سرپرست جهاد دانشگاهی البرز:

فلسفه وجودی جهاد دانشگاهی پر کردن فاصله دانشگاه، صنعت و دستگاه‌ها با جامعه است

۱۰ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۹:۱۷ کد : ۷۴۰۱۹ حوزه ریاست اخبار مهم
سرپرست جهاد دانشگاهی استان البرز گفت: فضای عملکردی جهاد دانشگاهی بر محور تعامل با دستگاه‌ها و نهادها استوار است. وقتی به فلسفه وجودی جهاد دانشگاهی نگاه می‌کنید می‌بینید که جهاد دانشگاهی آمده تا با خدمات کاربردی خود حد فاصل میان دانشگاه و جامعه، صنعت و جامعه، حد فاصل دستگا‌ه‌ها و به نوعی بدنه حاکمیتی با جامعه را پر کند.
فلسفه وجودی جهاد دانشگاهی پر کردن فاصله دانشگاه، صنعت و دستگاه‌ها با جامعه است

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد البرز، دکتر غلامرضا اسکندریان روز چهارشنبه 10 مرداد ماه در نشست خبری سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی با اشاره به بخشی از فعالیت های واحد استان البرز اظهار کرد:  یکی از زمینه‌های عملکردی جهاد دانشگاهی واحد البرز حوزه پژوهش است که در این بخش سه گروه پژوهشی شامل گروه آسیب شناسی اجتماعی، گروه برنامه‌ریزی و توسعه شهری و گروه علوم شناختی در حال فعالیت هستند.

 وی ضمن تشریح فعالیت گروه آسیب شناسی جهاد دانشگاهی افزود: عمده توجه این گروه بر روی کودکان به ویژه کودکان آسیب دیده متمرکز است و بر این اساس طی سال گذشته دو طرح با موضوع ارزیابی کودکان آسیب دیده اجتماعی به سفارش سازمان بهزیستی اجرایی شد.

اسکندریان ادامه داد: روند کار در جهاد دانشگاهی به این شکل است که برای فعالیت در حوزه‌های بنیادین و قدم زدن در مرزهای دانش از اعتبارات خود استفاده می‌کند و‌ زمانی که دانش به  دانش کاربردی تبدیل می‌شود و می‌تواند یافته‌های خود را به میدان نزدیک کند، سراغ کارفرما می‌رود. بنابراین گروه آسیب‌های اجتماعی‌ در یک دوره سه ساله روی موضوع آسیب‌های اجتماعی کودکان کار  فعالیت کرده و بر اساس همین هم طرح‌های کارفرمایی مختلفی را اجرا کرده است.

سرپرست جهاد دانشگاهی البرز بیان کرد: علوم شناختی گروه دیگری در جهاد است که موضوعات مربوط به حوزه بازتوانی شناختی را پیگیری و مورد مطالعه قرار  می‌دهد. از جمله اتفاق خوبی که در این گروه رقم خورده، طراحی و ساخت آزمون نارساخوانی با تمرکز روی کودکان است که بر این موضوع تمرکز دارد که اگر کودکان در سال‌های اولیه تحصیل و در آموزش دچار مشکل می‌شوند، فقط مربوط به هوش آنها نیست، بلکه برخی از کودکان به دلایل دیگری نظیر زبان‌ و فرهنگ‌های مختلف در خواندن دچار مشکل هستند.

وی ادامه داد: آزمون نارساخوانی بر همین موضوع تاکید داشته و بر این مبنا به بررسی اینکه چه بخشی از مشکلات خوانش در کودکان مربوط به هوش و کدام یک مربوط به عوامل دیگری است پرداخته است. صرف نظر از اینکه این گروه به یک آزمون خوب و استاندارد رسیده و در حال حاضر در حال کار بر روی اپلیکیشن این آزمون است.

وی تاکید کرد: معتقدم که این طرح و یافته های آن ظرفیت تبدیل به  فناوری  جدید را دارند و امیدواریم گزارش نهایی آن تا پایان شهریور ارائه و پس از آن بر روی اینکه آزمون به یک اپلیکیشن تبدیل شود، کار خواهیم کرد.

اسکندریان در ادامه گفت: طرح دومی که گروه علوم شناختی انجام داده و گزارش نهایی آن در ۱۴ مرداد طی یک نشست تخصصی ارائه خواهد شد، بررسی الگوهای تصمیم گیری در افراد دارای اختلال بی خوابی و افراد سالم است. این طرح می‌گوید که نظام تصمیم گیری در افرادی که دچار اختلال بی خوابی هستند در حال تغییر است و بر مبنای یافته‌ها به طرح راهکارها و راهبردهای موثر در این زمینه می‌پردازد.

سرپرست جهاد دانشگاهی البرز در ادامه با اشاره به اهم فعالیت‌های گروه برنامه ریزی و توسعه شهری گفت: دغدغه این گروه حوزه زیست پذیری بوده و بر اساس مسائل استان دو طرح را سال گذشته اجرایی کرده است. از جمله این موضوعات بررسی فرونشست زمین و راهکارهای جلوگیری از مشکل آفرینی فرونشست‌ها است. این پروژه مطالعاتی تقریبا ۷۰ درصد پیش رفته و در مرحله کار بر روی راهکارها و راهبردها قرار دارد و تا شهریور ماه خاتمه پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: طرح دیگری که نیاز هواشناسی استان بوده است و این گروه به عنوان سوژه زیست پذیری در حال کار بر روی آن است، ارایه مدل و بهینه سازی روش‌های پیش بینی سریع آلودگی هوا است که گروه برنامه ریزی و توسعه شهری جهاد از سال گذشته روی آن کار کرده است.

سرپرست جهاد دانشگاهی البرز در بخش دیگری از صحبت‌های خود به فعالیت معاونت آموزشی در سال گذشته اشاره کرد و  گفت: یکی از حوزه‌های چهارگانه‌ای که جهاد دانشگاهی طی دو سه سال گذشته فعالیت خود را بر روی آن متمرکز کرده، حوزه آموزش است. در این حوزه چهار فضای کار در بخش آموزش عمومی، تخصصی، آموزش‌های مهارت محور و بلند مدت دیده شده که آموزش‌های بلند مدت در نظام آکادمیک و در قالب دانشگاه علمی کاربردی است. البته با توجه به تصمیمی که در سطح کلان گرفته شده به تدریج از آموزش بلند مدت فاصله خواهیم گرفت.

وی توضیح داد: سال گذشته در بخش آموزش عمومی، تخصصی و مهارت محور نزدیک به یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر ساعت آموزش برگزار شده است.

وی ادامه داد: از این یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر ساعت حدود ۸۹۵ هزار ساعت آموزش عمومی و حدود ۳۷۰ هزار ساعت آموزش تخصصی و مهارت محور برگزار شده است و حدود ۳۹ ساعت هم آموزش ضمن خدمت ارائه شده است.

اسکندریان با اشاره به حوزه خدمات تخصصی جهاد دانشگاهی البرز گفت: در این بخش مراکز مختلفی را داریم که یکی از آنها مرکز خون بند ناف نوزادان است که طی سه سال گذشته موفق شده بیش از 5 هزار نمونه را ذخیره کند و تا پایان امسال نیز طبق برنامه ریزی بنا برای ذخیره 1500 نمونه برنامه ریزی شده است.

این دکتری جامعه شناسی افزود: فضای چهارم ما حوزه خدمات فرهنگی است که بر روی توانمندسازی جامعه دانشجویی در حال کار است. در این بخش خبرگزاری ایسنا و ایکنا  و همچنین مرکز افکار سنجی ایسپا را داریم.

اسکندریان در خصوص تعامل جهاد با نهادهای دیگر و چگونگی بهبود این تعاملات گفت: فضای عملکردی جهاد دانشگاهی بر محور تعامل با دستگاه‌ها و نهادها استوار است. وقتی به فلسفه وجودی جهاد دانشگاهی نگاه می‌کنید می‌بینید که جهاد دانشگاهی آمده تا با خدمات کاربردی خود حد فاصل میان دانشگاه و جامعه، صنعت و جامعه، حد فاصل دستگا‌ه‌ها و به نوعی بدنه حاکمیتی با جامعه را پر کند.

وی ادامه داد: خوشبختانه واحد البرز در بحث تعامل بین سازمانی موفق بوده و تقریبا در تمامی کارگروه‌های مرتبط با حیطه کاری خود عضویت دارد و  بر اساس همین حضور و ایفای نقشی که در مسئله شناسی و ارائه خدمات دارد توانسته با دستگاه‌های مختلف استان در قالب تفاهم نامه همکاری مشترک داشته باشد.

این مسئول با اشاره فعالیت مرکز ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی هم توضیح داد: این مرکز عمدتا زنان بی سرپرست و بد سرپرست و یا زنانی که می‌خواهند برای خودشان یک عرصه فعالیت ایجاد کنند، را هدف قرار داده است. در این مرکز تلاش می شود ضمن اینکه فرد یک مهارت را می‌آموزد بتواند آموخته های خود را به عمل نزدیک کند و از مهارت های خود درآمدزایی کند.

سرپرست جهاد دانشگاهی البرز خاطرنشان کرد: کسانی که در این مرکز آموزش می‌بینند به راحتی می‌توانند مجوز کسب و کار گرفته و با آن مجوز تسهیلات دریافت کنند.

اسکندریان در ادامه با شاره به بخشی از فعالیت های فرهنگی جهاد البرز گفت: در سطح فرهنگی جهاد دانشگاهی توانمندسازی دانشجویی را هدف قرار داده و طرح های مختلفی اجرایی کرده که یکی از آنها جشنواره ملی امیرکبیر بوده است. جهاد در این جشنواره به سراغ پایان نامه‌های تقاضا محور رفته که خوشبختانه از طرف بخش‌های مختلف صنعت هم مورد حمایت قرار گرفته اند.  جهاد در قالب این جشنواره پایان نامه‌ها را وارد عرصه رقابتی کرده و نقاط مثبت و‌ ویژگی قابل بهبود آنها را در این جشنواره ارزیابی می‌کند.

وی ادامه داد: آخرین رخدادی که به تازگی از آن عبور کرده‌ایم، جشنواره دفاع سه دقیقه ای بوده که جامعه دانشجویی ایده‌ها، مقالاتشان را در قالب سه دقیقه ارائه می‌کردند. این کار هم مهارت ارائه و دفاع را توسط دانشجویان تقویت می‌کند و هم منجر به ایجاد فضای ارتباط بیشتر بین صنعت و دانشگاه می شود.

سرپرست جهاد دانشگاهی البرز در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ظرفیت مجتمع تحقیقاتی شهدای هلجرد هم اشاره کرد و  گفت: این مجموعه  فضاهای کاری خیلی زیادی را ایجاد می‌کند و در صدد هستیم در این فضای توانمند سازی جامعه کودک و نوجوان را هدف قرار داده و طرح نابغه‌های کوچک، مدرسه تابستانه را با هدف تسهیل گری شناسایی استعداد کودکان اجرا کنیم.

اسکندریان اظهار کرد: پارک علم و فناوری البرز یا مجتمع تحقیقاتی هلجرد دو مولود جهاد دانشگاهی هستند که به صورت مستقل اما در تعامل با یکدیگر فعالیت دارند. در پارک علم و فناوری شرکت‌های دانش بنیان زیادی مستقر هستند و وظیفه و رسالت جهاد حمایت، ارائه خدمات و جهت دهی برای ایفای نقش موثر در فضای کسب و کار آنها  است.

وی افزود: جهاد دانشگاهی در همین فضا آسیب شناسی انجام داده و مخاطبین پارک را مخاطببن خود قرار داده است و بررسی کرده که این شرکت‌ها در این مسیر با چه مسائلی مواجه هستند، چه دستاوردهای را به دست آورده و چه موانعی را در پیش خواهند داشت. اینکه در مواجهه با این مسائل چه اقدامی کرده‌اند که منجر به برد و نتیجه مطلوب و یا شکست منجر شده است.

 وی ادامه داد: مجتمع هلجرد فضاهای کاری خیلی زیادی را برای ما ایجاد می‌کند، به عنوان مثال سعی داریم با کمک این مجموعه توانمند سازی کودک و نوجوانان را هدف قرار دهیم و در همین راستا طرحی را تحت عنوان «نابغه‌های کوچک، مدرسه تابستانه» در دست اجرا  داریم.

اسکندریان توضیح داد: بر اساس این طرح می‌خواهیم کودکان و نوجوانان را با یک آموزش کوتاه تئوری و عملی با فضای واقعی رشته‌های مختلف آشنا کنیم.

 اسکندریان بیان کرد: بر این اساس جدای از  معرفی توانمندی‌های جهاد دانشگاهی البرز به خانواده‌ها، فضایی ایجاد می گردد تا کودکان  و نوجوانان مسیر علاقه مندی خود را بشناسند و  قبل از انتخاب رشته در دانشگاه بفهمند که به چه حوزه و رشته‌ای علاقه دارند. ما از طریق این طرح به دنبال اثرگذاری هر چند کوچک در بحث تصمیم گیری شغلی آینده سازان مان هستیم.

وی با اشاره به برنامه‌های آتی جهاد دانشگاهی گفت: سوژه هر سه گروه پژوهشی بافت‌های ناکارآمد شهری است. با توجه به مسئله شناسی که در استان انجام داده‌ایم، می‌دانیم که بافت‌های ناکارآمد شهری خصوصا سکونتگاه‌های غیر رسمی و مناطق حاشیه نشین یکی از مسائل و دغدغه‌های کلیدی استان است. لذا هر سه گروه را متمرکز کردیم که روی این موضوع و نیاز استان کار کنند.

سرپرست جهاد دانشگاهی البرز یادآور شد: در حوزه آموزش که شامل آموزش عمومی تخصصی و مهارت محور است هم تمام تلاشمان را می‌کنیم که از آموزش‌های عمومی قدری فاصله بگیریم و آموزش‌های مهارت محور را در کانون توجه داشته باشیم.

اسکندریان افزود: در مرکز مشاوره به دنبال ترویج فرهنگ استفاده از خدمات مشاوره‌ای در عموم مردم هستیم چرا که به طور قطع  افراد در هر  مقام، تحصیلات و جایگاه اجتماعی و ...  که باشند ممکن است به خدمات مشاوره نیاز پیدا کنند و این مسئله باید در جامعه عادی سازی شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی از بدو فعالیت تا کنون به دنبال عارضه یابی در مشکلات کشور بوده و دوشادوش دولت‌های مختلف به مردم خدمات رسانی کرده، گفت: شعار جهاد دانشگاهی الگوی پیشرفت با ایمان و امید و اعتماد به جوانان است و ضمن آرزوی موفقیت برای دولت جدید، آمادگی داریم در راستای تحقق شعارمان، بر اساس اولویت‌ها و دغدغه‌های موجود، در کنار دولت چهاردهم جهت توسعه و آبادانی کشور گام برداریم.

انتهای پیام

 

کلیدواژه‌ها: جهاد سرپرست جهاد جهاد دانشگاهی جهاد دانشگاهی البرز جهاد دانشگاهی البرز بخش دانشگاهی سرپرست جهاد دانشگاهی دانشگاهی البرز دانشگاهی البرز بخش گروه


نظر شما :