معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی البرز:

تفکر جهادی می تواند چراغ راه رفع موانع کشور باشد

/جهاد دانشگاهی، نماد عبور از موانع با باور توان ایرانی/
۱۷ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۱:۱۳ کد : ۳۴۵۸۲ معاونت فرهنگی
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد استان البرز گفت: فرهنگ تفکر و حرکت جهادی همانگونه که پیش از این آزموده شده است، می‌تواند چراغ راه و الگو قابل اتکایی برای رفع موانع و مشکلات جامعه و کشور باشد.
تفکر جهادی می تواند چراغ راه رفع موانع کشور باشد

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان البرز، سعید قاسمی جیردهی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی البرز با تبریک فرا رسیدن سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی به بیان دستاوردهای شاخص این نهاد در استان البرز پرداخت و گفت: جهاد دانشگاهی واحد استان البرز در پی تشکیل استان، از تجمیع مراکز مختلف جهاد دانشگاهی مستقر در استان شکل گرفت.

وی با اشاره به فعالیت بیش از سه دهه جهاد دانشگاهی در دانشگاه خوارزمی و فعالیت های فرهنگی و آموزشی کوتاه مدت تخصصی و بلند مدت در سطح کلانشهر کرج افزود: از گذر این سالیان، ارتباطات گسترده ای در حوزه های فرهنگی، پژوهشی و آموزشی در سطح استان ایجاد شده است که برای نمونه می توان به بخش های وابسته به واحد همانند خبرگزاری های ایسنا و ایکنا و مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) اشاره کرد که به مدد تلاش ها و زحمات فراوان همکاران فرهنگی، فعالیت مستمر و شاخص در زمینه های تخصصی داشته اند.

وی ادامه داد: علاوه بر این می توان به توفیقات حاصل شده در برنامه ها، رویدادها و جشنواره های فرهنگی_ دانشجویی انجام شده توسط معاونت فرهنگی واحد اشاره کرد که نمونه هایی از آن برگزیده شدن همکاران و مدیران فرهنگی واحد به عنوان دبیر اجرایی برتر در زمینه رویدادهای فرهنگی جهاد دانشگاهی در دانشگاه هاست.

قاسمی با اشاره به تعامل خوب واحد البرز با مسئولین استانی و کشوری گفت: همانگونه که سابقه فعالیت گسترده جهاد دانشگاهی در بیش از چهار دهه از عمر این نهاد پیشرو نشان می دهد، جهاد دانشگاهی در عرصه های مختلف فرهنگی، پژوهشی و آموزشی مورد وثوق، مراجعه و اعتماد جامعه و نظام از رهبر معظم انقلاب تا مسئولین اجرایی کشور است. در همین راستا، با توجه به پیشینه فعالیت این نهاد حتی قبل از تشکیل واحد استان، به فضل الهی جهاد دانشگاهی واحد نیز در همه عرصه ها به ویژه فعالیت و نقش آفرینی فرهنگی، با دستگاه های مدیریتی و اجرایی استان از جمله استانداری، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، ورزش و جوانان، حفاظت محیط زیست، معاونت فرهنگی و اجتماعی دستگاه های متولی مدیریت شهری، سازمان تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و همه دستگاه های استان، تعامل و همکاری اثرگذار داشته و طرحها و پروژه های مهمی را در برهه های مختلف برای استان به انجام رسانده است و این همکاری ها روز به روز در حال توسعه و گسترش است.

این مسئول عضویت در کمیسیون های تخصصی استانداری، عضویت در شورای فرهنگ عمومی استان، عضویت موثر و پویا در شوراهای فرهنگی دانشگاه های استان و ... را از جمله تعاملات بین دستگاهی جهاد دانشگاهی واحد البرز در حوزه معاونت فرهنگی بیان کرد.

وی به مهمترین طرح های آینده جهاد دانشگاهی واحد البرز اشاره کرد و افزود: معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد البرز با برخورداری از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه البرز و خبرگزاری بین المللی قرآنی (ایکنا) شعبه البرز و سابقه و قدمت فعالیت این دو خبرگزاری در استان و در سایه فعالیت رسانه ای سالم و دلسوزانه همکاران عرصه خبر و رسانه، ضریب نفوذ و مراجعه قابل توجهی هم در نهاد ها و دستگاه های حاکمیتی و اجرایی و هم در میان مخاطبان دارد. از سوی دیگر مرکز افکارسنجی دانشحویان ایران (ایسپا) نیز طرح ها و نظرسنجی های علمی، دقیق و قابل اتکایی را در رخدادهای ملی و استانی به انجام رسانده است. بدون شک، با تکیه بر توان و تجریه حاصل شده در همه زمینه های فعالیت فرهنگی و مطالعاتی، جهاد دانشگاهی واحد می تواند بیش از پیش دستگاههای استانی را در این دسته از امور یاری کند.

قاسمی همچنین تحکیم و گسترش ارتباطات فرهنگی با قشر دانشجویی استان در تمام دانشگاههای سطح استان را از دیگر برنامه های این معاونت بیان کرد و ادامه داد: در این راستا می توان به تشکیل و تقویت سازمانهای فرهنگی_دانشجویی همچون شعبه سازمان دانشجویان اشاره کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به الگو پذیری مدیریت جهادی اشاره و بیان کرد: به تجربه ثابت شده که یکی از رویکردها و راهکارهای نتیجه بخش در شتابدهی مدیریت و اجرای امور مختلف بخصوص در کشور ما که خوشبختانه پا در میدان توسعه و پیشرفت گذارده است، روحیه و مدیریت جهادی در پیشبرد امور اولویت دار و ضروری جامعه است. کارنامه 41 ساله فعالیت جهاد دانشگاهی نیز مشحون از توفیقات فراوان بزرگ و کوچک در فراز و فرودهای گذار کشور از مسائل و مشکلات مختلف است.

قاسمی افزود: بدون شک توفیقات درخشانی همچون دستیابی کشور به فناوری های نوین و کلیدی همچون سلولهای بنیادی و بسیاری از فعالیت های اینچنینی، بدون منش و رفتار و عمل جهادگرانه و جهادی دست یافتنی نبود؛ لذا فرهنگ، تفکر و حرکت جهادی همانگونه که پیش از این آزموده شده است، می تواند چراغ راه و الگو قابل اتکایی برای رفع موانع و مشکلات جامعه و کشور باشد. از کلید واژه های مهم و اساسی که مدیریت کلان کشور و در راس آن مقام معظم رهبری بارها و بارها بر آن تاکید داشته و ضرورت آن را تبیین و تشریح نموده اند و در سایه همه فشارها و تهدیدات و تحریم های کشور ضامن بالندگی و نجات کشور از مشکلات است، تکیه بر توان داخلی در همه عرصه ها از جمله مسائل اقتصادی، فرهنگی، علمی و پژوهشی و فناورانه است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد البرز با تاکید بر اینکه جهاد دانشگاهی و زیرمجموعه های فرهنگی، علمی و پژوهشی و مطالعاتی آن همانگونه که از سابقه فعالیت ها و دستاوردهای آن در این چهل سال پیداست یکی از اهرمها و بازوهای مهم کشور جهت کمک و تسریع به برون رفت از مشکلات عمده کشور است، تصریح کرد: آنچه ضروری به نظر می رسد لزوم اقبال هرچه بیشتر مسئولین اجرایی کشور به نهادهای ارزش آفرین و خدمتگزار همچون جهاد دانشگاهی است که همه تلاش و پشتکار خود را در پرداختن به فعالیت های گزین مصروف می دارند. قطعا نگاه به درون و استفاده از ظرفیت های بالقوه داخلی، محقق نمی شود مگر در سایه تعامل و همکاری بین دستگاهی در سطح ملی و استانی؛ بر این اساس تقویت هرچه بیشتر ارتباطات بین دستگاهی در زمینه های علمی، فرهنگی و پژوهشی میان متولیان مدیریت و اجرای امور در استان با جهاد دانشگاهی واحد، نتایج ارزنده ای را رقم خواهد زد که در نهایت خیر و نفع مادی و معنوی آن، نصیب مردم خوب استان خواهد شد.

کلید واژه ها: معاونت فرهنگی فرهنگی جهاد فرهنگی جهاد دانشگاهی جهاد دانشگاهی واحد البرز


نظر شما :