پس‌اندازی برای سلامتی؛

از ذخیره خون بند ناف نوزاد غافل نشوید

۰۲ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۲ کد : ۴۷۹۱۸ عمومی
رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز با بیان اینکه خون بند ناف نوزاد می‌تواند به درمان ۸۰ تا ۱۰۰ نوع بیماری کمک کند، گفت: امکان ذخیره خون بند ناف در استان البرز با هزینه کم فراهم است.
از ذخیره خون بند ناف نوزاد غافل نشوید

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان البرز، احمدرضا فیروزی با حضور در برنامه صبحگاهی صدا و سیمای مرکز البرز، گفت: جهاد دانشگاهی در سطح کشور فعالیت‌های متنوعی دارد و در استان البرز در دو حوزه مشخص فعالیت‌های زیادی را در حال اجرا داریم.

فیروزی ادامه داد: در حوزه فناورانه و تجاری سازی ما مجتمع تحقیقاتی جهاد دانشگاهی و پارک علم و فناوری البرز را داریم که بیشتر محورهای آن نگاه فناورانه است. از جمله مهمترین این طرح‌ها می‌توان به تولید رام قطار برای اولین بار در کشور، تولید بذرهای هیبریدی، تولید دکل‌های حفاری نفت، فرستنده‌های رادیویی و اصلاح نژاد دام‌های سنگین اشاره کرد.

وی افزود: موضوع دیگری که در البرز به صورت ویژه دنبال می‌شود درمان ناباروری است که توسط پژوهشگاه ابن سینا با همکاری دانشگاه علوم پزشکی البرز در بیمارستان کمالی کرج انجام می‌شود و تاکنون کارهای خوبی  را به نتیجه رسانده است.

رئیس جهاد دانشگاهی البرز خاطرنشان کرد: در کنار این قابلیت، بانک خون بند ناف جهاد دانشگاهی یا پژوهشگاه رویان هم فعال است و در البرز ماهانه حدود ۵۰ تا ۶۰  نمونه خونی را ذخیره می‌کند و حدوداً در هفت سال فعالیت خود نزدیک به ۴۰۰۰ نمونه خون بند ناف را جمع آوری کرده است.

وی با ارائه توضیحات بیشتر درباره ذخیره خون بند ناف، گفت: درمان بیماری‌های صعب‌العلاج یا لاعلاج یکی از نیازهای جامعه ما است. یکی از روش‌های درمان این نوع بیماری‌ها استفاده از سلول‌های بنیادی است و خون بند ناف سرشار از این سلول‌هاست و در صورت ذخیره شدن می‌تواند تا سال‌های سال مورد استفاده قرار بگیرد و اگر خود فرد و یا وابستگان درجه یک او در این مدت به بیماری‌های قابل درمان با سلول‌های بنیادی مبتلا شوند با استفاده از این ذخیره خون امکان درمان آنها وجود دارد.

فیروزی با بیان اینکه به طور کلی ذخیره خون بند ناف برای درمان ۸۰ تا ۱۰۰ بیماری می‌تواند کاربرد داشته باشد، افزود: متأسفانه در بیش از ۹۰ درصد موارد این خون پس از تولد نوزاد دور ریخته می‌شود در صورتی که با هزینه‌ای اندک می‌توان آن  را به عنوان پس‌اندازی برای سلامت در آینده ذخیره کرد.

این مسئول به دیگر فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در استان البرز اشاره و اعلام کرد: جهاد دانشگاهی البرز در یکی از بخش‌های فعالیت دیگر خود به صورت ویژه در حوزه علوم انسانی در قالب گروه‌های پژوهشی آسیب‌شناسی اجتماعی، علوم شناختی، برنامه‌ریزی و توسعه شهری و مرکز تخصصی GIS فعالیت دارد.

وی افزود: به عنوان نمونه در گروه آسیب شناسی اجتماعی در حال حاضر پژوهشی با تمرکز بر کودکان کار و آسیب دیده در حال انجام است که در آن ریشه‌ها، زمینه‌ها و بسترهای این موضوع رصد و متناسب با آن راهکار ارائه خواهد شد.

وی به فعالیت جهاد دانشگاهی در بحث توسعه مشاغل خانگی هم اشاره کرد و گفت: سال گذشته برای اولین بار در کشور مرکز ثقل مشاغل خانگی استان در قالب مرکز توسعه مشاغل خانگی با همکاری جهاد دانشگاهی، شهرداری کرج و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خیابان برزنت راه‌اندازی شد تا فعالان مشاغل خانگی در کنار هم قرار گرفته و به عنوان یک الگو راهنمای فعالیت علاقه‌مندان به این بخش باشد.

وی در پایان اعلام کرد: مرکز تخصصی خدمات روانشناسی و مشاوره جهاد دانشگاهی البرز هم اخیراً راه‌اندازی شده و شهروندان می‌توانند با مراجعه به جهاد دانشگاهی استان از خدمات آن بهره‌مند شوند.

کلید واژه ها: جهاد دانشگاهی البرز ذخیره خون


نظر شما :