یک دوره زمانی طولانی مدت شکل گرفته‌اند نیازمند برنامه‌ریزی و تدبیر در بلند مدت است، به همین دلیل این موضوعات را نباید به صورت یک پروژه کوتاه مدت نگاه کرد بلکه هم به لحاظ زیرساختی و هم به لحاظ موضوعات اجتماعی و فرهنگی باید با یک برنامه مشخصی که در دستور کار شورای عالی اجتماعی کشور قرار دارد این مواجهه صورت بگیرد.

وی افزود: در خصوص البرز به طور مشخص فردا یک جلسه برای بررسی آخرین وضعیت حاشیه نشینی در البرز و اقدامات و تدابیری که دستگاه‌ها انجام می دهند برگزار و بعد از این جلسه هم در صورتی که دستگاه‌هایی نتوانسته‌اند تکالیف خود را انجام دهند علت ریشه‌یابی می‌شود.

علیجانی در خصوص آمار حاشیهنشینی در کشور هم گفت: در این خصوص آمار و ارقام متفاوت است و  از ۱۲ میلیون تا ۱۴ میلیون اعلام شده است اما اتفاقی که در این بخش می افتد این است معمولاً بافت‌های فرسوده که در مناطق رسمی وجود دارد هم جزو مناطق حاشیه‌ای محسوب می شود که این باید تفکیک شود.

کلید واژه ها: معاون هماهنگی معاون اول رئیس جمهور دفتر تسهیلگری جهاد دانشگاهی البرز محلات کلاک خلج آباد


نظر شما :