افتتاح و رونمایی ۵ دستاورد نوین در مرکز توسعه مشاغل خانگی البرز

۱۱ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۶ کد : ۴۱۹۸۵ اخبار مهم تجاری سازی فناوری و اشتغال
با حضور معاون اشتغال و کارآفرینی‌ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار البرز، مدیر کل اشتغال و کارآفرینی جهاد دانشگاهی، رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز و سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز ۵ دستاورد نوین در مرکز توسعه مشاغل خانگی البرز رونمایی شد.
افتتاح و رونمایی ۵ دستاورد نوین در مرکز توسعه مشاغل خانگی البرز

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان البرز، محمود کریمی بیرانوند روز سه‌شنبه ۱۰ اسفند در حاشیه بازدید از مرکز ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی استان البرز اظهار کرد: سیاست حمایت از مشاغل خرد و خانگی با تمرکز بر این مسئله است که بخش قابل توجهی از فضای کسب و کار اکنون دچار رکود شده و حمایت از مشاغل خانگی می تواند به رونق فضای کسب و کار منجر شود.

وی با اشاره به تاکید ویژه دولت سیزدهم بر حمایت از مشاغل خانگی گفت: از آغاز کار دولت سیزدهم، یک سوم توجهات به حوزه توسعه کارآفرینی و اشتغال در حوزه مشاغل خانگی اختصاص دارد. مشاغل خانگی ضمن پایدار بودن می‌توانند درآمد قابل توجهی برای صاحبانشان داشته باشند.

بیرانوند با بیان اینکه تحول عمیقی در زمینه صدور مجوزها در کشور ایجاد شده، افزود: تعداد زیادی مجوز به صورت سه روزه و آنی صادر می‌شود به این معنا که ۳۵۰ مجوز به صورت آنی قابل دریافت است و ۱۷۰ مجوز نیز می‌تواند سه روزه صادر شود.

به گفته وی در حوزه تامین اعتبار و هدایت اعتبارات به سمت توسعه مشاغل خانگی حداکثر همکاری وجود داشته است.

معاون اشتغال و کارآفرینی ‌وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره نمایشگاه مشاغل خانگی استان البرز گفت: در بازدیدهایی که از نمایشگاه‌های مختلف داشتم، فعالیت این نمایشگاه منحصر به فرد و مطلوب است. ضمن پر رنگ بودن فعالیت گروهی و اجتماعی در این نمایشگاه تعاونیهای مختلفی نیز تشکیل شده است.

این مسئول با بیان اینکه در راه اندازی این مرکز با مشارکت دستگاه‌های مختلف کار عمیق و تخصصی انجام شده است، گفت: جهاد دانشگاهی نیز با راه اندازی این مرکز نشان داده که ظاهرسازی نکرده و کار خوبی را به نتیجه رسانده است که در 31 استان کشور هم می‌تواند ترویج و تکثیر شود.

بیرانوند اضافه کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های این نمایشگاه این است که زنجیره ارزش تولید مشاغل خانگی قابل مشاهده است. در برخی از تعاونی‌ها از تامین مواد اولیه تا آموزش، مهارت، نظارت و مشاوره همگی در قالب تعاونی‌ها اتفاق می‌افتد و حتماً از آنان حمایت خواهیم کرد. از طرفی فضای نشاط و شادابی و تنوع محصولات جزو نکات قابل توجه است.

معاون اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن قدردانی از همکاری مسئولان شهرداری، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و استانداری در راه اندازی این مرکز، گفت: امید است حمایت مسئولان استان البرز از این نمایشگاه مداوم باشد. ما نیز حمایت های لازم را در تقویت این مدل نمایشگاه مشاغل خانگی انجام می‌دهیم و در سطح کشور به توسعه این مدل می پردازیم.

به گفته وی به زودی ۳۱ تعاونی مشاغل خانگی تامین نیاز یعنی از صفر تا صد زنجیره در هر استانی تشکیل می شود که همگی به یک تعاونی کشوری تبدیل می شوند تا بازوی اجرایی معاونت اشتغال در وزارت کار باشند.

احمدرضا فیروزی رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز نیز در این بازدید با اشاره به اینکه مرکز ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی چند ماه پیش به صورت رسمی افتتاح شد، تصریح کرد: راه‌اندازی تعاونی مشاغل خانگی به صورت استانی، تعاونی در حوزه کشاورزی، راه اندازی اتحادیه فرش با حضور هفت تعاونی فرش در حوزه مشاغل خانگی، افتتاحیه مرکز ارتباط مشاغل خانگی با صنعت که خدمات مختلف را بین کارخانه‌ها و خانه‌ها تقسیم می‌کند و همچنین افتتاحیه سامانه سراجاب و سراکار که در حوزه ارائه خدمات دیجیتال برای مراکز صنعتی است جزو دستاوردهای جدید این مرکز است.

فیروزی افزود: مرکز خدمات تخصصی مشاوره شغلی نیز در ماه‌های گذشته خدمات خوبی ارائه داده‌اند و کارهایی برای ایجاد زنجیره ارزش در حوزه مشاغل خانگی شکل گرفت. در کنار همه این موارد غرفه‌ها و نمایشگاه‌هایی در حوزه‌های مختلف مشاغل خانگی از جمله کشاورزی و صنایع دستی وجود دارد.

به گفته رئیس جهاد دانشگاهی البرز حدود ۲۳ غرفه گردشی و ۱۰ غرفه ثابت در فضای نمایشگاهی این مرکز فعالیت می‌کنند. همچنین فضای سوله‌ای در این نمایشگاه وجود دارد که به حوزه کشاورزی و گیاهان آپارتمانی اختصاص داده شده است.

همچنین سیروس دشتی مدیرکل اشتغال و کارآفرینی جهاد دانشگاهی در جمع فعالان مرکز ساماندهی مشاغل خانگی البرز تصریح کرد: با توجه به برنامه دولت سوم در حوزه توسعه مشاغل خانگی، در زیست بوم ملی اشتغال طرح مرکز ساماندهی مشاغل خانگی البرز را به همه استان‌ها پیشنهاد داده‌ایم و الگوی کاری ما نیز همین است. همچنین تفاهمنامه ای با وزارتخانه امضا شده است.

وی ادامه داد: کار شاخصی که در این مرکز انجام گرفته، فعالیت دستگاه‌های اجرایی در کنار یکدیگر است زیرا برخی مواقع موازی کاری‌هایی صورت می‌گیرد؛ اما هم‌افزایی و شبکه سازی صورت گرفته در بین دستگاه‌های اجرایی کاری بسیار ارزشمند است که این سرمایه اجتماعی را نمی‌توان با چیز دیگری مقایسه کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که با عزم و اراده استوار، این سرمایه اجتماعی شکل گرفته استمرار یابد.

دشتی اضافه کرد: در تلاش هستیم تا بتوانیم آنگونه که شایسته است زحمات صورت گرفته را به گوش مسئولان برسانیم و حمایت‌ها را در مورد این مرکز جلب کنیم.

امیر جاویدپور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار البرز نیز در حاشیه بازدید از مرکز ساماندهی مشاغل خانگی البرز تصریح کرد: حضور و تدوام مشاغل خرد و خانگی در عرصه اقتصاد کشور نیازمند فرهنگسازی است.

وی یکی از مسائل مهم برای افزایش فروش محصولات مشاغل خانگی را برندسازی عنوان کرد و گفت: با توجه به وجود محصولات متنوع حوزه مشاغل خانگی ‌اگر در البرز برندسازی وجود داشته باشد نه تنها شناخته می‌شوند بلکه قابلیت صادرات به کشورهای دیگر نیز ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: در مجموعه استانداری تمام تلاش‌مان این است که با کمک سایر ارگان‌های مرتبط و فعالان این حوزه به ایجاد بازار مشاغل خانگی بپردازیم.

همچنین عبدالله دارایی سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز در حاشیه بازدید معاون وزیر کار از مرکز ساماندهی مشاغل خانگی استان البرز تصریح کرد: همه دستگاهای استان از جمله  شهرداری، جهاد دانشگاهی و اداره کار به همراه کارآفرینان و کسانی که در حوزه استارتاپ‌ها فعال هستند در این اتفاق سهیم هستند. اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مصمم است در شهرستانهای البرز هم همین مدل و الگو را پیاده کند و به صورت مراکز ساماندهی مشاغل خانگی دایر کنیم.

وی با دعوت از کار افرینان، فعالان مردمی عرصه مشاغل خانگی برای پیوستن به طرح ساماندهی مشاغل خانگی، افزود: در سال جدید به سمتی می‌رویم که مشاغل خانگی جدید با مجوزها جدید را واگذار کنیم.

دارایی ابراز امیدواری کرد که با تسهیلاتی که دستگاه‌های ملی و استانی در اختیار قرار می‌دهند، بتوان هرچه پرقدرت تر به تقویت مشاغل خانگی پرداخت و به این ترتیب جریان اتصال مردمی و به حوزه‌های حاکمیتی برقرار شود.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی البرز با اشاره به رونمایی از دو اتحادیه و تعاونی در مرکز ساماندهی مشاغل خانگی البرز تصریح کرد: نکته مهم این است که تعاونیهای موجود در حوزه مشاغل خانگی قرار دارند تجمیع شده و نقش یک اتحادیه مرکزی را ایفا کرده‌اند.

وی ادامه داد: نکته مهمتر اینکه می‌توان با ایجاد این اتحادیه‌ها در سراسر کشور و با تجمیع تعاونی‌ها باعث گسترش مشاغل خانگی در کشور و استان باشیم.

گفتنی است طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان البرز با همکاری اداره کل تعاون و جهاد دانشگاهی واحد استان البرز در حال اجرا است و شکل‌گیری و راه‌اندازی  مرکز ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی نیز به عنوان یک الگوی نوین در زمینه کسب و کارهای خانگی در همین راستا عملیاتی شده است.

کلید واژه ها: ساماندهی توسعه مشاغل خانگی جهاددانشگاهی


نظر شما :