استاد تاریخ دانشگاه خوارزمی:

از ۴۶ جشن باستانی ایران فقط جشن‌هایی مثل یلدا و نوروز باقی مانده است

۳۰ آذر ۱۴۰۰ | ۱۲:۴۳ کد : ۳۹۳۴۴ معاونت فرهنگی
استاد تاریخ دانشگاه خوارزمی و مولف کتاب جشن‌های ایران باستان با بیان اینکه در ایران باستان بیش از ۴۶ جشن وجود داشته که تعدادی از آنها مثل نوروز و شب یلدا تاکنون باقی مانده‌اند، گفت: بدون شک اگر آیینی در تاریخ ایران ماندگار شده، منشا و پشتوانه اخلاقی، اجتماعی و ... داشته است.
از ۴۶ جشن باستانی ایران فقط جشن‌هایی مثل یلدا و نوروز باقی مانده است

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان البرز ، دکتر حسین محمدی در  وبینار "چیستی و چرایی شب یلدا" که توسط سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی البرز برگزار شد، اظهار کرد: جشن، ریشه در تاریخ و فرهنگ ایرانیان دارد و موضوعی فانتزی نیست.

وی ادامه داد: همانطور که ما برای تغذیه جسم به غذا نیاز داریم، برای سیراب کردن نیازهای روحیمان هم به شادی به خصوص شادی‌های جمعی نیازمندیم.

وی افزود: اغلب ما در حال حاضر در شرایط سخت اقتصادی به سر می‌بریم و با فشارهای روانی زیادی دست و پنجه نرم می‌کنیم ولی این نباید به مانعی برای با هم بودنمان تبدیل شود.

وی توضیح داد: اتفاقا ما در شرایط فعلی بیش از هر زمان دیگری به شادی و همدلی جمعی نیاز داریم تا بتوانیم از میزان فشارهای روانی خود کم کنیم.

محمدی تاکید کرد: هر چند حدود دو سال است که شیوع کرونا و ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی باعث شده مردم کمتر به صورت حضوری به هم سر بزنند ولی پیشرفت تکنولوژی راهی برای برداشتن فاصله‌هاست و امروز با یک کلیک ساده مردم می‌توانند به صورت مجازی و از طریق تلفن همراه همدیگر را ببینند و با هم صحبت کنند.

استادیار گروه آموزشی تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی با بیان اینکه در ایران باستان بیش از ۴۶ جشن وجود داشته که تعدادی از آنها مثل نوروز و شب یلدا تاکنون باقی مانده‌اند، گفت:  بدون شک اگر آیینی در تاریخ ایران ماندگار شده، منشا و پشتوانه اخلاقی، اجتماعی و ... داشته است.

وی گفت: جشن‌هایی مثل نوروز و مراسمی مثل شب یلدا، علی رغم فراز و نشیب‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و ... تا کنون ماندگار و به بخشی از فرهنگ ایرانیان تبدیل شده‌اند.

مولف کتاب جشن‌های ایران باستان  اظهار کرد: شادی و نشاط بخش مهمی از فرهنگ ایرانیان قدیم است و البته اسلام هم دین شادی است ولی تحریفاتی که امروز در آن می بینیم ربطی به اصل آن ندارد.

وی با اشاره به اینکه تاریخ دقیقی از اینکه چه زمانی جشن نوروز برای اولین بار برگزار شده وجود ندارد، توضیح داد: هرچند عقبه این جشن دقیقا مشخص نیست ولی واضح این است در چند سده گذشته هر قومی به ایران آمده آن را پذیرفته است.

وی با بیان اینکه برخی هورمون‌ها در بدن انسان تنها در مواقع شادی و ورزش ترشح می‌شود، افزود: دوپامین و اندورفین و استروژن تعدادی از این هورمون‌ها است که میزان ترشح آنها در شادی‌های جمعی چند برابر است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ریشه برگزاری مراسم شب یلدا اشاره کرد و گفت: در پایان پاییز، از اول دی ماه شب‌ها کم کم کوتاه و روزها بلند می‌شوند.

مولف کتاب جشن‌های ایران باستان  اظهار کرد: هر چند بلندترین شب سال که ۳۰ آذرماه است، تنها یک دقیقه از شب بعد خود بلندتر است ولی این تیزهوشی اجداد ما را نشان می‌دهد که متوجه همین تغییر بسیار کوچک شده‌اند.

وی با بیان اینکه یلدا جشنی مذهبی بوده و ریشه در آیین مهرپرستی و میترائیسم دارد، توضیح داد: خورشید در زندگی ایرانیان قدیم که زندگیشان بر محور کشاورزی و دامداری استوار بوده، نقش بسزایی داشته است.

محمدی اضافه کرد: مردم در آن روزگار زندگی خود را متناسب با طلوع و غروب خورشید هماهنگ می‌کردند و نور برای آنها زندگی بخش بوده است.

وی با اشاره به اینکه خورشید در فرهنگ ایرانیان قدیم نماد پاکی و نیکی است، گفت: ایرانیان از چند سده قبل تاکنون آغاز طولانی شدن روز (اول دی ماه) را در آیینی به نام شب یلدا جشن می‌گیرند.

وی با بیان اینکه شب یلدا مفاهیم زیادی را در خود جای داده، افزود: احترام به بزرگ‌ترها، پررنگ شدن نقش خانواده و زندگی جمعی از نتایج برگزاری این مراسم است.

استادیار گروه آموزشی تاریخ دانشکده ادبیات و علوم انسانی اضافه کرد: با توجه به اینکه در این  شب خاطره گویی، قصه خوانی و حافظ خوانی اتفاق می افتد و هر کسی در این مراسم وظیفه‌ای به عهده دارد، این امر منجر به افزایش اعتماد به نفس افراد می‌شود.

وی با اشاره به کارکردهای دیگر مراسم شب یلدا افزود: برای این روز مردم متناسب با وسع خود به بازار رفته و خرید می‌کنند و این باعث چرخش اقتصادی در جامعه می‌شود.

کلید واژه ها: شب یلدا شادی فرهنگ ایرانیان


نظر شما :