از سوی جهاددانشگاهی واحد البرز؛

کتاب «فناوری و تجزیه و تحلیل زیست محیطی در صنعت پالایش» منتشر شد

۰۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۴:۳۷ کد : ۵۲۸۶۴ معاونت فرهنگی
کتاب «فناوری و تجزیه و تحلیل زیست محیطی در صنعت پالایش » از سوی مرکز انتشارات جهاددانشگاهی واحد استان البرز وارد بازار نشر شد.
کتاب «فناوری و تجزیه و تحلیل زیست محیطی در صنعت پالایش» منتشر شد

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد البرز، کتاب «فناوری و تجزیه و تحلیل زیست محیطی در صنعت پالایش» با تألیف جیمز .جی.اسپایت و با ترجمه علیرضا همّتی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران و مهدی اسداله زاده، عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای از سوی مرکز انتشارات جهاد دانشگاهی واحد استان البرز منتشر شد.

در مقدمه کتاب«فناوری و تجزیه و تحلیل زیست محیطی در صنعت پالایش» آمده است؛ « علی‌رغم پروتکل‌های ایمنی متعدد ارائه شده و تلاش‌های صورت گرفته به منظور پیشگیری از وقایع زیست محیطی(EPA (2004 ، تقریبا در تمامی فعالیتهای صنعتی حوادثی رخ می‌دهد که منجر به مشکلات و شرایط بغرنج زیست محیطی و آلودگی‌های شیمیایی می‌شود. صنعت نفت نیز از این قاعده مستثنا نیست. بنابراین، آگاهی از ویژگی‌های مواد خام و محصولات حاصل از فرآوری آنها به منظور درک ماهیت هرگونه آلودگی و انتخاب بهترین روش پاکسازی برای آن سودمند خواهد بود.  در اکثر موارد در خصوص این اطلاعات و منابع ان ها اگاهی وجود ندارد و در نتیجه این اطلاعات مورد تحلیل و استفاده قرار نمی‌گیرند. حتی در صورت آگاهی از وجود داشتن این اطلاعات و امکان دسترسی به آنها، در تصمیم‌گیری‌ها به منظور اقدامات سریع و آگاهانه در گام‌های بعدی، ممکن است از این اطلاعات در برخی از موارد استفاده نشود. آگاهی در خصوص داده‌ها و اطلاعات به پژوهشگران و تحلیلگران این امکان را می‌دهد که این داده‌ها را بر مبنای معیار تضمین کیفیت ارزیابی کنند.

سمی بودن هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای یکی، شاید یکی از جدی‌ترین مشکلات مربوط به استفاده از نفت در بلندمدت محسوب می‌شود. هیدروکربنهای آروماتیک چند حلقه‌ای درخاک، رسوب‌گذاری‌ها و محیط زندگی موجودات زنده انباشته می‌شود. در غلظت‌های بالا آنها می‌توانند از طریق مختل کردن عملکرد غشاء، بسیار سمی باشند. فرآیند بسیاری از این ترکیب‌های شیمیایی می‌توانند باعث واکنش بدن انسان و ماهی‌ها و سایر موجودات ساکن دریا به شکل حساسیت به نور آفتاب شوند. بسیاری از این هیدروکربن‌ها در دسته مواد جهش‌زا ، آسیب‌زا در دوران جنینی و یا سرطان‌زا قرار می‌گیرند.»

این کتاب شامل 12 فصل می‌باشد. «ترکیب و مشخصه‌ها»، «محصولات پالایشگاه و فرآورده‌های جانبی»، «ضایعا ت پالایشگاهی»، «تکنولوژی و تحلیل محیط زیستی قوانین زیست محیطی»، « جمع آوری و آماده سازی نمونه» «روشهای تحلیلی»، «کل هیدروکربنهای نفتی»، « تجزیه تحلیل اثرات گازی و مواد منتشر شونده آنها»، « آنالیز پسماندهای مایع»، «آنالیز پسماندهای جامد»، «پیش‌گیری از آلودگی» از جمله سرفصل‌های کتاب «فناوری و تجزیه و تحلیل زیست محیطی در صنعت پالایش» است.

کتاب «فناوری و تجزیه و تحلیل زیست محیطی در صنعت پالایش» در 751 صفحه و با قیمت 130هزار تومان از سوی مرکز انتشارات جهاد دانشگاهی واحد استان البرز به چاپ رسیده است و علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند با شماره تلفن 34505151-026 و 77503824-021 تماس حاصل نمایند.

 

کلید واژه ها: تجزیه تحلیل زیست محیطی تحلیل زیست


نظر شما :