به مناسبت گرامیداشت روز جهانی ماما؛

همایش "اهمیت ذخیره سازی خون بندناف و نقش ماماها" در البرز برگزار شد

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۱:۴۵ کد : ۴۳۴۹۲ معاونت پژوهشی اخبار مهم
همایش "اهمیت ذخیره سازی خون بندناف و نقش ماماها در این زمینه"، به مناسبت گرامیداشت روز جهانی ماما توسط دفتر نمایندگی بانک خون بند ناف معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی البرز و با همکاری انجمن مامایی استان و شرکت فناوری بن یاخته های رویان برگزار شد.
همایش "اهمیت ذخیره سازی خون بندناف و نقش ماماها" در البرز برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان البرز، پنجم ماه می،  از سـوی سازمـان بهداشت جهانی و کنفدراسیون بین المللی مامایی به نام «روز جهانی ماما» نامگذاری شده است. هدف از روز جهانی ماما، بزرگداشت مامایی و افزایش آگاهی و تبادل اطلاعات در راستای سلامتی مادر و نوزاد و اهمیت کار مامایی است. از این روز دفتر نمایندگی خون بند ناف البرز به مناسبت این روز همایش "اهمیت ذخیره سازی خون بندناف و نقش ماماها در این زمینه" را برگزار کرد.

در این همایش مرتضی ضرابی مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان که روز یکشنبه ۱۸ اردیبهشت در دانشگاه خوارزمی برگزار شد، با تعریف سلول بنیادی اظهار کرد: سلولی که دو ویژگی خودنوزایی و تمایز به سلول‌های تخصصی را داشته باشد، سلول بنیادی است.

وی با بیان اینکه همه بافت‌های بدن سلول‌های بنیادی منحصر به فرد خود را دارند، گفت: سلول‌های بنیادی به دو دسته خون ساز و غیر خون ساز تقسیم می‌شوند.

وی تاکید کرد: سلول‌های بنیادی خون بند ناف از دسته سلول‌های خون ساز هستند که بلافاصله بعد از تولد قابل جمع آوری هستند ولی متاسفانه غالبا بعد از تولد نوروز دور ریخته می‌شوند.

به گفته ضرابی امکان ذخیره سازی ۸۰ تا ۲۰۰ سی سی خون بند ناف حاوی سلول‌های بنیادی بعد از تولد نوزاد وجود دارد.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان با بیان اینکه در حال حاضر دو بانک عمومی و خصوصی ذخیره خون بند ناف در کشور فعال است، افزود: تاکنون ۱۸۰ هزار نمونه خون بند ناف در بانک خصوصی و ۵۱۰۰  نمونه هم در بانک عمومی خون بند ناف کشور ذخیره شده است.

ضرابی گفت: در کل دنیا هم حدود ۸۰۰ هزار نمونه خون بند ناف در بانک عمومی و ۷ میلیون نمونه هم در بانک خصوصی ذخیره سازی شده است.

وی با اشاره به اینکه با استفاده از خون بند ناف امکان درمان ۸۰ نوع بیماری وجود دارد، افزود:  ۴۰۰ کارآزمایی بالینی در دنیا با استفاده از خون بند ناف در حال انجام است که شامل تلاش برای درمان اوتیسم، دیابت، فلج مغزی، سکته مغزی و... است.

این مسئول تاکید کرد: در ایران هم  بزرگترین کارآزمایی بالینی بر روی ۱۲۰ کودک ۴ تا ۱۴ سال که به فلج مغزی اطفال مبتلا هستند در حال انجام است و تزریق اول آنها انجام شد ولی تزریق دوم آنها طی دو سال اخیر به دلیل شیوع کرونا طی متوقف شده بود.

 ضرابی گفت: خوشبختانه با کنترل کرونا از دو هفته گذشته مجوز تزریق دوم و سوم به جامعه هدف صادر شده و امیدواریم به نتایج خوبی دست یابیم.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان ادامه داد: علاوه بر این، تا کنون کارآزمایی بالینی بر روی پنج بیمار مبتلا به اوتیسم انجام شده و به زودی فاز بعدی را با شش بیمار جدید آغاز می کنیم.

همچنین در این مراسم احمدرضا فیروزی رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان البرز، با اشاره به فعالیت جهاد دانشگاهی البرز در حوزه سلامت خانواده و ذخیره خون بند ناف جنین، اظهار کرد: نمایندگی خون بند ناف کرج از سال ۹۲ فعالیت خود را آغاز کرده و سال ۹۶ هم نمایندگی شهرستان فردیس راه اندازی شده است.

وی ادامه داد: طی این مدت بیش از ۳۴۰۰  مورد خون بند ناف در البرز ذخیره سازی شده است.

به با بیان اینکه سال گذشته ۶۴۱ مورد (یعنی هر ماه ۵۵ مورد)  خون بند ناف در استان ذخیره شده است، گفت: هر چند البرز در مقایسه با سایر استان‌ها در زمینه ذخیره خون بند ناف عملکرد مناسبی داشته ولی در مقایسه با تعداد تولدهایی که در سال اتفاق می‌افتد، راه زیادی تا رسیدن به نقطه مطلوب دارد.

 وی اظهار کرد: در حال حاضر خون بند ناف حدود سه درصد از نوزادانی که در کشور متولد می‌شوند ذخیره می‌شود و این آمار نشان می‌دهد برای اینکه خانواده‌ها به استفاده از این خدمت ترغیب شوند باید اطلاع رسانی بیشتری صورت بگیرد.

فیروزی توضیح داد: خون بند ناف بیشترین سلول‌های بنیادی را خود جای داده و امکان ذخیره سازی آن تا ۳۰ سال وجود دارد.

وی اظهار کرد: از سلول‌های بنیادی خون بندناف در درمان بسیاری از بیماری‌های مزمن مثل سرطان و تالاسمی می‌توان استفاده کرد و از این طریق سلامت را به فرد بیمار بازگرداند.

رییس جهاد دانشگاهی البرز تاکید کرد: متاسفانه در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد خون بندناف نوزادان تازه متولد شده دور ریخته می‌شود و از جامعه مامایی تقاضا می‌شود برای آگاه سازی والدین از مزیت‌های ذخیره سازی این خون در کنار ما باشند.

گفتنی است در این همایش برخی از ماماهای برگزیده استان با اهدای لوح تقدیر و هدایا مورد تجلیل قرار گرفتند.

کلید واژه ها: بانک خون بند ناف روز جهانی ماما


نظر شما :