با حمایت جهاد دانشگاهی البرز؛

نمایشگاه برکت در کرج آغاز به کار کرد

۲۵ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۴:۵۱ کد : ۶۱۴۳۶ تجاری سازی فناوری و اشتغال
نمایشگاه برکت با هدف تحقق مطالبات قشر کم درآمد جامعه و بانوان سرپرست خانوار فعالیت خود را آغاز کرد.
نمایشگاه برکت در کرج آغاز به کار کرد

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان البرز، سیروس دشتی مدیرکل اشتغال و کارآفرینی جهاد دانشگاهی در حاشیه افتتاح نمایشگاه برکت در کرج ضمن قدردانی از دست اندرکاران نمایشگاه برکت البرز، گفت: این نمایشگاه در راستای فعال سازی یکی از ظرفیت‌های معطل مانده قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی است که در آن وظایف نهادهای مختلف از جمله شهرداری‌ها مشخص شده است.

دشتی خاطرنشان کرد: تاکنون در کشور نمایشگاهی برای مشاغل خانگی به این شکل نداشته‌ایم بنابراین سایر استان‌ها می‌توانند از آن الگوبرداری کنند.

برنامه‌ریزی برای خرید تضمینی محصولات مشاغل خانگی

وی ادامه داد: از همه دست اندرکاران به ویژه همکاران جهاد دانشگاهی که با راه‌اندازی مرکز ساماندهی مشاغل خانگی به نهادسازی از طریق شرکت تعاونی به صورت خودکفا و خوداتکا کمک کردند تا این جریان تداوم داشته باشد تشکر و قدردانی می‌کنم و خوشحالم که این طرح به مرحله بلوغ و تکامل رسیده است.

دشتی با اشاره به نیاز مشاغل خانگی به بازار فروش، گفت: از مسئولین نمایشگاه برکت درخواست دارم پیگیری لازم برای قرار گرفتن این نمایشگاه در تقویم سالانه نمایشگاه‌های البرز را داشته باشند چرا که ظرفیت لازم برای برگزاری این نمایشگاه در شهریور و اسفند ماه هر سال وجود دارد.

در نمایشگاه برکت چندین غرفه با حضور ناتوانان جسمی و معلولان برقرار است

محمود کریمی بیرانوند، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در حاشیه افتتاح بازارچه برکت استان البرز، با بیان اینکه این نمایشگاه با کیفیت برتری نسبت به موارد مشابه در استان‌های دیگر افتتاح شد، گفت: ۹۰ غرفه با ۱۸۰ شرکت کننده در دوره اول این نمایشگاه فعالیت خود را آغاز کردند که از همه مردم دعوت می‌کنیم برای بازدید از نمایشگاه فوق حضور پیدا کنند. چندین غرفه با حضور ناتوانان جسمی و معلولان برقرار است.

وی با بیان اینکه در سال جاری تمرکز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر توسعه بازار مشاغل خانگی است، اضافه کرد: سال گذشته دغدغه اصلی ما مجوز بود که خوشبختانه شرایط مساعد شد و شاهد تسهیل در صدور مجوزهای کسب و کار هستیم، امسال نیز تمرکز خود را بر توسعه بازار مشاغل خانگی گذاشته ایم.

این مسؤول اضافه کرد: هدف گذاری از اشتغال ایجابی در سال جاری رسیدن به ۱۵ درصد است، یعنی از یک میلیون شغل که باید ایجاد شود، ۱۵ درصد در حوزه مشاغل خانگی باشد، این چشم انداز برای چهار ساله دولت بوده که با توجه به اینکه در دو سال اول به ۱۰ درصد رسیده ایم امید است در سومین سال فعالیت دولت آمار ۱۵ درصد به نتیجه برسد.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: اعتبارات مشاغلی خانگی ۳۵ درصد از طرف دولت افزایش پیداکرده است و طبق قولی که از بانک مرکزی گرفته ایم تا مهر ماه اگر ۷۰ درصد از اعتبار موجود را مصرف کنیم، اعتبار افزایش می یابد.

یکی از نیازهای جدی دارندگان مشاغل خانگی، فراهم‌سازی بسترهای عرضه و فروش دست‌آفرین‌های خانگی است

احمدرضا فیروزی رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان البرز هم در حاشیه برگزاری نمایشگاه برکت اظهار کرد: مشاغل خانگی در کشور بیش از یک دهه است که رسما در عرصه قانونگذاری کشور وارد شده است و در حالی که 20 سال قبل حتی یک ماده قانونی در حمایت از این مشاغل وجود نداشت خوشبختانه امروزه در بیش از 400 رسته شغل خانگی مجوز صادر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نخستین بار طرحنامه عملیاتی مشاغل خانگی در دهه 1380 توسط جهاد دانشگاهی در کرج تدوین و به موسسه کار و تامین اجتماعی در زمان وزارت دکتر جهرمی ارائه شد، افزود: مدتی بعد طی فرآیندی در هیأت دولت مصوب و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ گردید.

این مسئول خاطرنشان کرد: در پی تفاهم‌نامه جهاد دانشگاهی و وزارت تعاون در حوزه راهبری و آموزش و مشاوره متقاضیان مشاغل خانگی و پایدارسازی شغلی آنها برای حدود 3000 نفر در استان البرز، با تلاش مستمر و شبانه‌روزی همکاران جهاد دانشگاهی در استان و با همراهی بسیار خوب اداره کل تعاون استان و شهرداری کرج، برای نخستین بار در کشور اولین مرکز ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی در استان البرز طراحی و راه‌اندازی شد که تاکنون دستاوردهای بسیار خوبی در حوزه مشاغل خانگی برای استان داشته است.

فیروزی با بیان اینکه در این مرکز گستره‌ای از خدمات آموزشی، مشاوره‌ای، پیوند متقاضیان مشاغل خانگی با پیشرانان و فعالان حوزه مشاغل خانگی، ثبت‌نام از متقاضیان و استعدادسنجی و راهبری آنها تا مرحله اخذ مجوز، برپایی نمایشگاه دست‌آفرین‌های دارندگان مشاغل خانگی و ... ارائه می‌شود، ادامه داد:  یکی از نیازهای جدی دارندگان مشاغل خانگی، فراهم‌سازی بسترهای عرضه و فروش دست‌آفرین‌های خانگی است که امروز با برپایی نمایشگاه مشاغل خانگی برکت در فضایی جدید به این نیاز از سوی مسئولان استانی پاسخ داده شده و امید است با گسترش این نمایشگاه‌ها شاهد توفیقات هر چه بیشتر در این حوزه باشیم.

وی تصریح کرد: یکی از رویکردهای اصلی ما در راه‌اندازی مرکز ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی، نهادسازی و ایجاد ظرفیت در بخش خصوصی بوده است و از ابتدا تلاش شد با حضور و مشارکت پیشرانان فعال حوزه مشاغل خانگی، یک شرکت تعاونی در این زمینه راه‌اندازی شود تا امکان مشارکت این بخش فراهم شود.

این مسئول گفت: در حال حاضر این شرکت فعال شده است و در کنار جهاد دانشگاهی و اداره کل تعاون در راه‌اندازی نمایشگاه برکت نیز مشارکت خوبی دارند و می‌توانند پذیرای نقش‌های موثری در آینده باشند.

برنامه‌ریزی برای خرید تضمینی محصولات مشاغل خانگی

آزیتا همتیان رئیس ستاد ساماندهی مشاغل خانگی نیز در خصوص برپایی این نمایشگاه گفت: این بازارچه با توجه به نیاز مشاغل خانگی به بازارهای فیزیکی و مجازی برای افراد دارای مجوز و تعهد استان‌ها به ایجاد بازار و نمایشگاه برای فروش محصولات این مشاغل و در راستای سیاست دولت در حوزه مشاغل خانگی راه‌اندازی شده است.

وی افزود: صدور مجوز مشاغل خانگی در کشور آنی شده و به همین دلیل نسبت به سال‌های گذشته به رشد و شکوفایی خوبی در این زمینه رسیده‌ایم. با توجه به نیاز این مشاغل به بازار فروش و اینکه بیش از ۸۵ درصد جامعه هدف ما را بانوان تشکیل داده‌اند؛ بر همین اساس تأمین بازار فروش از سیاست‌های کلان ستاد ساماندهی مشاغل خانگی است.

حمایت از بانوان سرپرست خانوار و مشاغل خانگی از اهداف برگزاری نملایشگاه برکت در کرج است

عبدالله دارایی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز نیز در حاشیه افتتاح نمایشگاه برکت گفت: یکی‌از مهمترین اهداف ما در اجرای این طرح حمایت از بانوان سرپرست خانوار و مشاغل خانگی است.

وی با بیان اینکه ایجاد یک نمایشگاه در این حوزه مطالبه و درخواست اقشار کم درآمد جامعه بوده است، اضافه کرد: ‍‌پیش از این صحت سنجی و کیفیت سنجی محصولات تولیدی مشاغل خانگی صورت گرفته است.

دارایی یادآور شد: این نمایشگاه با همکاری دستگاه‌های اجرایی مانند مدیریت شهری، جهاد دانشگاهی، کمیته امداد، اتاق بازرگانی، بهزیستی در پارک نبوت برپا شده و تا پایان شهریور ماه نیز ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، نمایشگاه عرضه محصولات خانگی برکت در پارک نبوت کرج برپا شده و تا پایان شهریور ماه ادامه خواهد داشت.

کلید واژه ها: مشاغل خانگی ساماندهی مشاغل خانگی


نظر شما :