رئیس جهاد دانشگاهی البرز:

ساماندهی مشاغل خانگی در البرز نیازمند همراهی نهادهای مختلف است

۰۶ دی ۱۴۰۰ | ۰۹:۳۵ کد : ۳۹۵۰۴ اخبار مهم تجاری سازی فناوری و اشتغال
رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز با قدردانی از فعالیت‌های حوزه ساماندهی مشاغل خانگی گفت: ظرفیت خوبی در حوزه مشاغل خانگی خرد در البرز وجود دارد که خیلی شناخته شده نیست. اما امروز این کار دارد شناخته و نهادینه می‌شود.
ساماندهی مشاغل خانگی در البرز نیازمند همراهی نهادهای مختلف است

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد البرز، احمدرضا فیروزی روز یکشنبه پنجم دی ماه در نشست مشترک با مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی در حوزه مشاغل خانگی که در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی البرز برگزار شد، با اشاره به اینکه ظرفیت ایجاد فرصت‌های خوبی در زمینه مشاغل خانگی وجود دارد، تصریح کرد: این موضوع نیازمند حمایت‌ها، مطالعات و همراهی دستگاه‌هاست تا خلاءهای موجود مرتفع و اهداف محقق شوند و بخش مهمی از اشتغال و درآمد ناخالص ملی از این حوزه باشد.

وی با اشاره به اینکه نیاز است از لحاظ مدیریتی پیگیری‌هایی صورت گیرد، تصریح کرد: در البرز سطح فعالیت‌ها از لحاظ پژوهش و اجرایی بسیار بالاست و فراخور نگاه جهادی فعالان این حوزه انجام گرفته است و نیازمند این است که نهادینه شود.

فیروزی ادامه داد: برای تثبیت فعالیت‌هایی که در البرز صورت گرفته نیازمندیم تا در کارگروه‌های اشتغال و... هم‌افزایی صورت بگیرد و لازم است تا دستگاه‌های مرتبط با این حوزه در استان پای کار بیایند. در بخش ملی نیز باید از حمایت ها استفاده کرد.

رئیس جهاد دانشگاهی البرز با بیان اینکه تثبیت و تدوام این فعالیت نیاز به همراهی دارد، افزود: از لحاظ اجرایی اداره مرکز ساماندهی مشاغل خانگی البرز نیازمند بودجه‌ای مستقل است و همراهی بیشتر شهرداری را نیز می طلبد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که انتهای این مسیر به گونه‌ای باشد که شاهد ارتقای اشتغال در حوزه مشاغل خانگی باشیم.

اتحادیه تعاونی‌های مشاغل خانگی البرز تشکیل شود

فلاح نژاد مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی البرز نیز در این نشست اظهار کرد: در خصوص مشاغل خانگی کارهای بزرگی صورت گرفته و برای اولین بار شاهد کار علمی منسجمی بودیم که به یک کار عملی تبدیل شد و مرکز ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی در البرز ایجاد شد.

وی با اشاره به اینکه اکنون با فضایی در کشور و استان مواجه هستیم که نیازمند ارائه یک برنامه عملیاتی است، تصریح کرد: با اجرای طرح ساماندهی مشاغل خانگی تجربیاتی در روزها و ماه‌های گذشته کسب کرده‌ایم که به ادامه راه کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه حوزه مشاغل خانگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، افزود:  باید از مشاغل خانگی به نقطه دیگری برسیم که بحث مسائل اجتماعی است. باید در کنار مشاغل خانگی ساختار اجتماعی تعریف شود که به رونق این اکوسیستم  کمک کند.

وی به لزوم تغییر نگاه متولیان اشتغال، حوزه اجتماعی، و سیاستگذاران اشاره کرد و گفت: تاکنون نگاه به حوزه مشاغل خانگی خیلی پررنگ نبوده است. در حالی که حوزه مشاغل خانگی می تواند به نسبت سرمایه اولیه کار،  بازدهی خوبی داشته باشد.

فلاح نژاد گفت: باید برنامه عملی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای رونق اشتغال در حوزه مشاغل خانگی تدوین شود و الزامات و نقش هر کدام مشخص شود. همچنین نقش افراد، گروه ها و نهادهای اثرگذار خصوصی، مردمی و دولتی متناسب با ظرفیت ها مشخص شود.

وی بر استفاده از  پتانسیل مردم در قالب تعاونی ها تاکید کرد و گفت: لازم است اتحادیه تعاونی های مشاغل خانگی استان تشکیل شود.

فلاح نژاد ادامه داد: همچنین ارتباط با صنعت نیز کاملا واضح دیده شود. موضوع آموزش نیز بسیار مهم است و امروز پتانسیلی به نام سواد دیجیتال داریم.

وی با اشاره به اینکه ماحصل این موارد یک طرح است که نیازمند یک ستاد سیاست گذاری است، گفت: باید از توانمندی ها و تجربیاتی که تاکنون کسب کرده‌ایم استفاده کنیم تا طرحی ارائه دهیم که فعلا در استان اجرایی باشد و سپس در سطح کشور ارائه شود.

وی ادامه داد: اکنون صنعتی‌ترین کشورهای دنیا نیز بیشترین میزان اشتغالشان در حوزه خدمات است و ما نیز به این سمت می رویم.

گفتنی است در این نشست نحوه فعالیت و عملکرد دپارتمان‌های مختلف مرکز ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی از جمله دپارتمان ارتباط صنعت و مشاغل خانگی، دپارتمان مشاوره و آموزش، کمیته اجرایی و... ارائه شد. همچنین پیشنهادات مختلف برای ارائه طرحی جامع برای افزایش اشتغال در حوزه مشاغل خانگی ارائه شد.

کلید واژه ها: مشاغل خانگی جهاد دانشگاهی واحد استان البرز


نظر شما :