رونمایی کتاب طرح پیمایش ملی خانواده توسط رییس‌جمهور

۱۷ مرداد ۱۳۹۸ | ۰۹:۰۳ کد : ۱۰۴۳۰ معاونت پژوهشی اخبار مهم
کتاب "طرح پیمایش ملی خانواده" که از سوی جهاد دانشگاهی واحد استان البرز انجام شده است به مناسبت سی‌ونهمین سالگرد تاسیس این نهاد امروز چهارشنبه ۱۶ مرداد با حضور دکتر حسن روحانی در نهاد ریاست جمهوری رونمایی شد.
رونمایی کتاب طرح پیمایش ملی خانواده توسط رییس‌جمهور

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی استان البرز، ایده‌ی طرح پیمایش ملی خانواده در گروه تخصصی علوم انسانی و اجتماعی جهاددانشگاهی مطرح و پس از آن، در شورای بررسی نهایی طرح‌های جهاددانشگاهی تصویب و از سوی معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد استان البرز اجرا شد.

هدف از اجرای این پیمایش، ارایه‌ی تصویر دقیق، جامع و تعمیم‌پذیری از وضعیت خانواده در ایران است. از موضوعات و مسایل مرتبط با قبل از ازدواج (نظیر شیوه‌ی آشنایی زوجین با هم) تا موضوعات مرتبط با زندگی خانوادگی و نهایتاً موضوعات مرتبط به پایان زندگی خانوادگی و طلاق و ابعاد مختلف خانواده تا حد امکان هم در بعد نگرشی و هم در بعد رفتاری بررسی شده است.

حاصل پیمایش حاضر مجموعه‌ای از داده‌ها و اطلاعات حوزه خانواده در مناطق شهری ایران است. این مجموعه ارزشمند از اطلاعات علاوه بر ارایه تصویری دقیق و تعمیم پذیر از وضعیت خانواده در ایران این امکان را فراهم کرده تا در قالب تحلیل ثانویه‌های موضوعی، ابعاد مختلف خانواده با دقت و تمرکز بیشتر و مبتنی بر چارچوب‌های نظری متناسب، مورد تحلیل و تبیین قرار گیرد.

در این پیمایش ملی، مباحثی مانند نگرش مردم به ازدواج، سن مناسب ازدواج از دیدگاه مردم، اختلاف سنی مناسب زوجین هنگام ازدواج از نظر مردم، معیارهای انتخاب همسر، شیوه‌های آشنایی زوجین، دلایل افزایش سن ازدواج، اهمیت برگزاری مراسم‌های ازدواج بررسی شده است.

در ابعاد دیگر این پیمایش، نگرش‌های جنسیتی، ساختار قدرت در خانواده، روابط خانوادگی، رضایت از ابعاد مختلف زندگی، اعتماد در خانواده‌ها، شیوه‌های تربیت فرزندان، موارد اختلاف و شیوه‌های حل اختلاف زوجین، مسایل جنسی، خشونت فیزیکی، اقتصادی، روانی و کلامی، نگرش به طلاق، عوامل طلاق، احتمال طلاق و ... بررسی شده است.

 

گفتنی است رئیس جمهور روز چهارشنبه 16 مرداد در مراسم بزرگداشت سی و نهمین سالگرد تأسیس جهاد دانشگاهی با تقدیر از تلاش‌های انجام شده در مجموعه جهاد دانشگاهی اظهار داشت: روز تاسیس جهاد دانشگاهی روزی مبارک است.

وی با بیان اینکه خوشحالم که در ایام روز خبرنگار که خود جهاد دانشگاهی هم در این زمینه دستی بر آتش دارد و موسسات فعال خبری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) و خبرگزاری قرآنی را  اداره می کند، در جمع جهادگران صحبت می‌کنم، اظهار کرد: مرکز نظرسنجی ایسپا، پارک های علمی و فناوری و سایر موارد نشان می‌دهد که گستره جهاد دانشگاهی آنقدر زیاد شده است که تمام کشور را در بر گرفته است.

وی افزود: از اینکه جهاد دانشگاهی به فکر دوران بعد از ریاست جمهوری ما هم هست خوشحالیم و آن را به فال نیک می گیریم. نام جهاد نام مقدسی است و ما در بهار سال ۵۸ مسئله جهاد را در نیروهای انقلاب آغاز کردیم و پیوندی میان دانشجو و محیط کار پیش آمد که پیوند مبارکی بود.

 روحانی با بیان اینکه مردم بواسطه تحریم های ظالمانه آمریکا در حال حاضر شرایط سختی را در زندگی خود می‌گذرانند، با تقدیر از مقاومت و صبر مردم در این عرصه، اظهار داشت: دولت همه تلاش خود را برای بهبود زندگی و معیشت مردم بکار گرفته است؛ توان دولت محدود اما بزرگی و صبر ملت نا محدود است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: امروز در شرایطی هستیم که بیش از هر زمان دیگری به تلاش جوانان ، فرهیختگان و دانشمندان نیازمندیم و تردید ندارم که با سعی و تلاش و کوشش و وحدت و انسجام از این مرحله سخت به سلامت عبور خواهیم کرد.

روحانی با بیان اینکه خداوند در دین، فلاح و رستگاری را برای آینده مومنان و بندگان خود ترسیم کرده است، افزود: همانطوری که ملت ایران در دوران جنگ تحمیلی هشت ساله با مقاومت و تلاش خستگی ناپذیر کارهای  خارق العاده انجام داده و در نهایت پیروز شدند، شرایط سخت امروز را نیز پشت سر خواهند گذاشت.

رئیس جمهور با بیان اینکه آمار و ارقام نشان می دهد در 4 ماه گذشته شرایط  نسبت به گذشته بهتر شده و آرامش مردم بیشتر شده است، گفت، خوشبختانه کارآفرینان، امروز با آرامش بیشتری کار می کنند و عمده نیازهای کشور بدست صنعتگران و متخصصان داخلی تامین می شود.

 روحانی در همین زمینه به هدف قرار گرفتن پهپاد پیشرفته آمریکایی با موشک ساخت داخل اشاره کرد و افزود: اینکه پهپاد پیشرفته آمریکایی با رادار داخلی ردیابی شده و با موشک تولید خودمان سرنگون می شود، هنر متخصصان ایرانی بوده و لذتبخش است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: ما وقتی پهپاد آمریکایی را می زنیم برای ما لذت دیگری دارد. البته ما نمی خواهیم کسی را بزنیم. ما متجاوز را می زنیم حالا چه پهپاد باشد چه کشتی باشد. فرقی نمی کند. اگر وارد مرزهای ما نشوند ما کاری نداریم اما متجاوز را می‌زنیم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی با عملکرد خود در طول این سال ها نشان داده که می تواند کمک بسیار بزرگی برای کشور باشد، گفت: شما باید با جذب استعدادها، محققان و متخصصین جوان، کشور را در رسیدن به خودکفایی کمک کنید و در این راه ما می توانیم به جهاد دانشگاهی اعتماد کنیم.

روحانی با اعلام آمادگی دولت برای کمک به جهاد دانشگاهی ،به رئیس و مدیران جهان دانشگاهی توصیه کرد با محدود تر کردن حوزه فعالیت خود به موضوعات تخصصی، تامین نیازهای ضروری کشور در حوزه علم و فناوری  را در اولویت خود قرار دهند.

رئیس جمهور با بیان اینکه استفاده از محصولات و تولیدات داخلی در جهاد دانشگاهی را به دستگاه های کشور توصیه کرده است، گفت: هرچند ممکن است این تولیدات در ابتدای کار با اشکالات جزئی همراه باشد اما باید خطر پذیری این کار را بپذیریم تا تولید محصول داخل در کشور تقویت شود و محصول کامل و بی نقص تولید شود.

 روحانی در پایان با بیان اینکه خداوند استعداد بالا و محیط خوب و مناسب برای فعالیت به ما داده است، گفت: تردید ندارم که در سایه تلاش، کوشش و وحدت از این مرحله سخت عبور خواهیم کرد و یاری خداوند در این راه حتمی است.

کلید واژه ها: پیمایش ملی خانواده رئیس جمهور


نظر شما :