با حضور رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور؛

مرکز خدمات روان‌شناسی و مشاوره جهاد دانشگاهی البرز افتتاح شد

۲۲ تیر ۱۴۰۱ | ۲۲:۳۵ کد : ۴۶۰۵۹ معاونت پژوهشی اخبار مهم
با نزدیک شدن به ایام چهل و دومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی و با حضور رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور، مرکز خدمات روان‌شناسی و مشاوره جهاد دانشگاهی البرز افتتاح شد.
مرکز خدمات روان‌شناسی و مشاوره جهاد دانشگاهی البرز افتتاح شد

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان البرز، محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور روز چهارشنبه ۲۲ تیرماه در مراسم افتتاحیه مرکز خدمات روان‌شناسی و مشاوره جهاد دانشگاهی البرز اظهار کرد: جهاد دانشگاهی همواره از بدو تاسیس مکمل دانشگاه‌ها بوده و در جاهایی که دانشگاه محدودیت دارد به خوبی ورود کرده و با روحیه جهادی و انقلابی به کارهای بزرگی پرداخته است و در چند دهه گذشته رویه ثابتی را برای رسیدن به موفقیت و ارائه خدمات بزرگ داشته است.

وی ورود به عرصه خدمات روان‌شناسی و مشاوره را یک ضرورت تاریخی دانست و گفت: در چند سال گذشته در دوران شیوع کرونا مردم تحت فشار روانی و در معرض انواع آسیب‌های روانی و اجتماعی بوده‌اند که می‌تواند منشا بسیاری از اختلالات روانی باشد. اگر این اختلالات مزمن باشد سیستم ایمنی و روانی را کاملا نابود می‌کند.

به گفته این مسئول روان‌شناسی چیزی جز همدلی و یاری کردن نیست ولی کرونا این همدلی و کنار هم بودن حتی در دوران سوگ عزیز را از مردم گرفت.

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور افزود: وقتی اختلالات و فشارهای روانی در جامعه زیاد باشد نرخ آسیب‌های روانی مانند اعتیاد، طلاق و... نیز افزایش می‌یابد. حتی مهاجرت و فکر کردن به آن جزو آسیب اجتماعی است که افزایش پیدا کرده است. قطعا این آسیب‌ها تبعات زیادی دارد که کارآمدی ملی را کاهش می دهد.

حاتمی با اشاره به اینکه بر اساس شواهد موجود البرز نسبت به دیگر استان‌ها با مشکلات بیشتری مواجه است، گفت: مهاجرت و حاشیه‌نشینی خود از آسیب‌های اجتماعی است که در این استان زیاد و البرز از این لحاظ در معرض خطر است. در این شرایط باید واکاوی دقیقی در مورد سلامت روان مردم صورت بگیرد.

وی افزود: در ستاد ملی کرونا کارهای زیادی انجام شده است ولی شرایط کنونی به گونه‌ای دیگر است. رفتار و خواسته‌های مردم و حتی سبک زندگی نسبت به سال ۹۸ و شروع کرونا عوض شده است. بنابراین ستاد ملی کرونا باید اکنون به ستاد ملی مقابله با عوارض کرونا تبدیل شود. به مسئولین این هشدار را می دهم اگر این اتفاق نیفتد قطعا خسارت‌های بسیار زیادی را متحمل می‌شویم.

وی با بیان اینکه فرهنگ روان‌شناسی و مشاوره باید در کشور جا بیفتد، گفت: جهاد دانشگاهی خوشنام ترین و سالم‌ترین نهاد انقلابی علمی است که می تواند در این زمینه فعالیت کند. خدمات مشاوره در دانشگاه‌ها پیش از این نیز ارائه می شد ولی در چنین مرکزی ارائه خدمات به مردم انجام می‌شود که بسیار قابل توجه است.

وی افزود: سازمان نظام روان‌شناسی نیز در البرز با تمام محدودیت‌ها هماهنگی خوبی با نهادها داشته و نظارت خوبی وجود دارد.

مشکلات مهاجرپذیری البرز نیازمند توجه ویژه است

همچنین در این مراسم عبدالرضا حاجیلری سرپرست دفتر تخصصی علوم انسانی، اجتماعی و هنر معاونت پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی، استراتژی جهاد دانشگاهی در همه بخش‌ها را بر اساس نیازها و خلاء‌ها عنوان کرد و افزود: در حوزه مرکز مشاوره خدمات شیوه به گونه‌ای است که خدمات حتما با یافته‌های علمی پیوند داشته باشد. امروز فقط با شناخت عمیق و دقیق می‌توان به حوزه‌های مشکلات جامعه ورود کرد و جهاد دانشگاهی با قدرت و با آسیب‌شناسی در شبکه علمی دقیق به فعالیت می‌پردازد.

وی با اشاره به اینکه شبکه علمی و پژوهشی در جهاددانشگاهی مشغول به کار هستند، گفت: بیش از ۴۰ گروه پژوهشی و ۳۰ مرکز تخصصی در این شبکه فعالیت می‌کنند و به اشتراک یافته‌ها می‌پردازند.

حاجیلری با بیان اینکه جهاد با توجه به سرمایه اجتماعی ارزشمند مورد اعتماد مردم است، اظهار کرد: حرکت در عرصه مشاوره فوق العاده حساس و نیاز به رعایت پروتکل‌های دقیق در این حوزه است.

به گفته سرپرست دفتر تخصصی علوم انسانی، اجتماعی و هنر معاونت پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی این مرکز و دیگر مراکز استان می‌تواند پایه تحقیقی برای شناخت علمی مسائل روانی در بستر جامعه نیز باشد.

حاجیلری افزود: موضوع راه اندازی پژوهشکده از هشت سال پیش در البرز مطرح بود زیرا با توجه به مهاجرپذیری البرز آسیب‌های زیادی در این استان وجود دارد.

وی ادامه داد: البرز بالاترین مهاجر پذیری و تنوع اقوام را دارد که بستر شکل گیری برخی مشکلات است و مسئولان موظف هستند به این موضوعات توجه کنند و جهاد دانشگاهی نیز تلاش می‌کند این مشکلات را درحد وسع حل کند.

حاجیلری افزود: معتقدم با عقبه علمی مجموعه جهاد البرز این مرکز می‌تواند منشا کارهای بزرگ و متفاوتی برای خدمت به مردم باشد.

ضرورت توجه به حوزه علوم انسانی در البرز

احمدرضا فیروزی رئیس جهاد دانشگاهی استان نیز در این مراسم با بیان این که جهاد دانشگاهی یک زیست بوم کامل است،‌ اظهار کرد: حوزه‌های مختلف پژوهشی، فرهنگی، آموزشی و تجاری‌سازی این نهاد در این زیست‌بوم نقش بال‌هایی را دارند که در تعامل با یکدیگر در بالندگی و موفقیت سازمان ایفای نقش می‌کنند.

وی با بیان عملکرد خوب جهاد دانشگاهی در حوزه پژوهش گفت: در سطح ملی با نگاه و حمایت ویژه مقام معظم رهبری در سطح کشور ۴۱ طرح فناورانه در حال اجراست که دانش فنی تولید رام قطار یکی از این طرح‌های فناورانه است که برای اولین بار در کشور در دو سال گذشته در جهاد دانشگاهی اتفاق افتاد.

این مسئول با بیان اینکه در البرز آمادگی فعالیت در حوزه‌های مختلف به ویژه علوم انسانی را داریم، اظهارکرد: در البرز که به عنوان استان علم و فناوری مطرح است، به حوزه علوم انسانی کمتر توجه شده است. البرز در بسیاری از شاخص‌ها رتبه خوبی ندارد و دارای رتبه‌های اول در بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است؛ بنابراین ضرورت رسیدگی به این حوزه بیش از پیش احساس می‌شود.

فیروزی مرکز خدمات روان‌شناسی و مشاوره جهاد دانشگاهی را در ادامه زنجیره خدمات علمی گروه پژوهشی علوم شناختی جهاد دانشگاهی استان دانست و گفت: امیدواریم این مرکز به کاهش آسیب‌های روانی کمک کند.

وی به فعالیت‌های گروه پژوهشی نظیر طرح تبیین مولفه‌های شادکامی، طرح آزمونِ خواندن و نارساخوانی و سایر طرح‌های مرتبط اشاره کرد و افزود: درصدد هستیم در کنار آزمونِ خواندن و نارساخوانی به خروجی نرم‌افزاری هم برسیم که با دانشگاه علوم پزشکی تهران و برخی دانشگاه‌ها و مراکز علمی دیگر همکاری‌هایی در حال انجام است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز افزود: شبکه برنامه این گروه در حال حاضر بر روی ارزیابی شناختی و بازتوانی شناختی متمرکز شده است و راه‌اندازی مرکز خدمات روان‌شناسی و مشاوره نیز با هدف استفاده از نتایج و یافته‌های علمی گروه علوم شناختی به منظور ارائه خدمات بهتر به شهروندان است.

وی افزود: گروه پژوهشی آسیب شناسی اجتماعی نیز از دیگر گروه‌های جهاد دانشگاهی استان است که می‌تواند تدوین و اجرای طرح‌های پژوهشی و تبیین مسائل استان به مدیران ارشد کمک کند. یکی از اقدامات خوب این گروه پیمایش ملی خانواده است که طی سال‌های اخیر انجام شده است.

فیروزی اضافه کرد: گروه پژوهشی برنامه‌ریزی و توسعه شهری نیز فعالیت خود را در حوزه زیست‌پذیری شهری متمرکز کرده است و علاوه بر طرح‌های مختلف پژوهشی، راهبری دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی در هشت محله آسیب‌پذیر استان البرز طی چند سال اخیر نیز توسط این گروه انجام شده است که این گروه در کنار دو گروه دیگر می‌تواند زنجیره‌ای از خدمات علمی را تکمیل نماید.

وی اظهار امیدواری کرد که در ادامه فعالیت‌ها خصوصاً در مرکز خدمات روان‌شناسی با دستگاه‌ها تعامل خوبی برقرار و خدمات گسترده‌تری با همکاری سازمان ها ارائه شود.

در این مراسم همچنین از سایت مرکز خدمات روان‌شناسی و مشاوره جهاد دانشگاهی البرز به آدرس  www.jdmoshaver.ir رونمایی شد.

کلید واژه ها: مرکز روان مشاوره جهاد جهاد دانشگاهی جهاد دانشگاهی استان مشاوره جهاد دانشگاهی


نظر شما :