سرپرست جهاد دانشگاهی البرز:

بانک خون بند ناف البرز بیش از ۵ هزار نمونه خون ذخیره کرده است

۲۲ آبان ۱۴۰۲ | ۱۱:۱۵ کد : ۶۴۷۳۹ معاونت پژوهشی اخبار مهم
سرپرست جهاد دانشگاهی البرز گفت: در حال حاضر بین ۲.۵ تا ۳ درصد خون بند ناف نوزادانی که در استان متولد می‌شوند ذخیره می‌شود که با تعامل با بیمارستان‌های استان در تلاشیم در مسیر توجیه والدین برای ذخیره این خون که تا چند سال پیش به عنوان زباله بیولوژیک شناخته می‌شد، گام برداریم.
بانک خون بند ناف البرز بیش از ۵ هزار نمونه خون ذخیره کرده است

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان البرز، جلال نوری در نشستی خبری‌ که به‌مناسبت روز جهانی «خون بند ناف» در دفتر نمایندگی البرز بانک خون بند ناف رویان برگزار شد، با بیان اینکه نمایندگی بانک خون بند ناف البرز از سال ۹۳ فعالیت خود را آغاز کرده است، اظهار کرد: طی این چند سال بیش از ۵ هزار خون بند ناف در استان ذخیره شده است.

وی با اشاره به اینکه طی شش ماه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میزان ذخیره خون بند ناف استان بیش از ۶۰ درصد افزایش داشته، ادامه داد: طی این مدت حدود ۷۰۰ نمونه خون بند ناف از نوزادان تازه متولد شده استان ذخیره شده است.

وی توضیح داد: با توجه به اینکه خون بند ناف حاوی سلول‌های بنیادی است با استفاده از آن می‌توان بیش از ۷۰ بیماری خونی و غیرخونی را درمان کرد.

این مسئول اضافه کرد: امیدواریم با کمک رسانه‌ها بتوانیم آگاه سازی و اطلاع رسانی مناسبی به جامعه هدف داشته باشیم تا آمار ذخیره خون بند ناف در کشور افزایش یابد.

نوری با اشاره به اینکه آمار ذخیره خون بند ناف در البرز در مقایسه با نوزادانی که در طول سال متولد می‌شوند، پایین است، گفت: در حال حاضر بین ۲.۵ تا ۳ درصد خون بند ناف نوزادانی که در استان متولد می‌شوند ذخیره می‌شود که با تعامل با بیمارستان‌های استان در تلاشیم در مسیر توجیه والدین برای ذخیره این خون که تا چند سال پیش به عنوان زباله بیولوژیک شناخته می‌شد، گام برداریم.

سرپرست جهاد دانشگاهی البرز گفت: نمایندگی ذخیره خون بند ناف البرز تاکنون دو بار به عنوان واحد برتر شناخته شده و این نشان می‌دهد اقدامات قابل توجهی در این حوزه در حال انجام است.

وی در پاسخ به اینکه هزینه ذخیره خون بند ناف چقدر است، گفت: در مرحله اولیه والدین باید ۸ میلیون تومان بپردازند و برای شارژ سالیانه آن هم باید ۴۰۰ هزار تومان پرداخت شود.

نوری ابراز کرد: بخش کمی از عدم تمایل به ذخیره سازی خون بند ناف از طرف خانواده‌ها ممکن است به خاطر شرایط مالی باشد به همین دلیل امکان پرداخت اقساطی مبلغ ذخیره سازی و نگهداری خون بند ناف فراهم شده تا از این لحاظ خانواده دغدغه اقتصادی و تامین هزینه آن را نداشته باشد. با این وجود عدم آگاهی در این خصوص سهم بیشتری در تقاضای ذخیره و نگهداری خون بند ناف نوزادان دارد.

گفتنی است، متقاضیان می‌توانند جهت ارتباط با بانک خون بند ناف البرز با شماره‌های ۰۲۶۳۴۴۸۷۵۵۵  و ۰۹۳۷۷۷۱۷۴۸۶ تماس بگیرند یا به نشانی کرج، خیابان شهید بهشتی، میدان سپاه، رو به‌ روی مخابرات، برج طاق کسری، واحد ۸۰۱  مراجعه کنند.


نظر شما :