جشنواره امیرکبیر، اقدام عملی برای تعامل و ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه

۰۱ آذر ۱۳۹۹ | ۲۲:۲۷ کد : ۲۴۸۸۶ تجاری سازی فناوری و اشتغال
دبیر علمی جشنواره امیر کبیر گفت: اختتامیه جشنواره امیرکبیر با شعار اقدام عملی برای تعامل و ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه، ۲۰ دی ماه از سوی جهاد دانشگاهی البرز به صورت مجازی برگزار خواهد شد.
جشنواره امیرکبیر، اقدام عملی برای تعامل و ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه

محمد نبیونی در گفت و گو با رسانه‌ها با اشاره به برنامه‌ریزی برای اجرای اختتامیه جشنواره امیرکبیر اظهار کرد: سال‌های زیادی  است که در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و فناوری موضوع ارتباط علم و صنعت و ارتباط وسیعتر با جامعه در حوزه های کارکردی و پژوهشی مطرح است که البته به نظر می‌رسد موفقیت های نیز داشته ایم.

وی افزود: در این سال‌ها توانسته‌ایم بخشی از پایان نامه‌ها  و رساله‌های دانشجویان را در مقاطع مختلف  تحصیلی به خصوص تحصیلات تکمیلی به سمت آن ببریم که  قبل از انجام آن، یک خواسته جامعه، یک نیاز جامعه یا یک مشکل جامعه مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس بنیاد نخبگان البرز افزود: شاید در این مسئله موفقیت‌هایی داشته باشیم اما به نظر می‌رسد هنوز به عنوان یک خواست عمومی، خواسته دانشگاهی در این حوزه تلقی نمی‌شود، البته ما به هیچ وجه منکر آن که بسیاری از تحقیقات باید و می‌توانند مرزهای دانش را به سمت جلو برده و توسعه بدهند نیستیم.

وی در ادامه افزود: نیازهای جدی ای در جامعه ما وجود دارد و به واسطه شرایط خاص به ویژه شرایط تحریم و بحث عوارض آن، نیاز داریم که کارهای دانشگاهی به رفع مشکلات به‌ شکل جدی بپردازند. به همین دلیل بر آن شدیم که با مجموعه تجاربی که در جهاد دانشگاهی در حوزه برگزاری جشنواره ملی  وجود دارد و با کمک همه ارکانی که مرتبط با این موضوع هستند جشنواره ای با نام جشنواره ملی امیر کبیر با همراهی مجموعه جهاد دانشگاهی، اتاق صنعت، معدن و تجارت و با همکاری  دانشگاه های مختلف و بنیاد نخبگان استان البرز  و دانشگاه آزاد در حوزه‌های مختلف پژوهش دانشگاهی و علم و فناوری ، برگزار کنیم.

عضو هیأت دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه عنوان جشنواره «طرح‌ها، پایان نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی کاربردی و کارفرما محور» است گفت:  هدف ما مشارکت و انتخاب رساله‌ها، پروژه‌ها و پایان نامه‌ها در بخش‌های مختلف، استاد و دانشجوی برتر است تا قبل از به پایان رسیدن بتوانند مناسب با فعالیت خود کارفرمایی مناسب پیدا کنند؛ به این صورت که  کارفرمایی نیاز خود را به دانشگاه، استاد و دانشجو اعلام می‌کند تا بر اساس آن نگارش و انتخاب شود و یا به طور کلی برعکس یعنی استاد و یا دانشجو نیاز بخشی را شناخته و برای آن مقاله، پایان نامه و رساله نگارش شده است و کارفرما هم رساله یا پایان نامه را قبول کرده است و بیان می‌کند که این موضوع به حل مشکل من کمک و نیازم را مرتفع می‌کند. این یک رابطه دو طرفه و  دوسویه است. هدف اصلی برگزاری این جشنواره در سطح ملی است.

نبیونی حوزه‌های قابل رقابت در این جشنواره را شش گروه اعلام کرد و گفت: حوزه‌هایی که در جشنواره سال ۱۳۹۹ رقابت دارند در شش گروه دسته بندی شده اند که عبارتند از: کشاورزی و منابع طبیعی، فنی و مهندسی، علوم انسانی، علوم پایه، زبان و هنر که در مقطع  ارشد و دکتری قابل رقابت است.

وی افزود: البته اینکه علوم تجربی و پزشکی در این رشته‌ها وجود ندارد علت آن است که چون در  اولین دوره برگزاری این جشنواره هستیم باید بتوانیم با بررسی نتایج در سال اول، در سال‌های آینده تعداد رشته‌های قابل رقابت را افزایش داده و نواقص را برطرف کرده و امکان مشارکت‌ها و رقابت‌ها را دقیق‌تر بکنیم.

 دبیر علمی جشنواره امیر کبیر در خصوص شرایط شرکت در جشنواره گفت: دوره زمانی در نظر گرفته شده برای شرکت دادن پایان نامه، رساله و طرح‌های به اتمام رسیده، کنند در بازه زمانی یکم مهرماه ۹۷ تا ۳۰ آبان ۹۹ است.

نبیونی افزود: نکته بسیار مهم آن است که چون در شرایط خاص کشور وجهان به خاطر بیماری کرونا قرار داریم احتملا امکان برگزاری جشنواره به صورت حضوری را نداریم و پذیرفته شدگان و برندگان از طریق فضای مجازی اعلام و در یک فضای مجازی مناسب مورد قدردانی قرار خواهند گرفت و گواهی‌ها و تقدیرنامه‌های مربوطه به آنها اهدا خواهند شد.

وی در ادامه افزود: ما این نوید  را به کسانی که در این جشنوارهحائز رتبه می‌شوند می‌دهیم که این گواهی‌ها و تقدیرنامه‌ها برایشان در زمینه‌های شغلی و ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر بسیار مفید خواهد بود. ما دائما درحال مکاتبه و صحبت با وزارت خانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و حتی وزرات جهاد کشاورزی برای استفاده از نتایج این جشنواره هستیم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان استان البرز در ادامه افزود: این جشنواره به نوعی تسهیل کننده شرکت کنندگان و رتبه‌های برتر در حوزه‌های مختلف تحصیلی و شغلی است.

نبیونی در خصوص ارتباط میان صنعت و دانشگاه گفت: قطعا با شعار اقدام عملی برای تعامل و ارتباط دانشگاه و صنعت یک گام به سوی بهتر شدن شرایط و پیشرفت حرکت  کرده و در تلاش برای پاسخ به دغدغه دانشگاهیان و صعنت گران است و ما امیدواریم در سال‌های آینده  با گسترش در سطوح مختلف شرایط رقابت بهتری را فراهم کنیم.

وی در خصوص نتیجه نزدیکی صنعت و دانشگاه گفت: این که جهاد دانشگاهی و اتاق اصناف با هم به اینکار بپردازند نشان دهنده آن است که این نیاز جدی بوده و برگزاری جشنواره به ایجاد یک رقابت و افزایش انگیزه کمک شایانی می‌کند. با کمک این جشنواره به سمت مطلوب پیش می‌رویم. شعار این جشنواره اقدام عملی برای تعامل و ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت است.

دبیر علمی جشنواره امیر کبیر در ادامه گفت: تاکنون حدود ۱۰۰ تقاضا به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است، البته  پیش‌بینی‌های ما آمار بالاتری بود اما به دلیل بیماری کرونا و مجازی بودن جشنواره مقداری افت آمار داشته ایم که البته معمولا در روزهای پایانی ثبت نام به این تعداد افزوده خواهد شد.

وی درخصوص ارسال آثار و مدارک گفت: اگرچه مدت زمان مشارکت در جشنواره آخر آبان ماه بود اما از علاقه‌مندان درخواست دارم اطلاعات خود را هر چه زودتر در سایت بارگذاری کنند، علاقه مندان تا ۱۵ آذر فرصت ثبت اطلاعات را دارند تا هرچه زودتر این آثار بررسی و نهایتا در ۲۰ دی نتایج اعلام شود.  البته ممکن است به علت بیماری کرونا و تعطیلی دو هفته‌ای امکان دسترسی به اصل مدارک وجود نداشنه باشد اما هرچه سریعتر اطلاعات اولیه را ثبت کنند تا از زمان بندی مربوطه عقب نمانند.

رئیس بنیاد نخبگان افزود: علاقه مندان می‌توانند در صورت نیاز با شماره تلفن۰۲۶۳۳۴۲۰۱۸۶ الی ۹۰ داخلی ۶۰۵  تماس بگیرند. در ضمن پایگاه payanname.alborzjde.ir برای اطلاعات بیشتر در اختیار علاقه مندان است.


نظر شما :