رئیس جهاد دانشگاهی:

آموزش یکی از نیازهای اساسی بشر است

۲۶ مهر ۱۴۰۱ | ۱۵:۲۹ کد : ۴۹۶۳۱ معاونت آموزشی
رئیس جهاد دانشگاهی و سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: دو ویژگی بارز جهاد دانشگاهی داشتن شبکه و بازاریابی است که اگر در کنار ویژگی سوم یعنی تولید محتوای فاخر قرار بگیرد موجب توسعه زیست بوم کسب و کار در کشور و رونق فضای کارآفرینی در جهاد دانشگاهی می‌شود.
آموزش یکی از نیازهای اساسی بشر است

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد اسنان البرزروح‌الله دهقانی فیروزآبادی در مراسم آغازین کارگاه دو روزه دانش‌افزایی و راهبری طرح‌های ملی و اشتغال محور که روز دوشنبه ۲۵ مهرماه در مرکز تربیت مربی فنی و حرفه‌ای کرج برگزار شد، با اشاره به اینکه بر اساس مدل مازلو یکی از نیازهای بشر بحث آموزش است گفت: بشر از ابتدای زندگی تا آخر عمر نیاز به آموزش دارد و همان‌گونه که بازار کسب‌وکار تعطیل‌بردار نیست، بازار آموزش هم تا قیام قیامت تعطیل‌بردار نیست.

وی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی به‌عنوان یکی از نهادهای مهم و مؤثر در حوزه آموزش است اظهار داشت: جهاددانشگاهی در حوزه آموزش و توسعه مهارت‌های کسب‌وکار سابقه، تجربه و مهارت‌های بسیار خوبی در کشور دارد و بسیاری از نهادها  و دستگاه‌های کشور از  این توانمندی‌های خوب این نهاد استفاده کرده و از آن بهره‌مند هستند.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی یک‌نهاد غیردولتی است گفت: این در حالی است که این نهاد غیردولتی کاملاً با حاکمیت همراه است و در کنار آن برای انجام مأموریت‌های مهم قرار دارد.

رئیس جهاددانشگاهی در این نشست با اشاره به اینکه این نهاد باید در حوزه آموزش و توسعه مهارت‌های کسب‌وکار، تولید محتوای فاخر و نافع را در دستور کار خود قرار دهد خاطرنشان کرد: داشتن شبکه و داشتن زیرساخت که بتواند به بازار نیز متصل شود می‌تواند یک زیست‌بوم و فضای مناسبی را برای آموزش و مهارت رقم بزند. بنابراین حرکت به‌سوی تولید محتوای مؤثر در حوزه آموزش و مهارت توسط جهاددانشگاهی بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: منظور از تولید محتوای فاخر و نافع، تولید محتوای کاربردی، مؤثر و عملیاتی است که کاملاً با نیاز مردم مرتبط است. این آموزش‌ها هم برای کسانی که می‌خواهند وارد بازارکار شوند و هم برای کسانی که شاغل هستند می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به اینکه دو دهه پیش مدارک دانشگاهی برای ورود به بازارکار کافی بود گفت: در حال حاضر اینگونه نیست و مردم و بخش‌های مختلف حق انتخاب دارند و دیگر به مدرک دانشگاهی توجه نمی‌کنند و افراد توانمند و کارآمد را به کار می‌گیرند؛ بنابراین در سال پیش رو باید به توسعه آموزش‌ها و محتوای نافع و کارآمد توجه کنیم و آن را با جدیت دنبال کنیم.

رییس جهاددانشگاهی با تاکید بر اینکه به زیست‌بوم آموزشی جهاددانشگاهی به‌عنوان زیرساخت نگاه می‌کنیم تصریح کرد: قرار نیست که همه کارها را خودمان انجام دهیم ؛ باید با استفاده از ظرفیت‌ها « برند جهاددانشگاهی» را در کشور توسعه دهیم و ظرفیت‌های مردمی زیر برند جهاددانشگاهی توسعه پیداکرده و موجب توسعه و ارتقاء برند جهاددانشگاهی شوند.

دهقانی فیروزآبادی بر برنامه‌ریزی برای جوانان توسط جهاددانشگاهی تاکید کرد و گفت:  باید تلاش کنیم مثل بسیج که نهاد انقلابی و گسترده است تعداد اعضای جهاددانشگاهی از هفت هزار نفر به هفتاد هزار نفر افزایش یابد و مردم بتوانند از ظرفیت، تجربه و توان جهاددانشگاهی استفاده کنند و ظرفیت جهاد در عرصه علم، نوآوری و فناوری به گفتمان تبدیل شود و اگر دستاورد مادی هم این کار نداشته باشد قطعاً برند جهاد تقویت می‌شود و دستاوردهای بیشتری نصیب جهاد می‌شود.

وی با اشاره به دستاوردها و ظرفیت‌های جهاددانشگاهی در عرصه علوم انسانی  و هنر، صنعت و کشاورزی ، پزشکی و گفت: باید همه این عرصه‌ها و توانمندی‌ها را در میدان عمل به هم گره بزنیم.

دهقانی فیروزآبادی آموزش و توسعه مهارت و کسب‌وکار را مصداق باقیات و صالحات یادکرد و گفت: هر حرکت مهارتی و آموزشی می‌تواند مصداق این باشد که هرکسی را که با آموزش و مهارت به هدف برسانیم انگار جامعه یا ملتی را زنده کرده‌ایم.

وی در پایان با تشکر از برنامه‌ها و فعالیت‌های معاونت آموزشی جهاددانشگاهی ابراز امیدواری کرد که این برنامه‌های آموزشی و مهارتی به ارتقاء جایگاه این نهاد منجر و از افتخارآفرینان واقعی در این عرصه در کشور تبدیل شود.

 از ظرفیت های جهاددانشگاهی در حوزه آموزش و کارآفرینی بیش از گذشته استفاده می کنیم

آزیتا همتیان رئیس دبیرخانه ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی کشور نیز در این نشست با تاکید بر اینکه از ظرفیت های جهاد دانشگاهی در حوزه آموزش و کارآفرینی بیش از گذشته استفاده می کنیم یادآور شد جهاد دانشگاهی در حوزه مهارت و کارآفرینی بسیار خوب عمل کرده و باید از این تجارب و ظرفیت ها به نحو موثر و مطلوب استفاده کنیم.

وی با ذکر این نکته که حضرت امام خمینی( ره ) بر سه اصل باور به خدا، باور به مردم و باور خود رسیده بودند تاکید کرد: همین باور موجب شده بود که امام خمینی ره دور اندیشی و آینده نگاری ویژه ای داشته باشند که دستور و فرمان ایشان برای تاسیس جهاد دانشگاهی نیز یکی از این موضوعات بسیار مهم است که طی دهه های گذشته و نیز در حال حاضر دستاوردهای این نهاد انقلابی را در کشور می بینیم.

رئیس دبیرخانه ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی کشور با تاکید بر اینکه روی جهاد دانشگاهی حساب ویژه ای باز کرده ایم تصریح کرد: خوشبختانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی ابتدا در نه استان و سپس در ۳۱ استان کشور با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاد دانشگاهی به اجرا در آمد که دستاوردهای خوبی به همراه داشت و ما همکاری های خوبی را با این نهاد در حوزه توسعه مهارت و اشتغال دنبال خواهیم کرد.

وی یکی از شعار های اصلی دولت سیزدهم به ریاست دکتر رئیسی را توسعه اشتغال عنوان کرد و گفت: توسعه و ایجاد اشتغال اولویت اصلی دولت سیزدهم است و وزارت کار، دبیرخانه توسعه مشاغل خانگی با همکاری جهاد دانشگاهی این برنامه ها را دنبال می کنند.

همتیان با اشاره به اینکه دشمنان امروز نگاهشان به ایران قوی است و می خواهند ایران قوی را زمین بزنند اظهار داشت: این انقلاب توسط مردم و با رهبری معمار کبیر انقلاب در مسیر خود حرکت می کند و ما باید تلاش کنیم ایران قوی به فرمایش رهبر انقلاب محقق شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بحث طرح ملی توسعه مشاغل خانگی اشاره کرد و گفت: جهاد دانشگاهی در عرصه های مختلف علمی جایگاه خود را کسب کرده است و در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی هم خیلی موفق عمل کرده و این طرح امسال به پایان می رسد؛ در حال حاضر در ۱۷ استان کشور شاهد خاتمه ایت طرح هستیم و تا پایان سال باید این طرح در ۳۱ استان کشور به پایان برسد.

رئیس دبیرخانه ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی کشور ب با آمار خوب ایجاد اشتغال در کشور در سال جاری اشاره کرد و گفت: ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان دانشگاهی در سال جاری بیش از ۲۶ درصد بوده که نسبت به سال گذشته نه درصد بیشتر بوده است.

وی افزود: در بحث ایجاد اشتغال بخش خدمات نسبت به بخش های کشاورزی و صنعت عملکرد بیشتر و بهتری دارد و حدود یازده میلیون و هفتصد هزار نفر در بخش خدمات اشتغال دارند.

جهاددانشگاهی در برنامه‌های مهارت و اشتغال حضور فعال دارد

محمدصادق بیجندی معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی نیز در این نشست با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی در برنامه‌های مهارت و اشتغال حضور فعال دارد اظهار داشت: دیگر برنامه‌ای در این حوزه در استان‌ها اجرا نمی‌شود که این نهاد در آن حضور نداشته باشد.

وی بر حضور فعال و پررنگ واحدهای جهاددانشگاهی سراسر کشور در امر آموزش و مهارت اشاره و تاکید کرد: این نهاد با همه دستگاه‌های حوزه مهارت و اشتغال همکاری و تعامل دارد و تلاش می‌کند در دولت سیزدهم که تاکید آن بر محور توسعه اشتغال است مأموریت‌ها و برنامه‌های خود را با همکاری دستگاه‌های مختلف عملیاتی و اجرایی نماید.

معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی با اشاره به فعالیت ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی در طی چهار دهه گذشته گفت: دستاوردها و فعالیت های جهاد دانشگاهی در طی این چهار دهه موجب شده که همواره رهبر معظم انقلاب به این نهاد نگاه و توجه ویژه ای داشته باشند.

وی با اشاره به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با مسئولان تصریح کرد: ایشان خطاب مسئوولان در پی اتفاقات اخیر گفتند که مبادا از این شرایط دشمن استفاده کند و مسئولان از وظایف اصلی خود غفلت نمایند.

بیجندی  با اشاره به اینکه همه فعالیت های جهاددانشگاهی برای کشور حائز اهمیت است خاطرنشان کرد: بحث اشتغال و بحث و آموزش و کارآفرینی در این میان از اهمیت بیشتر و ویژه تری برخوردار است چرا که دشمن در برنامه های خود از این شرایط سعی دارد استفاده کند. بنابراین بحث آموزش و کارآفرینی برای جهاد دانشگاهی و مجموعه حاکمیت کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی با تصریح اینکه رهبر انقلاب اسلامی بیش از هفتاد صفحه خطاب به جهاددانشگاهی فرمایشاتی دارند خاطرنشان کرد: در دیدار اخیر هم ما خود را بخشی از جامعه حاکمیت مورد خطاب رهبر انقلاب می دانیم و باید برای ماموریت ها و برنامه های مورد تاکید ایشان تلاش کنیم.

کلید واژه ها: جهاددانشگاهی آموزش کارآفرینی آموزش مهارت


نظر شما :