به منظور افزایش همکاری های مشترک؛

نشست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان البرز و جهاد دانشگاهی برگزار شد

۱۲ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۴:۲۳ کد : ۴۸۳۳۰ معاونت پژوهشی
در نشست مشترکی با حضور سرپرست و کارشناسان البرز و جمعی از مسوولان جهاد دانشگاهی استان، ظرفیت‌های هر دو سازمان و حدود تعاملات آنان به منظور خدمت رسانی به کودکان و نوجوانان استان، بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان البرز، مهری فلاح، سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در این نشست ضمن ابراز خرسندی از هم افزایی دستگاه‌های فرهنگی و رسیدگی به دغدغه‌های مشترک حوزه کودک و نوجوان و انجام تعاملات دو سویه جهت خدمت‌رسانی مناسب به مخاطبان به معرفی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و فعالیت‌های شاخص این سازمان پرداخت.

این مقام مسوول با اشاره به قریب ۶۲ نوع فعالیت متنوع فرهنگی، هنری و ادبی در راستای ترویج کتاب و کتابخوانی و کشف و پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان بر مبنای آموزه‌های دینی گفت: ما در کانون همواره تلاش کرده‌ایم تا فضای مناسب و سرشار از آرامشی را برای مخاطبان فراهم کنیم تا مخاطبان با بهره‌گیری از امکانات موجود بتوانند آن گونه که شایسته است در زمینه‌های مختلف رشد کرده و پرورش یابند.

فلاح ادامه داد: هدف ما تربیت کودکان و نوجوانان و آماده سازی آنان برای زندگی آینده است که از طریق کتاب و کتابخوانی، برگزاری کارگاه های مختلف فرهنگی، هنری، ادبی، علمی و مهارت های زندگی سعی کرده‌ایم این هدف را تحقق بخشیم.

سرپرست کانون البرز با اشاره به فعالیت‌های شاخص فرهنگی صورت گرفته در سال جاری و معرفی اهم اقدامات در دست اجرا، از ضرورت اهمیت به کتاب و کتابخوانی و ایجاد انس با کتاب در کودکان و نوجوانان سخن گفت.

وی در ادامه به جای خالی پیوست پژوهشی در فعالیت‌های کانون به عنوان یکی از نقاط ضعف موجود در فعالیت‌ها اشاره کرد و افزود: اگرچه اثربخشی فعالیت‌های فرآیند محور کانون بر کسی پوشیده نیست اما متاسفانه پیوست پژوهشی دقیقی با مستندات ضروری برای اثبات این ادعا موجود نیست و امیدواریم بتوانیم با دعوت از محققان و پژوهشگران عزیز که در حوزه کودک و نوجوان فعالیت می‌کنند و حمایت دیگر دستگاه‌ها با انجام این کارهای تحقیقاتی بنیادین نقش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را بیش از پیش پر رنگ کنیم.

فلاح ادامه داد: اگر فعالیت‌های کانون پیوست پژوهشی و ارزیابی مناسب داشته باشد می تواند به عنوان الگو به جامعه معرفی شود .

در ادامه این نشست ندا رحیم پور، معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی استان البرز ضمن قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز،  به معرفی کلی جهاد دانشگاهی استان البرز و  فعالیت های شاخص آن به ویژه در حوزه‌ی کودک و نوجوان پرداخت.

وی ضمن معرفی سه گروه علوم شناختی، آسیب‌شناسی اجتماعی و مطالعات و برنامه‌ریزی شهری زیر مجموعه این معاونت به بیان فعالیت‌های صورت گرفته در این گروه‌ها پرداخت و به دیگر اقدامات انجام شده از جمله تاسیس مرکز مشاوره و خدمات روان‌شناسی، مرکز تخصصی GIS (تهیه‌ی اطلس‌های متفاوت موقعیت مکانی  از کودکان)، بانک خون بند ناف، مرکز درمان در منزل، خبرگزاری ایسنا، مرکز افکار سنجی ایسپا، دانشگاه جامع علمی کاربردی مرکز و کلاس‌های آموزشی در حوزه‌های مختلف به عنوان مهم ترین فعالیت‌های جهاد دانشگاهی استان البرز اشاره کرد.

در ادامه این نشست علی اصغر اسماعیل زاده، عضو هیئت علمی و مدیر گروه آسیب‌شناسی جهاد دانشگاهی استان البرز با اشاره به اهمیت انجام فعالیت‌های مناسب در دوران کودکی و نوجوانی به اهمیت انجام کارهای پژوهشی مناسب در این حوزه اشاره کرد و گفت: کارهای پژوهشی مناسب در حوزه کودک می‌تواند بهترین رسانه برای بیان کمبودهای این حوزه باشد و توجه مسوولان و خانواده‌ها را به نیازهای این گروه سنی جلب کند.

وی به تشریح شبکه برنامه سه ساله استان البرز برای بررسی مشکلات و آسیب‌های اجتماعی حوزه کودک استان پرداخت.

اسماعیل زاده در بخش بعدی سخنانش ضمنن اهمیت هم افزایی نهادها و دستگاه‌های فرهنگی و متولیان حوزه کودک و نوجوان گفت: آن چه که امروزه بسیار اهمیت دارد شناخت نیازها و اولویت‌های کودکان و نوجوانان است و این شناخت تغییرات میسر نخواهد شد مگر با انجام پژوهش های مناسب کمی و کیفی که امیدواریم در تعامل کانون و جهاد دانشگاهی استان محقق شود.

مدیر گروه آسیب های اجتماعی جهاد دانشگاهی استان البرز در پایان ابراز امیدواری کرد که تدارک ویژه برنامه های مشترک از جمله برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی ویژه والدین، مربیان و اعضا بتواند از گام‌های اولیه در جهت انجام همکاری‌های مشترک و مستمر باشد.

مهدی سلطانی از همکاران گروه آسیب‌های اجتماعی جهاد دانشگاهی استان البرز نیز ضمن تشکر از دغدغه‌های مسوولان کانون برای کتابخوان کردن کودکان و نوجوانان و توجه به این امر مهم و اجرای شیوه‌های جذاب برای کتاب و کتابخوانی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کتابخوانی را یکی از عوامل اثربخش در کاهش آسیب‌های اجتماعی دانست.

این استاد دانشگاه همچنین بر ضرورت توجه به تولید محتواهای مناسب در حوزه کودک و نوجوان تاکید کرده و به جایگاه تقویت سواد بصری کودکان و نوجوانان اشاره کرد.

text to speech icon

کلید واژه ها: جهاد دانشگاهی استان کانون پرورش فکری کودکان


نظر شما :