سرپرست جهاددانشگاهی واحد استان البرز:

جهاد دانشگاهی بازوی کمک کننده به توسعه استان است

۰۳ دی ۱۴۰۲ | ۱۱:۰۸ کد : ۶۸۱۳۹ حوزه ریاست
سرپرست جهاددانشگاهی واحد استان البرز گفت: این نهاد آمادگی دارد علاوه بر خدماتی که به مردم استان البرز ارائه می‌دهد به عنوان بازوی کمک کننده به توسعه استان البرز در کنار نهادها و دستگاه‌های مختلف قرار گرفته و در این زمینه هم افزایی داشته باشد.
جهاد دانشگاهی بازوی کمک کننده به توسعه استان است

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد استان البرز، عباس فتح اللهی مدیرکل ثبت احوال استان البرز، به مناسبت روز ثبت احوال با حضور در دفتر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) البرز، گفت: سوم دی ماه هر سال به عنوان روز ملی ثبت احوال نامگذاری شده است. ثبت احوال یکی از کهن‌ترین سازمان‌های کشور است و بیش از یک قرن سابقه دارد.

فتح‌اللهی با بیان اینکه خدمات ثبت احوال در طول این سال‌ها آنطور که باید دیده نشده است؛ گفت: خدمات این سازمان در دهه اخیر و مخصوصاً در رویکرد دولت سیزدهم قابل توجه بوده است.

وی با اشاره به تأسیس سازمان ثبت احوال در سال ۱۲۹۷، تصریح کرد: اولین شناسنامه و سند هویتی در ایران به نام فاطمه ایرانی صادر شد. از آن زمان تاکنون این سازمان فعال بوده و در حال حاضر به عنوان یک سازمان حاکمیتی در حال ثبت داده‌های جمعیتی است.

مدیرکل ثبت احوال البرز خاطرنشان کرد: مهمترین نگاه سازمانی ثبت احوال بحث هوشمندسازی و دولت الکترونیک است. این موضوع را نمی‌توان بدون ثبت احوال پیش برد چون خدمات الکترونیک بدون تأیید هویت افراد خدمات گیرنده امکان پذیر نیست. بر همین اساس در بحث اختصاص کد ملی و کارت ملی هوشمند کارهای بزرگی انجام شد.

وی افزود: با همین اقدامات قابل توجهی که صورت گرفت در استان البرز ۹۲ درصد درخواست‌های کارت ملی هوشمند به سرانجام رسیده و کارت‌های ملی توزیع شده است. هشت درصد باقیمانده هم یا به سن دریافت کارت ملی هوشمند نرسیده‌اند یا برخی واجدین دریافت کارت ملی هوشمند هنوز برای دریافت کارت خود مراجعه نکرده‌اند.

فتح اللهی در ادامه به موضوع ثبت داده‌های بیومتریک هم اشاره و خاطرنشان کرد: در این زمینه اتفاقات خوبی در حال  رخ دادن است. ثبت اثر انگشت هم به لحاظ بستر هویتی است که در موضوع دولت الکترونیک اهمیت بالایی دارد.

مدیرکل ثبت احوال البرز در ادامه به برنامه‌ریزی این سازمان در کشور برای پیشبرد سریعتر امور مختلف از جمله بانکی، قضایی، اداری، آموزشی و ... اشاره و تصریح کرد: سامانه هدی و سهیم از نمونه‌های این اقدام است که در راستای کاهش رفت و آمدهای حضوری و بهبود سرعت و دقت خدمات است. در این سامانه‌ها می‌توان خدمات قابل توجهی به مردم و سازمان‌ها ارائه کرد.

این مسئول به فراگیری خدمات ثبت احوال در کشور اشاره کرد و افزود: این خدمات فراگیر از انتخاب نام، تغییر نام خانوادگی، امور ایرانیان خارج از کشور، تولد، وفات، طلاق، ازدواج و ...  را در بر می‌گیرد.

فتح‌اللهی در خصوص افراد بدون شناسنامه هم گفت: ما در کشور افرادی را داریم که ایرانی هستند ولی به هر دلیلی شناسنامه ندارند؛ برای این افراد پایگاه داده‌ای ایجاد شده تا بتوانیم به این افراد کارت شناسایی بدهیم تا هویت ایرانی آنها براساس مسیر تعریف شده مشخص شود.

وی با بیان اینکه یکی از آسیب‌های مربوط به ثبت احوال در کشور موضوع نشانی است؛ افزود: مدیریت نشانی و انطباق آن با محل سکونت فرد یک بحث جدی است چون اگر نشانی ثبت شده در کارت ملی با محل سکونت فرد همخوانی نداشته باشد در موضوعات مختلف از جمله امور اقتصادی، سرانه‌ها و ... با مشکل مواجه می‌شویم به همین دلیل پایگاهی مرتبط با این موضوع طراحی شده تا خدمات اقامت محور شود.

فتح اللهی خاطرنشان کرد: در بحث قانون جوانی جمعیت هم ما به عنوان متولی هویت فعالیت و در همین راستا بسترسازی برای دریافت مدارک هویتی در کمترین زمان ممکن را بر عهده داریم. در همین زمینه ثبت احوال با همکاری وزارت بهداشت گواهی الکترونیک ولادت صادر می‌شود تا دیگر نیازی به مراجعه حضوری فرد به ثبت احوال نباشد. این موضوع از جعل و هزینه‌های مازاد در بحث ثبت ولادت جلوگیری می‌کند.

مدیرکل ثبت احوال البرز در خصوص اتصال دستگاه‌های مختلف به ثبت احوال هم گفت: در حال حاضر نزدیک به ۲۰۰  پایگاه دولتی، خصوصی و نیمه دولتی خدمات ارائه می‌دهیم.

وی در ادامه به نام‌های پرطرفدار در استان البرز در یک دهه اخیر هم اشاره کرد و افزود: فاطمه، زهرا، نازنین زهرا، باران، یثنا، حلما، ریحانه، رها، آوا و ستایش ۱۰ نام پرطرفدار برای دختران بوده است. ۱۰ نام پرطرفدار برای پسران هم به ترتیب شامل امیرعلی، امیرحسین، محمدطاها، ابوالفضل، امیرعباس، علی، حسین، محمد، محمدرضا و محمدحسین بوده است.

مدیرکل ثبت احوال البرز خاطرنشان کرد: به طور میانگین در استان البرز روزانه ۷۰۰ نفر به ادارات ثبت احوال و ۱۲۰۰ نفر به دفاتر خدمات مراجعه می‌کنند و مجموع مراجعات در سال به حدود ۷۰۰  هزار نفر می‌رسد. در حال حاضر ۲۷ دفتر در استان خدمات ثبت احوال ارائه می‌کنند که برای افزایش این دفاتر جهت سهولت دسترسی به خدمات در حال برنامه‌ریزی هستیم.

وی تصریح کرد: امیدواریم روز ثبت احوال بتواند گوشه‌ای از خدمات همکاران ما در این نهاد قدیمی را نشان دهد. ما در ثبت احوال به دنبال ارائه خدمات سریع و دقیق به مردم هستیم و همه برنامه‌ریزی‌ها به این سمت است.

در این نشست، جلال نوری سرپرست جهاد دانشگاهی البرز با تشریح ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی استان در بخش‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی گفت: در حوزه پژوهشی جهاد دانشگاهی البرز از سه گروه پژوهشی در حوزه علوم شناختی، آسیب‌های اجتماعی و برنامه‌ریزی شهری است که فعالیت‌های خوب و شاخصی در حوزه‌های تخصصی داشته‌اند و به نوعی در کشور برند هستند.

نوری به فعالیت مرکز ذخیره‌سازی خون بند ناف در استان اشاره و خاطرنشان کرد: تاکنون نزدیک به پنج هزار نمونه خون بند ناف توسط نمایندگی استان البرز ذخیره‌سازی شده است که در این زمینه جهاد دانشگاهی آمادگی دارد به زوج‌های البرزی که قصد فرزندآوری دارند خدمات ارائه دهد.

وی به فعالیت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی در استان، گفت: علاوه بر دو خبرگزاری ایسنا و ایکنا و مرکز افکارسنجی ایسپا، در حوزه فرهنگی طرح ملی امیرکبیر هم برای معرفی پایان‌نامه‌ها و رساله‌های کاربردی به کارفرمایانی که قصد سرمایه‌گذاری در این حوزه دارند انجام شده و به خوبی توانسته در این حوزه تکاپو ایجاد کند.

نوری با بیان اینکه جهاد دانشگاهی البرز در حوزه آموزش هم جزو بهترین‌های کشور است؛ گفت: سالانه نزدیک به ۴۰ هزار فراگیر از آموزش‌های مراکز جهاد دانشگاهی البرز بهره‌مند می‌شوند. این آموزش‌ها به زبان‌های خارجی، پزشکی، علوم انسانی، فنی-مهندسی، مهارتی و ... اختصاص دارد که به صورت حضوری و مجازی ارائه می‌شود.

وی افزود: جهاد دانشگاهی از مرکز انتشارات هم برخوردار است که می‌تواند در این حوزه هم به نهادهایی مانند ثبت احوال خدمات ارائه دهد.

نوری به برنامه‌ریزی جهاد دانشگاهی برای به کارگیری توانمندی نخبگانی استان اشاره و اعلام کرد: این نهاد یک حلقه واسط بین جامعه و دانشگاه است.

سرپرست جهاد دانشگاهی البرز حوزه‌های فعالیت جهاد دانشگاهی را وسیع و فراگیر توصیف کرد و افزود: این نهاد آمادگی دارد علاوه بر خدماتی که به مردم استان البرز ارائه می‌دهد به عنوان بازوی کمک کننده به توسعه استان البرز در کنار نهادها و دستگاه‌های مختلف قرار گرفته و در این زمینه هم افزایی داشته باشد.

کلید واژه ها: ثبت مدیرکل ثبت ثبت احوال ثبت احوال البرز احوال مدیرکل ثبت احوال احوال البرز البرز استان البرز دانشگاهی البرز


نظر شما :