آیین تجلیل از برگزیدگان سومین دوره جشنواره ملی امیرکبیر برگزار شد

آیین تجلیل از برگزیدگان سومین دوره جشنواره ملی امیرکبیر به میزبانی اتاق بازرگانی البرز برگزار شد.
آیین تجلیل از برگزیدگان سومین دوره جشنواره ملی امیرکبیر برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان البرز، این جشنواره که با همکاری جهاد دانشگاهی البرز، بنیاد نخبگان البرز و اتاق بازرگانی البرز به منظور حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های کاربردی کارفرمامحور بنیان گذاشته شده در سومین سال برگزاری، توانست مشارکت ۵۶ دانشگاه از جمله دانشگاه‌های شریف، علامه، تهران، الزهرا، علم و صنعت، خوارزمی، امیرکبیر و ... و ۸۳ کارفرما را جلب کند.

این جشنواره با هدف جذب رساله‌های دکتری و پایان‌نامه‌های تحقیقات کاربردی و کارفرمایی دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه‌ها، استادان و نخبگان علمی در محورهای علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، علوم پزشکی و دامپزشکی، کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست و هنر برگزار و پس از داوری آثار در مجموع ۱۹ نفر در مقطع دکتری و ارشد به عنوان برگزیده این جشنواره انتخاب شدند.

احمدرضا فیروزی رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز در مراسم اختتامیه سومین جشنواره ملی امیرکبیر که روز دوشنبه ۱۷ بهمن در کرج برگزار شد، گفت: سال ۱۳۹۳ پیشنهاد برگزاری این جشنواره توسط همکاران جهاد دانشگاهی البرز مطرح شد که خوشبختانه مورد استقبال مسئولان استان قرار گرفت.

وی با بیان اینکه بین اتاق بازرگانی البرز، بنیاد نخبگان و جهاد دانشگاهی استان همکاری خوبی در فرایند برگزاری این جشنواره در طول سه سال گذشته صورت گرفته، توضیح داد: امروز در نقطه‌ای قرار داریم که با یک جستجوی ساده در اینترنت می‌توان به مطالب زیادی در مورد پایان نامه‌های تقاضا محور دست یافت ولی شش سال پیش این مساله شناخته شده نبود.

به دنبال توسعه گفتمان پایان نامه‌های تقاضا محور هستیم

وی با اشاره به اینکه گفتمان پایان نامه‌های کارفرما محور گامی در مسیر پیوند صنعت و دانشگاه است، گفت: هرچند هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم ولی با تلاش و برنامه‌ریزی می‌توانیم این فاصله را کمتر کنیم.

این مسئول با اشاره به سهم پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تقاضا محور ثبت شده در ایران‌داک طی سال‌های ۹۵ تا ۹۹ افزود: در سال ۹۵ میزان رساله‌ها و پایان‌نامه‌های تقاضامحور ۰.۳۴ درصد بود و به نیم درصد هم نمی‌رسید که این آمار در سال ۹۹ به ۱.۸ رسیده است که وضعیت رضایت‌بخشی ندارد.

وی ادامه داد: سهم پیشنهاد‌های تقاضامحور ثبت‌شده نیز از ۰.۲۷ درصد در سال ۹۵، به ۰.۵۹ درصد در سال ۹۹ رسیده است و در سال ۱۴۰۰ نیز نسبت‌ها تقریبا در همین سطح است.

ایران رتبه ۱۵ تولید علم در دنیا را دارد

فیروزی با اشاره به رتبه بالای تولید علم در ایران ادامه داد: کشور ما در این حوزه در رتبه ۱۵ جهان ایستاده و این نشان دهنده آن است که ما در تولید مقاله و علم جایگاه خوبی داریم.

رییس جهاد دانشگاهی البرز ابراز کرد: هرچند در بحث نوآوری و تولید علم تلاش‌های خوبی صورت گرفته ولی زمانی می‌توان به توسعه جامع دست یافت که این دستاوردها به نوعی تجاری‌سازی شوند و امیدواریم این جشنواره بتواند این گفتمان را در کشور ایجاد کند.

بخش صنعت تشنه ارتباط با دانشگاه است

وی افزود: برای تقویت ارتباط بین صنعت و دانشگاه باید نیاز واقعی بخش صنعت شناخته شود چون این بخش واقعا تشنه این است که دانشگاه را در کنار خود را داشته باشد.

فیروزی ادامه داد: قطعا اگر دانشگاه‌ها بتوانند از حمایت این بخش برخوردار شوند می‌توانند به بخش عمده ای از اهداف خود دست پیدا کنند.

رییس جهاد دانشگاهی البرز گفت: اگر به دنبال آن هستیم که جامعه ما در حوزه مباحث اقتصادی توسعه پیدا کند باید به سمتی پیش برویم که بخشی از پایان‌نامه‌ها تقاضامحور باشند تا بتوانند مشکلات جامعه را حل کنند و از نگاه علمی صرف فاصله بگیرند.

بخش خصوصی پیشگام در تقویت ارتباط بین صنعت و دانشگاه است

وی با بیان اینکه بدون شک بخش خصوصی در بحث ارتباط صنعت و دانشگاه می‌تواند موفق‌تر از بخش دولتی باشد، توضیح داد: باید بپذیریم در این حوزه دغدغه‌مندی‌ای که در بخش خصوصی وجود دارد، به نسبت بخش دولتی متفاوت است.

وی ابراز کرد: در بخش پایان نامه های کارفرما محور نیز بهتر است بیش از آن که به بخش دولتی متکی باشیم، به بخش خصوصی و صنایع نگاه داشته باشیم.

وی ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته هم بخش خصوصی عملا گرداننده این فضاها از جمله پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد است.

رییس جهاد دانشگاهی البرز باید در مورد جشنواره ملی امیرکبیر نگاهی جامع و کلان ایجاد شود، گفت: اگر بتوانیم از طریق این پایان نامه ها به سمت رفع مشکلات جامعه پیش برویم، شاهد تغییرات زیادی در وجوه مختلف اقتصادی، فرهنگی و ... خواهیم شد.

فیروزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه فرایند برگزاری این جشنواره به دلیل برخی مسائل دو ماه دیرتر از سال‌های گذشته آغاز شد، گفت:  علی رغم اینکه زمان فراخوان هم یک ماه بود، تناسب طرح‌ها و پایان نامه های ارسالی به هم نریخت و خوشبختانه ۲۳۸ اثر به جشنواره ارسال شد.

وی افزود: پس از داوری آثار در مجموع ۱۹ نفر در مقطع دکتری و ارشد به عنوان برگزیده این جشنواره انتخاب شدند.

شیوه‌نامه جشنواره امیرکبیر از سال آینده تدوین می‌شود

عباس ابراهیمی معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان نیز در این مراسم اظهار کرد: قطب‌نمای بنیاد ملی نخبگان در سال جاری بر حل مسائل و پاسخ به نیازهای کشور متمرکز شده است.

وی توضیح داد: برخی سوال می‌کنند که چرا باید از پایان نامه‌های کارفرما محور حمایت شود پاسخ این است چون اغلب کارفرمایان کمال گرا هستند و می‌خواهند بیشترین خروجی را داشته باشند و تا از کاری ۱۵۰ درصد راضی نباشند، آن را تایید نمی‌کنند.

وی با اشاره به برخی از چالش‌های پایان نامه های کارفرما محور افزود: کسانی که این نوع پایان نامه‌ها را انتخاب می‌کنند معمولا مدت تحصیلشان طولانی تر می‌شود و باید هزینه بیشتری پرداخت کنند. علاوه براین مشخص نیست که کارفرما خروجی کار را تایید کند.

ابراهیمی تاکید کرد: به همین دلیل بنیاد نخبگان درنظر دارد از دانشجویانی که طرح رساله یا پایان نامه کارفرما محور دارند حمایت ویژه‌ای مثل برخورداری از جوایز پسا دکتری، طرح جایگزین خدمت و شرایط ویژه برای گذراندن دوران نظام وظیفه صورت دهد.

این مسئول بیان کرد: به دنبال آن هستیم که از سال آینده شیوه نامه‌ای برای جشنواره امیرکبیر تدوین شود تا بتوانیم حمایت ویژه تری از برگزیدگان این جشنواره داشته باشیم.

وی گفت: می‌توانم این وعده را بدهم که برگزیدگان این جشنواره بتوانند برای تجاری کردن طرح های خود از تسهیلات بانکی مناسب برخوردار شوند و یا اگر بخواهند در دستگاهی دولتی مشغول شوند فرایند برایشان تسهیل شود.

برخی نخبگان طرح‌های خود را با قیمت پایین به کشورهای خارجی می‌فروشند

پرهام رضایی رئیس اتاق بازرگانی البرز همچنین با اشاره به اینکه خوشبختانه هر سال شاهد ایجاد شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌های مختلف در گوشه و کنار کشور هستیم، گفت: ولی موانعی وجود دارد که فعالیت آنها را با مشکل مواجه می‌کند.

وی با بیان اینکه مهمترین مشکل کمبود نقدینگی برای فعالان این حوزه است، گفت: بانک‌ها باید تسهیلات ارزان به صاحبان ایده پرداخت کنند ولی متاسفانه این اتفاق عملا نمی افتد.

این مسئول اضافه کرد: کمبود نقدینگی باعث شده در بسیاری از مواقع نخبگان طرح‌های خود را با قیمت‌های بسیار پایین به دیگر کشورها بفروشند و یا با سهم حداقلی شریک خارجی‌ها شوند.

رضایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: با توجه به شعار امسال، بهره وری صنعتی، به کارگیری نیروی انسانی جوان و متخصص، بهبود فضای کسب و کار و حمایت از گروه‌های استارتاپی و شرکت‌های دانش بنیان در دستور کار جدی قرار گرفته است.

رییس اتاق بازرگانی البرز اضافه کرد: البرز با دارا بودن بیش از چهار هزار واحد صنعتی و تولیدی فضای بسیار مناسبی برای حمایت از طرح‌ها و پایان نامه‌های کارفرما محور دارد و می‌توان از این طرح‌ها در فاز توسعه‌ای این واحدها استفاده کرد.

وی با بیان اینکه جشنواره ملی امیرکبیر بهانه‌ای برای سنجش ایده های خلاقانه و راهگشا در حوزه های مختلف است، افزود: طی سه سال گذشته سعی شده با برگزاری این جشنواره در مسیر آشتی بیشتر علم و صنعت گام برداریم.

رتبه‌های ۱ تا ۱۰۰ کنکور سراسری بورسیه می‌شوند

محمد نبیونی دبیر علمی جشنواره امیرکبیر با اشاره به پیشینه برگزاری این جشنواره اظهار کرد: اولین دوره این جشنواره در سال ۹۹ با ۱۰۰ رساله، حمایت ۳۵ کارفرما، شرکت ۲۹ دانشگاه و هشت برگزیده برگزار شد.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ هم در مجموع ۲۲۰ اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد، گفت: ۴۸ کارفرما از طرح‌های دومین جشنواره که از ۴۸ دانشگاه کشور ارسال شده بود حمایت کرده و در نهایت ۱۰ برگزیده از میان شرکت کنندگان انتخاب شد.

رئیس بنیاد نخبگان البرز توضیح داد: امسال هم در مجموع ۲۳۸ پایان نامه، رساله و طرح از ۵۶ دانشگاه و با حمایت ۸۳ کارفرما به دبیرخانه ارسال شد که در نهایت ۱۰ نفر برگزیده مورد تقدیر قرار گرفتند.

به گفته نبیونی دانشگاه شریف، علامه، تهران، الزهرا، علم و صنعت، خوارزمی و امیرکبیر تعدادی از دانشگاه‌هایی بودند که طرح‌هایی به این جشنواره ارسال کردند.

وی با اشاره به اینکه ۵۳ درصد شرکت کنندگان این جشنواره مرد و ۴۷ درصد زن بودند، افزود: ۷۵ داور در روند بررسی طرح‌های ارسالی این شرکت کنندگان دخیل بودند.

دبیر علمی جشنواره ملی امیرکبیر بیان کرد: بنیاد ملی نخبگان از هر طرحی که بتواند راه گشای مشکلی از جامعه باشد حمایت می‌کند و این طور نیست که صرفا فعالیت خود را منوط به طرح‌های کارفرما محور کند.

وی اضافه کرد: این بنیاد امسال شرایط ویژه‌ای را برای ورود افراد به رشته های علوم پایه فراهم آورده و در بحث دانش آموختگان هم تسهیلات ویژه ای را در اختیار واجدین شرایط قرار می‌دهد.

این مسئول در پایان با تاکید بر اهمیت پیوند بیشتر علم با صنعت گفت: با قول‌هایی که امروز در این جلسه داده شد امیدواریم از سال آینده این جشنواره بتواند پربارتر و با اثرگذاری بیشتری برگزار شود.

کلید واژه ها: جشنواره برگزاری جشنواره جشنواره ملی جشنواره ملی امیرکبیر جشنواره ارسال پایان نامه نامه کارفرما نامه کارفرما محور نامه رساله


نظر شما :