سند راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی استان البرز رونمایی شد

۰۷ تیر ۱۴۰۱ | ۱۵:۱۱ کد : ۴۵۳۷۹ معاونت فرهنگی اخبار مهم
رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان البرز از تدوین و رونمایی سند راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی استان البرز خبر داد.
سند راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی استان البرز رونمایی شد

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی البرز، احمدرضا فیروزی، با اشاره به مراسم رونمایی از سند راهبردی توسعه قرآنی البرز که پنجم تیرماه با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، امام جمعه کرج، اعضای شورای فرهنگ عمومی و دستگاه های متولی ترویج فرهنگ قرآنی در سالن شهدای دولت استانداری البرز برگزار شد، اظهارکرد: با امضای یک تفاهم‌نامه در دو سال گذشته، تدوین این سند تحت نظر نماینده ولی فقیه در استان البرز و با تولی‌گری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به مجموعه جهاد دانشگاهی البرز سپرده شد.

وی افزود: در آغاز کار برنامه‌ریزی برای جمع‌آوری و احصای اطلاعات قرآنی از دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط در استان آغاز شد و در نهایت اطلاعات بیش از ۲۰ سازمان که به طور مستقیم مسئول ترویج فعالیت‌های قرآنی در البرز هستند جمع‌آوری و راستی‌آزمایی شد.

این مسئول بیان کرد: بعد از این مرحله، اطلاعات جمع‌آوری شده در شورای سیاستگذاری و نشست‌های تخصصی با حضور فعالان قرآنی مورد بررسی بیشتر قرار گرفت و آمار کمّی اطلاعات قرآنی دسته‌بندی و اطلاعات اولیه برای تدوین سند آماده شد.

فیروزی تصریح کرد: در این سلسله نشست‌ها، گفت‌وگوهای تخصصی بسیاری با فعالان، صاحب نظران و کارشناسان حوزه قرآنی انجام و راهکارهای بسیاری از متن این جلسات برای تدوین هرچه بهتر سند ارائه شد و در نهایت این سند با توجه به آمار و اطلاعات جمع‌آوری شده، ظرفیت‌های قرآنی استان و با نگاه ویژه به اسناد بالادستی قرآن که شامل منشور توسعه فرهنگ قرآنی، سند راهبردی توسعه فعالیت‌های تبلیغی ترویجی قرآنی، سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور و سند پژوهش و آموزش عالی قرآن می‌شود، تدوین شد.

وی تصریح کرد: در تدوین سند، علاوه از ظرفیت‌های استانی، از ظرفیت علمی سازمان فعالیت‌های قرآنی جهاد دانشگاهی بهره گرفتیم و خوشبختانه سند تدوین شده سندی در طراز و استاندارد است.

رئیس جهاد دانشگاهی البرز اضافه کرد: در این سند در یک افق پنج‌ساله که از سال ۱۴۰۰ آغاز شده و تا سال ۱۴۰۴ ادامه دارد، نقشه راه برای توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی استان مشخص، شاخص‌های عملکردی دستگاه‌های متولی این حوزه تعیین و حتی چالش‌ها و مشکلات عملیاتی‌شدن اهداف هم پیش‌بینی شده است.

وی در خصوص تاثیر تدوین این سند در روند توسعه فعالیت‌های قرآنی البرز نیز گفت: با تدوین این سند کارهای قرآنی هدفمندتر دنبال می‌شود و نقشه راهی در اختیار فعالان این حوزه قرار می‌گیرد تا راحت‌تر از وضع موجود به سمت وضع مطلوب پیش بروند. با نگاه به این سند افق اقدامات سازمان‌های متولی توسعه قرآن روشن تر می‌شود تا راحت‌تر به اهداف و هدفگذاری‌های تعیین شده برسند.

این مسئول در پایان به نقطه قوت این سند اشاره کرد و افزود: نقطه قوت در بخش تدوین سند واقع‌گرایی و نگاه مبتنی به علم است. همه افرادی که در این حوزه با جهاددانشگاهی همکاری کردند افراد باتجربه‌ای هستند که سال‌ها در این حوزه کار کرده‌اند. در بخش اجرای سند هم هدفمندشدن فعالیت‌های قرآنی برای رسیدن به یک سازوکار مشخص نقطه عطف محسوب می‌شود.

کلید واژه ها: تدوین سند قرآنی جهاد دانشگاهی واحد استان البرز


نظر شما :