معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی البرز مطرح کرد:

جهاد دانشگاهی، بازوی توانمند دستگاه‌های کشور

جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت؛ با ایمان، امید و اعتماد به جوانان
۰۹ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۱:۴۹ کد : ۶۰۳۳۱ معاونت پژوهشی
معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی استان البرز با بیان اینکه جهاد دانشگاهی با تعهد به رویکردهای علمی و عملی و بهره گیری از پژوهشگران پرتلاش و جوان، جزو پیشروترین مجموعه‌های پژوهشی در سطح کشور، منطقه و در بعضی موارد جهان بوده است، گفت: جهاددانشگاهی دستاوردهای موفق علمی چون تحقیقات در زمینه سلول‌های بنیادی را به جامعه عرضه کرده است.
جهاد دانشگاهی، بازوی توانمند دستگاه‌های کشور

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان البرز، دکتر ندا رحیم پور در آستانه فرارسیدن چهل و سومین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی اظهار کرد: جهاددانشگاهی حلقه اتصال بین صنعت و دانشگاه بوده و در بسیاری از فعالیت‌ها و اقدامات موثر و کاربردی،  نقش مهمی در کشور ایفا کرده است. این نهاد در بحث سلول‌های بنیادی و بانک خون بند ناف نه تنها در سطح کشور، که در منطقه و بین‌الملل یکی از پیشروترین مجموعه‌های علمی و پژوهشی است.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی با اشاره به نقش پررنگ جهاد دانشگاهی درحوزه‌های پژوهشی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی از بدو تاسیس تاکنون همواره حامی پژوهشگران جوان و خلاق  بوده و توانسته نیروهای موفقی را تربیت کرده و به جامعه، مراکز علمی و دانشگاهی معرفی کند. در زمینه علوم انسانی، به عنوان یکی از متولیان این امر به کمک جامعه شتافته  و با توجه به پشتوانه علمی و پژوهشگران با انگیزه موفق عمل کرده است.

وی افزود: اختراعات بزرگی در زمینه‌های فنی و مهندسی توسط جهاد دانشگاهی انجام شده، به طوری که شاهد تاثیرات آن در جامعه هستیم. در این زمینه می‌توان به واگن‌های قطارهای شهری جهاد دانشگاهی علم و صنعت و در زمینه مته‌های حفاری جهاد دانشگاهی خوزستان اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در جهاد دانشگاهی استان البرز زمینه اصلی فعالیت حوزه علوم انسانی است گفت: در این زمینه سه گروه پژوهشی که طرح‌های موفقی را انجام داده‌اند در حال فعالیت هستند.

دکتر رحیم پور در ادامه گفت: گروه پژوهشی آسیب شناسی اجتماعی، گروه پژوهشی علوم شناختی، گروه پژوهشی برنامه ریزی و توسعه شهری، دو مرکز خدمات تخصصی با عنوان خدمات تخصصی‌GIS  یا سیستم اطلاعات جغرافیایی و مرکز تخصصی مشاوره و روانشناسی در جهاد دانشگاهی استان البرز متمرکز شده اند. در راستای تکمیل زنجیره خدمت، با اخذ مجوز به زودی با راه اندازی  مرکز خدمات تخصصی درمان در منزل در خدمت شهروندان شهر کرج خواهیم بود.

وی افزود: در گروه آسیب شناسی اجتماعی در مورد آسیب های اجتماعی موجود در جامعه و مرتبط با خانواده، کودک، سالمندان و تحقیقات و پژوهش‌های زیادی انجام شده و یا در حال انجام است. در گروه پژوهشی علوم شناختی طرح شادکامی و طرح‌های توانبخشی در حال انجام است و گروه برنامه ریزی و توسعه شهری در زمینه زیست پذیری شهری درحال فعالیت هستند.

وی بیان کرد: از جمله پروژه‌های در دست اجرا  می‌توان به پروژه‌های فرونشست استان البرز، پژوهش در مورد شرکت‌های دانش بنیان و آسیب شناسی آنها اشاره کرد.

 رحیم پور با بیان اینکه جهاد دانشگاهی نماد خودباوری است، اظهار کرد: مساله‌ای که در جهاد دانشگاهی خیلی بارز است، تلاش جمعی و روحیه کار تیمی بین اعضای هیات علمی و پژوهشگران است. وجود شبکه گسترده کشوری در جهاد دانشگاهی و استفاده از اعضای هیات علمی مجرب و توانمند در واحدهای مختلف به پیشبرد اهداف این نهاد کمک کرده است.

وی تاکید کرد: موضوع دیگری که در کارنامه جهاد دانشگاهی بسیار دیده می‌شود، تعهد به رویکردهای علمی و عملی است، اغلب پژوهشگران و اعضای هیات علمی شاغل در جهاد دانشگاهی افرادی متخصص با توان علمی و اجرایی بالا هستند.

 رحیم پور در ادامه یادآور شد: یکی دیگر از ویژگی‌های بارز و مهم افراد جهادی، عملگرایی آنهاست. این باعث شده در کنار پایبندی به اصول و ارزش‌ها، پژوهش‌های کاربردی و مساله محور در اولویت تحقیقات جهادی قرار گیرد. در تکمیل فرایند تحقیقاتی و خدمات جهاد دانشگاهی، موضوع در خور توجه، مساله تجاری سازی محصولات و دستاوردهای تحقیقاتی است؛ اینکه خروجی پژوهش‌های انجام شده با تکیه بر تلاش محققین و کمک شرکت‌های دانش بنیان در سطح جامعه عرضه گردد. خوشبختانه فعالیت چند ساله اخیر گویای عملکرد مثبت جهاد در این زمینه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: معتقدم اگر جهاد بتواند در حوزه ‌های کلان  مثل بحران آب، آسیب‌های اجتماعی و حاشیه نشینی و وارد شود، با توجه به پتانسیل‌های موجود، می‌تواند بحران‌های اصلی کشور را به کمک تجربه و تلاش پژوهشگران حل نماید.

وی در پایان خاطر نشان کرد: مجموعه جهاد دانشگاهی استان البرز در حوزه های مختلف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی به عنوان بازوی توانمندی در کنار دستگاه‌های اجرایی در خدمت همشهریان محترم در سطح استان بوده و خواهد بود.

کلید واژه ها: جهاد دانشگاهی استان البرز پژوهشی علمی


نظر شما :