از سوی جهاددانشگاهی واحد البرز

کتاب « تبیین تئوری طراحی» با نگاهی به فرایند طراحی معماری از صفر تا ۱۰۰ منتشر شد

۳۱ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۲:۱۰ کد : ۲۹۹۱۶ معاونت فرهنگی
کتاب «تبیین تئوری طراحی» با نگاهی به فرایند طراحی معماری از صفر تا۱۰۰ از سوی مرکز انتشارات جهاددانشگاهی واحد استان البرز وارد بازار نشر شد.
کتاب « تبیین تئوری طراحی» با نگاهی به فرایند طراحی معماری از صفر تا ۱۰۰  منتشر شد

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد البرز، کتاب «تبیین تئوری طراحی» با نگاهی به فرایند طراحی معماری از صفر تا100 با تألیف دکتر غزال صفدریان، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس، دکتر نسیم اشرافی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس از سوی مرکز انتشارات جهاد دانشگاهی واحد استان البرز منتشر شد.

در پیشگفتار کتاب«تبیین تئوری طراحی» آمده است؛ «امروزه آموزش معماری به عنوان مقوله‌ای که ظهور هر تمدنی را نشان می‌دهد، در جامعه خودی با چالش‌هایی روبه‌رو شده‌است که بر اساس ایـن چالش‌ها، روشهای مختلفی را برای رسیدن به معنا و معماری باکیفیت ارائه داده‌است. مرحله شناخت و سپس مرحله خلق، دو فرآیند مهمی است کـه در تمام  ساختار خلق یک اثر به‌صورت یک حرکت دوری در معماری جریان دارد و توجه به این موضوع  که اندیشه معماری چگونه شکل می‌گیرد و اینکه این اندیشه چگونه به منصه ظهور می‌نشیند و تبدیل به خط می‌شود، موضوع مغفول مانده در آموزش معماری است که امید است پژوهش  حاضر با پرداختن به ریشه‌های شناختی و فرآیند خلق اثر در معماری بدان پاسخ دهد.»

در مقدمه این کتاب گفته شده است؛ «طراحی فرآیندی است که از تفکر شروع و به یک محصول )بنا( ختم می‌شود؛ مشکلات دانشجویان معماری در سال‌های اخیر، در گام نخست عدم آشنایی با اصول و مبانی نظری معماری و در گام بعدی ظهور این مباحث در طراحها و همچنین فقدان تفکر معمارانه می‌باشد که در بیشتر موارد به تقلیدی صرف از نمونه‌های ساخته شده در این زمینه می‌انجامد که تمامی شئون معماری امروز ما را تحت تأثیر خود قرار داده است.

به نظر می‌رسد نبود روندی مشخص در فرآیند طراحی، موجب سردرگمی دانشجویان در زمینه طراحی شده است. چنانچه دانشجویان و معماران بتوانند آنچه در نمودار طلایی که در کتاب بیان شده است را مبنای طرح خود قرار دهند، دچار چنین ابهامی نخواهد بود. این نمودار به عنوان نمودار طلایی، راهنمای بسیار مناسبی برای تمام اقشار دانشجویان می‌باشد.»

این کتاب شامل سه فصل می‌باشد. «معرفت و شناخت»، «پارادیم»، «فرآیند طراحی»  از جمله سرفصل‌های کتاب «تبیین تئوری طراحی» است.

کتاب «تبیین تئوری طراحی» در 101 صفحه و با قیمت 20 هزار تومان از سوی مرکز انتشارات جهاد دانشگاهی واحد استان البرز به چاپ رسیده است و علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب میتوانند با شماره تلفن 34505151-026 و 77503824-021 تماس حاصل نمایند.

کلید واژه ها: چاپ کتاب انتشارات جهاد دانشگاهی معماری تبیین تئوری طراحی


نظر شما :