اختتامیه طرح ملی داناب در البرز برگزار شد

۲۹ خرداد ۱۴۰۲ | ۰۸:۲۹ کد : ۵۸۳۶۲ معاونت آموزشی اخبار مهم
اختتامیه طرح ملی داناب با همکاری جهاد دانشگاهی البرز، شرکت آب منطقه‌ای استان و آموزش و پرورش البرز به منظور فرهنگ‌سازی مصرف درست آب در سنین پایین برگزار شد.
اختتامیه طرح ملی داناب در البرز برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان البرز،  احمدرضا فیروزی رئیس جهاد دانشگاهی البرز روز یکشنبه ۲۸ خرداد ماه در مراسم اختتامیه طرح داناب که در هشتگرد برگزار شد؛ با اشاره به اینکه دانش آموزان بهترین سفیران فرهنگی آب هستند، اظهار کرد: با نهادینه سازی فرهنگ مصرف بهینه آب در بین آینده سازان کشور، شاهد مدیریت بهتر منابع موجود و حفظ این ثروت ارزشمند و خدادادی در سال‌های آتی خواهیم بود.

وی ضمن تقدیر از همه عوامل اجرای طرح داناب اظهار کرد: امسال این طرح مقداری دیرتر از زمان پیش بینی شده آغاز و در شرایط برگزاری امتحانات خرداد ماه اجرایی شد که امیدواریم در سال تحصیلی جدید با برنامه ریزی دقیق‌تر زمان بیشتری برای اجرای این طرح اختصاص یابد.

وی در ادامه به شاخص‌های جهانی وضعیت آب در دنیا اشاره کرد و افزود: طبق شاخص سازمان ملل اگر میزان مصرف منابع آبی تجدیدپذیر در هر کشور حدود ۴۰ درصد باشد قابل قبول است ولی اگر از این میزان بیشتر باشد، آن کشور دچار بحران آب است.

فیروزی ابراز کرد: طبق گزارش بهمن‌ماه 1400 مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، متاسفانه میزان مصرف منابع آب‌های تجدیدپذیر در کشور ما به حدود ۸۰ درصد رسیده است که این زنگ خطری جدی به شمار می‌آید.

رئیس جهاد دانشگاهی البرز دومین شاخص مطرح جهانی را شاخص فالکن مارک نام برد و گفت: این دانشمند سوئدی بحران آب را بر اساس مقدار سرانه منابع آب تجدیدپذیر سالانه هر کشور قرار داده است؛ به گونه‌ای که اگر میزان سرانه آب بیش از 1700 مترمکعب در سال باشد وضعیت مطلوب است اما اگر این عدد در کشوری از 1000 تا 1700 باشد آن کشور وارد تنش آبی شده است و پایین‌تر از 1000 نیز نشان از بحران دارد.

وی افزود: با وجود این که در 100 سال قبل مقدار سرانه منابع آب تجدیدپذیر ما رقمی معادل 13000 متر مکعب بوده است اما متاسفانه در حال حاضر این عدد به پایین‌تر از 1700 رسیده است و نشان از وارد شدن کشور ما به وضعیت تنش آبی دارد.

فیروزی ضمن تاکید بر ضرورت مصرف بهینه و مدیریت منابع آب تصریح کرد: در گذشته علی رغم امکانات و منابع محدود، مصرف آب با مدیریت بهتری صورت می‌گرفت و حتی در استان‌هایی مثل یزد که با منابع محدود آبی مواجه بودند هم شرایط کشاورزی با استفاده از احداث قنات فراهم شده بود.

وی افزود: در گذشته وجود آب‌انبارها در مناطقی از کشور که با خشکسالی و کمبود شدید آب مواجه بودند نیز نشان از مدیریت حداقل منابع در دسترس منابع آبی که همان نزولات آسمانی هستند برای مصرف به عنوان آب شرب دارد.

این مسئول ابراز کرد: امیدواریم با همت مسئولان و همکاری مردم بتوانیم از میزان آب موجود به بهینه‌ترین شکل استفاده کنیم.

محمود شکریان معاون آموزشی جهاد دانشگاهی واحد استان البرز نیز با توضیح در خصوص اجرای طرح دانش آموزی نجات آب (داناب) در البرز اظهار کرد: این طرح با هدف آموزش و ارتقای آگاهی عمومی دانش آموزان مقطع اول متوسطه استان در زمینه مسائل و چالش‌های آب برگزار شد.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی طی دو سال گذشته اجرای این طرح را با همکاری آموزش و پرورش و آب منطقه‌ای البرز به عهده داشته است، گفت: پایلوت اجرای این طرح در سال تحصیلی ۱۴۰۰- ۱۴۰۱ شهرستان ساوجبلاغ بوده است.

وی با بیان اینکه برای اجرای این طرح هفت ناحیه آموزش و پرورش استان اعلام آمادگی کردند، افزود: برای اجرای این طرح در مرحله اول کارگاهی آموزشی در اواخر اردیبهشت ماه برگزار شد و بعد از آن بسته‌های آموزشی شامل دفترچه و کتاب‌ راهنمای آموزشی و سی دی، پیش آزمون، وپس آزمون و گزارش عملکرد بین مدارس استان به جز مدارس شهرستان طالقان توزیع شد.

وی تاکید کرد: در همان روزهای آغازین کار، جهاد دانشگاهی گروهی را در برنامه شاد با حضور رابطین و معلمانی که در اجرای این طرح همکاری داشتند تشکیل داد تا مسائل پیش روی اجرا با تعامل مناسب پیش برود.

این مسئول با اشاره به تعداد شرکت کنندگان این طرح گفت: امسال بیش از ۶۵۰۰ دانش آموز متوسطه اول به واسطه اجرای طرح داناب در زمینه مصرف بهینه آب آموزش دیدند.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی استان البرز ابراز کرد: ۴۹ رابط و ۶۲ معلم در فرایند اجرای این طرح همکاری داشتند و در هر مدرسه هم یک گروه ۱۰ نفره ناجی آب تشکیل شد.

شکریان اضافه کرد: قبل از اجرای این طرح پیش آزمونی از دانش آموزان گرفته شد تا اطلاعات و سطح دانش آنها در خصوص وضعیت آب مشخص شود و بعد از اتمام طرح هم پس آزمونی گرفته شد تا تغییرات به وجود آمده در سطح آگاهی آنها و اثرگذاری طرح بررسی شود.

وی با بیان اینکه در حاشیه اجرای این طرح شاهد برپایی نمایشگاه و مسابقاتی در هشت بخش از جمله دست سازه‌ها، مقاله، روزنامه دیواری، عکاسی، شعر برگزار و به سه نفر برتر هر بخش جوایزی اهدا شد.

وی اضافه کرد: دو مورد از دست سازه های ارائه شده در این طرح به جشنواره دانش آموزی خوارزمی راه پیدا کردند.

وی توضیح داد: هر چند امسال از زمانبندی تعیین شده برای آغاز طرح کمی عقب ماندیم و طرح درخرداد ماه و زمان امتحانات دانش آموزان برگزار شد ولی در تلاشیم در سال تحصیلی جدید کیفیت و کمیت اجرا را بالا ببریم تا اثرگذاری طرح افزایش یابد.

درادامه صمد پور روستا رییس اداره آموزش و پرورش ساوجبلاغ نیز اظهار کرد: در مورد اهمیت آب هرچقدر گفته شود کافی نیست چون بدون این مایع ارزشمند حیات معنایی ندارد.

وی ادامه داد: زندگی میلیاردها انسان و جاندار در سراسر جهان به آبی وابسته است که طی دهه‌های اخیر به واسطه مصرف بی رویه، تغییرات آب و هوایی و اقلیمی، کاهش بارندگی و.... با وضعیت بحرانی مواجه شده است.

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی چاره ای جز مدیریت مصرف و استفاده بهینه از مایع زندگی وجود ندارد چرا که آیندگان نیز حق دارند که به آب سالم و کافی دسترسی داشته باشند.

این مسئول توضیح داد: در شرایط فعلی شستن خودرو و حیاط منزل با آب شرب، حمام طولانی مدت و ... توجیهی ندارد.

پورروستا با بیان اینکه در تمام کشورهای پیشرفته دنیا آب شرب از سایر آب‌های مصرفی جدا شده، افزود: متاسفانه علی رغم پیگیری‌های زیاد این اتفاق هنوز در کشور ما نیفتاده و همین باعث هدر رفت بسیاری از منابع موجود می‌شود.

وی با اشاره به اینکه عدم مدیریت در حفظ منابع آبی باعث شده در تابستان با خطر جدی کم آبی و در پاییز با خطر سیلاب مواجه باشیم، گفت: امیدواریم با تغییر نگرش‌های موجود شاهد تغییرات جدی در بحث مصرف و مدیریت آب باشیم.

در ادامه این مراسم ابراهیم اسدی رئیس اداره اول و دوم متوسطه اداره کل آموزش و پرورش البرز گفت: طرح داناب با هدف آگاهی بخشی به دانش آموزان  در راستای صیانت از آب و ترویج فرهنگ صرفه جویی و مصرف بهینه آن اجرایی شده است.

وی با اشاره به اینکه حدود دو سوم از کره زمین از آب تشکیل شده، افزود: اما بین ۲.۵ تا ۳ درصد از این آب‌ها شرب هستند.

این مسئول با اشاره به اینکه طی هشت دهه گذشته جمعیت ایران از حدود ۱۰ میلیون نفر به بیش از ۸۰ میلیون نفر رسیده، افزود: با افزایش روز به روز جمعیت، شاهد کاهش دسترسی به منابع آبی هستیم.

این مسئول ابراز کرد: برای حفظ منابع آبی موجود باید عادتهای بدی مثل آبیاری باغچه با آب شرب، شستشوی ماشین، بازگذاشتن شیر آب هنگام شستن ظرف‌ها و ...را کنار بگذاریم.

اسدی تاکید کرد: علاوه بر این باید به فکر استفاده از سیستم های نوین آبیاری در بخش کشاورزی و استفاده از فناوری‌های به روز برای تامین آب بخش صنعت باشیم.

وی گفت: حتی یک ثانیه شیر آب را زودتر بستن هم نقش به سزایی در حفظ این موهبت الهی دارد.

طرح داناب با همکاری جهاد دانشگاهی البرز، شرکت آب منطقه‌ای استان و آموزش و پرورش البرز به منظور فرهنگ‌سازی مصرف درست آب در سنین پایین اجرا شده است.

کلید واژه ها: آب منابع آب آب شرب آب تجدیدپذیر منابع آبی منابع آب تجدیدپذیر مصرف بهینه


نظر شما :