با همکاری جهاد دانشگاهی البرز؛

اجرای طرح ملی داناب و گسترش سواد آبی در البرز آغاز شد

۲۵ دی ۱۳۹۸ | ۱۵:۲۶ کد : ۱۵۱۵۰ معاونت آموزشی اخبار مهم
تفاهم نامه طرح دانش آموزی نجات آب «داناب» و سواد آبی مابین اداره کل آموزش پرورش، شرکت آب منطقه‌ای و جهاد دانشگاهی البرز منعقد شد.
اجرای طرح ملی داناب و گسترش سواد آبی در البرز آغاز شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد استان البرز، داوود نجفیان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز امروز چهارشنبه ۲۵ دی ماه در مراسم انعقاد تفاهم نامه طرح دانش آموزی نجات آب (داناب) و سواد آبی مابین آموزش و پرورش البرز، شرکت آب منطقه‌ای و جهاد دانشگاهی که در اداره کل آموزش و پرورش البرز برگزار شد، اظهار کرد: استان البرز نگاه ویژه ای به طرح داناب دارد، فرهنگ سازی خوبی میان دانش آموزان در خصوص دانش آب شکل گرفته است.

وی با اشاره به اهمیت فرهنگسازی در حوزه مدیریت مصرف آب افزود: طرح داناب گامی در راستای ترویج  فرهنگ مصرف صحیح آب در میان نسل جوان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز افزود: متوسط مصرف آب در یک کشور باید حدود ۴۰ درصد باشد در حالی که در ایران بیش از ۸۰ درصد منابع آبی خود را مصرف کرده و در این حوزه از خطوط قرمز عبور کرده‌ایم.

نجفیان با بیان اینکه در استان البرز حدود ۹۶ درصد منابع آبی مورد استفاده قرار گرفته است، گفت: باید روند مصرف آب اصلاح شود، فرهنگ سازی مصرف آب از مدارس آغاز شده است.

وی با تاکید بر اینکه وزارت نیرو برای فرهنگ سازی در حوزه آب منابعی را اختصاص داده است، گفت: در البرز نیز شرکت آب منطقه‌ای با کمک آموزش و پرورش، جهاد دانشگاهی و دانشگاه خوارزمی در خصوص اصلاح الگوی مصرف اقداماتی را انجام داده اند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز با اشاره به اینکه از برنامه‌های پژوهشی برای بالا بردن سواد آبی استقبال می‌کنیم، گفت: در ایران منابع ملی منحصر به فرد و تجدیدناپذیری در زمینه آب داریم که باید قدر آن را بدانیم.

نجفیان همچنین عنوان کرد: در استان البرز حدود ۸۰ درصد آب شرب مصرفی از آبخوان‌ها است که از لحاظ کیفی و کمی شرایط این آبخوان‌ها به مرور در حال وخیم‌تر شدن است.

 

       تقویت روحیه شناخت منابع طبیعی و خدادادی با اجرای طرح ملی داناب

مهدیار کرمی معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش البرز نیز در این مراسم اظهار کرد: طرح داناب گامی در راستای ترویج فرهنگ مدیریت صحیح مصرف آب در بین دانش آموزان دوره اول متوسطه و پایه یازدهم دوره دوم متوسطه که درس انسان و محیط زیست را دارند، محسوب می‌شود.

وی ادامه داد:  بدون شک اگر دانش آبی دانش آموزان به عنوان نسل جدید جامعه ارتقا یابد، این دانش به خانواده آنها به عنوان دیگر افراد جامعه منتقل خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به اهداف اجرای این طرح گفت: با آموزش دانش آموزان دوره اول متوسطه و پایه یازدهم دوره دوم متوسطه شرکت کننده در این طرح می خواهیم به تقویت روحیه شناخت منابع طبیعی، خدادادی و شیوه نگهداری از این منابع در میان دانش آموزان دست یابیم.

وی با اشاره به دیگر اهداف اجرای این طرح توضیح داد: هدف دیگر از اجرای این طرح افزایش سواد آبی نسل جدید است.

وی اشاره کرد: در کنار طرح داناب که از امروز تا خردادماه اجرای آن در دستور کار است، از ظرفیت مواردی مانند جشنواره نوجوان خوارزمی برای کار روی موضوع آب استفاده کرده ایم و در این‌قالب ایده پردازی ها و خلاقیت های دانش آموزی را خواهیم داشت که در نهایت می تواند منجر به اختراعاتی شود.

کرمی با اشاره به نقش خوب جشنواره نوجوان خوارزمی برای فرهنگ سازی مصرف آب و کمک به حل بحران آب گفت: در سال گذشته در البرز بیش از ۵۰ مورد دست ساخته، ایده و پروژه در زمینه آب داشتیم.

وی در پایان‌ افزود: در کنار انعقاد تفاهم‌نامه برای اجرای طرح داناب دوره اول متوسطه و همچنین پایه یازدهم دوره دوم متوسطه در درس انسان و محیط زیست،  رونمایی پوستر جشنواره نوجوان خوارزمی امسال با عنوان بحران آب را خواهیم داشت.

 

مدیریت مصرف آب در استان نیازمند فرهنگسازی در میان نسل جدید است

 احمدرضا فیروزی رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز در مراسم انعقاد تفاهم نامه طرح دانش آموزی نجات آب (داناب) و سواد آبی اظهار کرد: همکاری جهاد دانشگاهی با اداره کل آموزش و پرورش استان صرفاً به این تفاهم نامه محدود نیست و تابستان امسال نیز در قالب تفاهم نامه‌ای دیگر طرح آموزش محیط زیست به  مربیان پیش دبستانی را اجرایی کرده که در حال حاضر فاز اول آن در مرحله نهایی اجرا قرار دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ایران با بحران جدی آب مواجه است، ادامه داد: به خاطر عدم مدیریت مناسب مصرف، طی دهه‌های گذشته بخش عمده ای از ذخایر و منابع آبی کشور به اتمام رسیده و امروز اکثر استان‌ها با معضل کمبود آب مواجه هستند.

وی توضیح داد: البرز نیز به واسطه مهاجرپذیری بالا، استقرار صنایع مختلف و همچنین کشت محصولات کشاورزی در طول سال‌های گذشته در حوزه منابع آبی با مشکلات جدی مواجه شده است.

این مسئول اضافه کرد: فرونشست‌های متعدد زمین در مناطق مختلف استان تنها بخشی از تبعات ناشی از مصرف بی رویه منابع  آب‌های سطحی است.

وی با اشاره به اینکه برای مدیریت مصرف آب در استان نیاز به فرهنگسازی در میان نسل جدید داریم، گفت: بدون شک اجرای طرح‌هایی مثل داناب می‌تواند در ترویج فرهنگ صحیح مصرف آب و افزایش دانش آبی دانش آموزان و انتقال این دانسته‌ها به عموم مردم تاثیرگذار باشد.

فیروزی اظهار کرد: دغدغه جهاد دانشگاهی در خصوص معضل کمبود آب صرفاً به انعقاد این تفاهم نامه محدود نبوده و طی سال‌های قبل شاهد برگزاری سلسله نشست هایی با عنوان آب، آدمی و آبادانی بودیم.

رئیس جهاد دانشگاهی البرز افزود: بدون شک تا آب به عنوان حیاتی ترین عنصر خلقت نباشد، نه آدمی در کار خواهد بود و نه آبادانی‌ اتفاق می افتد بر این اساس باید قدر منابع آبی موجود را بدانیم و از این سرمایه ارزشمند به درستی استفاده کنیم.

کلید واژه ها: آموزشی


نظر شما :