بررسی راهکارهای جلوگیری از فرونشست زمین در البرز توسط جهاد دانشگاهی

۲۵ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۱:۲۱ کد : ۶۱۴۱۹ عمومی
رییس جهاد دانشگاهی البرز با بیان اینکه ۳۰ طرح پژوهشی توسط جهاد دانشگاهی البرز طی سه سال اخیر اجرایی شده و یا در دست اجراست؛ گفت: یکی از این طرح‌ها، راهکارهای جلوگیری از فرونشست زمین و روش‌های ممانعت از آن در بخش‌هایی از استان با توجه به نگه داشت منابع آب‌های زیرزمینی توسط جهاد دانشگاهی است.
بررسی راهکارهای جلوگیری از فرونشست زمین در البرز توسط جهاد دانشگاهی

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحداستان البرز، احمدرضا فیروزی با اشاره به فعالیت مجتمع تحقیقاتی جهاد دانشگاهی در هلجرد که پارک علم و فناوری و تعداد زیادی از پژوهشکده‌های این مجموعه را در خود جای داده، اظهار کرد: پژوهشکده گیاهان دارویی، پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی و مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و سلولی بخشی از زیرمجموعه‌های فعال در مجتمع تحقیقاتی هلجرد هستند.

وی ادامه داد: مرکز ذخایر ژنتیکی و سلولی مرکزی منسجم برای ذخیره ژن‌ها است و تا پیش از این چنین مرکزی در کشور وجود نداشت و امروزه بسیاری از سلول‌ها و ژن‌هایی که در معرض انقراض قرار دارند و حتی منقرض شده‌اند هم در این مرکز نگهداری می‌شوند.

وی توضیح داد: در کنار واحدهای ملی، جهاد دانشگاهی البرز هم ظرفیت‌های بسیار مناسبی دارد و با نگاه مساله محور، سعی دارد مشکلی از مشکلات استان برداشته و به توسعه هم جانبه آن کمک کند.

وی افزود: جهاد دانشگاهی البرز در هر حوزه‌ای که نیاز بوده و استقبال و حمایت شده ورود کرده و خوشبختانه کارنامه درخشانی در تمام طرح‌هایی که اجرا کرده دارد.

این مسئول اضافه کرد: جهاد دانشگاهی دارای شبکه گسترده ملی است که باعث می‌شود اجرای بسیاری از طرح‌هایی که در سطح ملی و استانی تعریف می‌شوند به راحتی میسر شود. به عنوان مثال جهاد البرز در اجرای طرح پیمایش ملی خانواده از ظرفیت دیگر واحدهای استانی هم بهره برد.

وی تاکید کرد: در تمام طرح‌هایی که توسط جهاد دانشگاهی اجرایی می‌شود تعهد به رویکردهای علمی و عملیاتی حرف اول را می‌زند چون نه علم بدون عمل کارآمدی لازم را دارد و نه عمل بدون پشتوانه علمی نتیجه لازم را دارد.

وی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی به دو بازوی علم و عمل باور جدی دارد و در طول چهار دهه فعالیت خود نیز اهداف خود را با تکیه بر این دو اصل تعریف کرده است.

رییس جهاد دانشگاهی البرز با اشاره به چهار حوزه فعالیتی جهاد دانشگاهی البرز توضیح داد: یکی از حوزه‌های این مجموعه پژوهش فناوری با سه گروه پژوهشی آسیب شناسی اجتماعی، علوم شناختی و برنامه ریزی توسعه شهری است.

وی با اشاره به دو طرح کلانی که به جهاد دانشگاهی البرز واگذار شده گفت: یکی از این طرح‌ها طراحی مدل تاب آوری شرکت‌های دانش بنیان نوپا با تاکید بر آمایش سرزمین است که در حال اجرا قرار دارد.

فیروزی گفت: دومین طرح هم بررسی راهکارهای جلوگیری از فرونشست زمین و روش‌های ممانعت از آن در بخش‌هایی از استان با توجه به نگه داشت منابع آب‌های زیرزمینی است.

وی بیان کرد: این طرح ۱۶ ماهه است و امیدواریم پس از پایان آن راهکار مناسبی برای جلوگیری از فرونشست زمین که دغدغه جدی در استان است، ارائه شود.

وی عنوان کرد: طی سه سال اخیر حدود ۳۰ طرح پژوهشی در جهاد دانشگاهی استان اجرایی شده و یا در حال اجراست که بدون شک خروجی اثرگذاری خواهند داشت.

کلید واژه ها: جهاد دانشگاهی البرز طرح ملی استان


نظر شما :