/جهاد دانشگاهی زیست بوم نوآوری نخبگان ایران/

تداوم ۴ دهه فعالیت جهادی؛ از راه‌اندازی مرکز توسعه مشاغل خانگی تا پژوهش‌های حوزه علوم انسانی

۰۵ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۰:۳۰ کد : ۴۶۸۴۵ حوزه ریاست اخبار مهم
رئیس جهاد دانشگاهی البرز در آستانه سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی کشور، مهمترین اقدامات این نهاد در یک سال اخیر را تشریح کرد.
تداوم ۴ دهه فعالیت جهادی؛ از راه‌اندازی مرکز توسعه مشاغل خانگی تا پژوهش‌های حوزه علوم انسانی

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان البرز، احمدرضا فیروزی در نشست خبری روز سه‌شنبه سوم مردادماه که به مناسبت سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی برگزار شد، اظهار کرد: مجموعه جهاد دانشگاهی از ابتدای سال ۱۳۵۹ با نگاه کمک رسانی در حوزه های دانشگاهی وارد عمل شد و به عنوان یک نهاد انقلابی و جهادی در راستای توسعه کشور و گفتمان انقلاب گام برداشته است.

وی با بیان اینکه این نهاد تا کنون توانسته نقش خود را تا حد زیادی در عرصه دانشگاهی انجام دهد، اظهار کرد: این نهاد طی این چند دهه فعالیت توانست ارتباط تنگاتنگی بین دانشگاه، جامعه و صنعت ایجاد کند.

این مسئول با بیان اینکه فعالیت جهاد دانشگاهی متمرکز بر اجرای طرح‌هایی بوده که خلاقیت و نوآوری در آنها حرف اول را می‌زند و کمتر کسی به آنها ورود کرده، توضیح داد: همین نگاه باعث شده جهاد دانشگاهی بتواند در حوزه فرهنگ، امور دانش‌بنیان و پرورش نخبگان جهادی جریان‌ساز و پیشرو باشد.

فیروزی با بیان اینکه تلاش شده طی این چند دهه روحیه کار جهادی و بی توقع در مجموعه جهاد دانشگاهی به اصلی اساسی تبدیل شود، گفت:  این نهاد به عنوان یک مجموعه غنی همواره تلاش کرده تا از ظرفیت‌های درونی خود برای رفع خلاءهای کشور کمک بگیرد و خوشبختانه تا کنون هم موفق عمل کرده است.

وی با تاکید بر اینکه با نگاه مقام معظم رهبری بر فعالیت‌های جهادی و فناورانه محور، جهاد دانشگاهی توانسته دستاوردهای ویژه‌ای در سطح ملی داشته باشد، افزود: تا کنون از ۴۱ طرح فناورانه جهاد دانشگاهی به صورت یورویی حمایت شده که یکی از این طرح‌ها تولید رام قطار است.

این مسئول تاکید کرد: فناوری تولید رام قطار را پیش از این نداشتیم و با دستیابی به این فناوری از واردات رام قطارهایی که ارزبری زیادی دارند جلوگیری خواهد شد.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان البرز با اشاره به دیگر دستاوردهای این نهاد اظهار کرد: در حوزه‌های فنی و مهندسی، پزشکی، کشاورزی و علوم انسانی هم اقدامات خوبی را شاهد بوده‌ایم که راه اندازی پژوهشگاه‌های رویان، معتمد، ابن سینا و مراکز متعدد علمی دیگر در حوزه درمان ناباروری و سرطان از جمله آن‌ها است.

فیروزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بخشی از فعالیت‌های جهاد دانشگاهی البرز اشاره کرد و گفت: جهاد دانشگاهی البرز در چهار حوزه فعالیت دارد که یکی از این حوزه‌ها در بخش پژوهش و فناوری است که در این حوزه بیشتر فعالیت‌های البرز در حوزه علوم انسانی و اجتماعی است که سه گروه قطعی پژوهشی آسیب شناسی اجتماعی، علوم شناختی و برنامه ریزی توسعه شهری در این بخش فعال هستند.

وی یکی از مراکز فعال در حوزه پژوهشی جهاد دانشگاهی را مرکز بانک خون بندناف عنوان کرد و گفت: این بانک خون چند سالی است که در البرز راه اندازی شده و تاکنون توانسته نزدیک به چهار هزار نمونه خون بند ناف نوزادان را ذخیره سازی کند.

فیروزی با اشاره به اینکه سلول‌های بنیادین می‌تواند در درمان قریب به ۱۰۰ بیماری لاعلاج و سخت مؤثر باشد، افزود: یکی از بهترین منابعی که می‌توان از آن سلول‌های بنیادی را دریافت و استخراج کرد خون بند ناف است که متاسفانه د بیشتر موارد به عنوان زباله بیولوژیکی دور انداخته می‌شود.

وی با بیان اینکه اکنون این ذخیره سازی انجام می‌شود، اظهار کرد: خیلی از کشورها در این حوزه ورود کرده‌اند و در کشور ما نیز این فناوری و ظرفیت وجود دارد که برای درمان بیماری‌ها از این خون استفاده شود.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان البرز تاکید کرد: ضرورت دارد جامعه با مزایای این خون باید بیشتر آشنا شود چون خیلی مواقع می‌تواند یک خانواده را از تلاطم نجات دهد. ذخیره این سلول‌ها و خون بندناف ذخیره سلامتی است.

وی یادآور شد: بخش مهمی از جامعه از مزایای این خون آگاه نیستند طوری که فقط نزدیک به دو تا سه درصد این خون در البرز و کشور ذخیره می‌شود که یکی از دلایل آن تصور بر هزینه بالای نگهداری آن در بانک خون است در حالی که مبلغی که بابت ذخیره و نگهداری آن دریافت می‌شود نسبت به ارزش آن بسیار کم است.

فیروزی با بیان اینکه هزینه نگهداری سالانه این خون‌ها حدود ۳۰۰ هزار تومان است، گفت: در یکسال گذشته ۷۰۰ نمونه در البرز ذخیره سازی شده است که یکی از دلایل کاهش این ذخیره سازی در سه سال اخیر شیوع ویروس کرونا است چون ابتلای مادر به این بیماری موجب ممنوعیت ذخیره سازی خون بندناف نوزاد می‌شود.

 این مسئول یکی دیگر از اقدامات در معاونت پژوهشی را راه اندازی مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره برشمرد و افزود: این مرکز دو هفته پیش با نگاه بر اینکه در راستای تکمیل زنجیره خدمات علوم شناختی فعالیت کند راه اندازی شده است.

فیروزی انعقاد یک تفاهم نامه با وزارت کشور و استانداری البرز و راه اندازی مراکز تسهیلگری در هشت محله استان البرز را از دیگر اقدامات در حوزه پژوهش دانست و اظهار کرد: در زمان حاضر پنج دفتر در سه سال راه اندازی شده که این دفاتر در راستای تسهیلگری و احصای مسائل و مشکلات محلات کم برخوردار و سکونتگاه‌های غیررسمی فعال شده تا با تسهیل در امور آنها و مردم محلات بتوانیم با ارتباطات در سطح کلان مدیریتی مشکلات را در قالب یک نظامنامه در اختیار مسئولین قرار دهیم تا مشکل محلات رسبدگی و برطرف شود.

وی با اشاره به طرح‌های پژوهشی و فناورانه واحد البرز گفت: نزدیک به ۲۰ طرح در یکسال گذشته انجام یا شروع شده است که با همکاری دستگاه‌های مختلف در حال اجرا است.

فیروزی طرح مطالعه نیمرخ اجتماعی آسیب‌های کودکان در استان و شناخت بسترهای وقوع آن، طرح تدوین و انجام پژوهشی در راستای پیشگیری از اعتیاد زنان با همکاری استانداری البرز، طرح جامع ملی طراحی و پیاده سازی نرم افزار وب و سامانه اینترنتی سنجش نارساخوانی آزمون خواندن، و طرح تببین شاخص‌های زیست‌پذیری محلات کرج را از دیگر طرح‌های حوزه پژوهش عنوان کرد.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان البرز یکی دیگر از حوزه‌های فعالیت جهاد دانشگاهی را در حوزه فرهنگی دانست و گفت: یکی از حوزه‌های تاثیرگذار جهاد دانشگاهی در ۴۱ سال فعالیت حوزه فرهنگ است که یکی از محورهای اصلی فعالیت‌ها و رویکردها بوده  است.

فیروزی این برنامه‌ها را در حوزه‌های تبیینی، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های مختلفی عنوان کرد و افزود: در البرز دبیری ۱۰ طرح ملی را بر عهده داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه شیوع کرونا مقداری فعالیت‌های فرهنگی را کمرنگ کرده زیرا دانشگاهی که تعطیل باشد کارهای فرهنگی کمتر می‌شود، تصریح کرد: ولی در این سال‌ها فعالیت‌های مختلفی داشته‌ایم به طوری که جزو استان‌های برتر در حوزه فرهنگی بوده‌ایم و از جمله کارهای شاخص در این سال‌های اخیر تدوین سند راهبردی فعالیت‌های قرآنی استان زیر نظر نماینده ولی فقیه استان و با تولی‌گری فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز است که توسط جهاد دانشگاهی انجام و حدود یک ماه پیش رونمایی شد.

فیروزی برگزاری مسابقه مناظرات دانشجویی، مسابقه دفاع سه دقیقه‌ای پایان نامه‌های دانشجویی و برگزاری جشنواره ملی طرح‌ها و پایان نامه‌های کارفرمایی محور تحت عنوان امیرکبیر که با همکاری حوزه فرهنگی و دفتر تجاری سازی در دو سال گذشته در دو دوره برگزار شد را از دیگر این اقدامات برشمرد و گفت: در سال اول آن حدود ۱۰۰ پایان نامه از دانشگاه‌های مختلف کشور و سال گذشته در دومین سال برگزاری این جشنواره ۲۶۰ پایان نامه در حوزه صنعت و خدمات به دبیرخانه رسید که اکنون این موضوع به یک جریان تبدیل شده و یکی از رویکردهای وزارت علوم پایان نامه های تقاضا محور شده است.

وی به تاسیس شعبه سازمان دانشجویان ایران در البرز در یکسال گذشته نیز اشاره کرد و افزود: سومین حوزه فعالیت جهاد دانشگاهی در حوزه آموزش و کارآفرینی است و تلاش بر این است که بتوانیم در راستای تکمیل زنجیره ارزش زیست بوم آموزش متناسب با تاکید بر بحث اشتغال و کارآفرینی در همه زیرنظام های مجموعه جهاد دانشگاهی گام برداریم.

فیروزی با بیان اینکه حوزه‌های مختلف جهاد دانشگاهی به صورت همپوشانی فعالیت می‌کنند، گفت: خدمات در این مجموعه به خدمات نوآورانه تبدیل می‌شود که باعث شده جهاد دانشگاهی نقش یک زیست بوم را داشته باشد که متشکل از بال‌هایی است که کمک می‌کند زنجیره ارزش تکمیل و خدمت ارایه شده به صورت جامعتری عرضه شود.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان البرز بیشترین تمرکز در حوزه آموزش را اشتغال محوری و تقاضا محوری عنوان کرد که آموزش‌های مورد نیاز جامعه ارایه می شود و افزود: راه اندازی مراکز آموزش کوتاه مدت و راه اندازی مرکز آموزش کارکنان دولت در یکسال اخیر از جمله اقدامات این حوزه است ضمن اینکه در این مدت شاهد راه اندازی مرکز آموزش مهارتی و حرفه ای علوم پزشکی البرز نیز بوده ایم.

 وی راه اندازی کانون ارزیابی و توسعه شایستگی مدیران حرفه‌ای در البرز را از دیگر اقدامات برشمرد و اظهار کرد: اجرای اولین دوره آموزش محیط بانی در کشور از دیگر این اقدامات است و در دو سال گذشته نزدیک به ۵۰ دستگاه از آموزش های جهاد دانشگاهی با حدود یک میلیون نفر ساعت آموزش کوتاه مدت استفاده کرده‌اند.

فیروزی گفت: همچنین آموزش‌های بلند مدت جهاد دانشگاهی نیز در قالب مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی کرج ارایه می‌شود که یکی از مراکز موفق در کشور است به طوری که حدود یک هزار و ۷۰۰ دانشجو در این مرکز مشغول به تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه این تعداد دانشجو یک رکورد به شمار می رود، افزود: برای سال تحصیلی جدید در مهرماه در ۳۰ رشته مجوز جذب دانشجو داریم.

این مسئول همچنین به راه اندازی مرکز شکوفایی و نوآوری گرافیک در یکسال گذشته اشاره و بیان کرد: آخرین حوزه فعالیت این نهاد، دفتر تجاری سازی و اشتغال دانش بنیان است که این حوزه از جمله حوزه هایی که بسیار خوب و اثرگذار در کشور بوده است.

فیروزی به راه اندازی مرکز مشاوره و کارآفرینی و اشتغال نیز اشاره کرد و گفت: در این مرکز طی سال‌های گذشته تاکنون خدمات هدایت شغلی و مشاوره متنوعی برای متقاضیان هم در بخش خصوصی و هم برای مخاطبان هدف دستگاه‌های اجرایی همچون کمیته امداد و بنیاد شهید ارائه شده است. 

رئیس جهاد دانشگاهی البرز در ادامه با اشاره به طرح توسعه مشاغل خانگی که از سوی وزارت تعاون اجرای آن به جهاد دانشگاهی محول گردیده است، تصریح کرد: با اجرای این طرح تلاش شده تا زمینه و مقدمات اتصال ۲۵۰۰ نفر فعال حوزه مشاغل خانگی به بازار در قالب زنجیره ارزش (تامین، تولید، بازار یابی و فروش) در راستای پیاده سازی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی صورت بگیرد.

وی افزود: از ابتدا با نگاه کلان به این موضوع در صدد ایجاد مدلی برای شبکه سازی پایدار در زمینه مشاغل خانگی مبتنی بر الگوی نوین طرح ملی توسعه مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بودیم و با سازمان‌های مرتبط با مشاغل خانگی ارتباط گرفته و همکاری خوبی با شهرداری و شورای اسلامی شهر کرج انجام و ساختمان مرکز ساماندهی مشاغل خانگی به عنوان مرکز ثقل مشاغل خانگی در نظر گرفته شد.

فیروزی با بیان این که راه‌اندازی این مرکز به عنوان نخستین الگوی بومی با هدف نهادسازی و در راستای توسعه مشاغل خانگی در کشور است، ادامه داد: پس از افتتاح این مرکز که با تلاش جهادی و شبانه‌روزی همکاران و در تعاومل با دستگاه‌های مختلف ملی و استانی اتفاق افتاد، خوشبختانه این مدل مورد توجه و استقبال وزارت تعاون قرار گرفت و مقرر شد در تمامی استان‌های کشور از این الگو استفاده شود.

وی با اشاره به قابلیت‌های این مرکز گفت: راه‌اندازی تعاونی مشاغل خانگی به صورت استانی، تعاونی در حوزه کشاورزی، راه اندازی اتحادیه فرش با حضور هفت تعاونی فرش در حوزه مشاغل خانگی، راه‌اندازی مرکز ارتباط مشاغل خانگی با صنعت که خدمات مختلف را بین کارخانه‌ها و خانه‌ها تقسیم می‌کند و همچنین ایجاد سامانه سراجاب و سراکار که در حوزه ارائه خدمات دیجیتال برای مراکز صنعتی است جزو دستاوردهای جدید این مرکز است.

فیروزی با اشاره به تشکیل چندین کمیته در حوزه‌های مختلف تصریح کرد:  این کمیته‌ها با حضور فعالان  مشاغل خانگی و پیشران‌ها و فعالان صاحب سبک در حوزه صنعت، کشاورزی،  صنایع دستی و... شکل گرفته که فعالیت فعالان مشاغل خانگی را به صورت جدی‌تری پیگیری و رصد کنند.

این مسئول ادامه داد:  در کنار پیشران‌ها دو فضای خوب برای فعالیت نمایشگاهی اختصاص یافت. بخشی مربوط به حوزه کشاورزی و  ۲۴ غرفه نمایشگاهی که به صورت چرخشی بین فعالان مشاغل مختلف می‌گردد.  ۱۲ غرفه ثابت برای فعالیت  فعالان و دفتر کارگزاری و مشاوره تخصصی در نظر گرفته شده است. کارگزاران به عنوان رابطی بین مشاغل خانگی و صنعت و بازار فعالیت می‌کنند.

وی افزود: این مرکز حاصل مطالعات و کار جهادی چندین ساله جهادگران دانشگاهی است و اگر این مرکز راه‌اندازی شده است در نتیجه تلاش‌ها و مجاهدت‌ها و پیگیری‌های بسیاری است که گروه‌های گوناگون و دلسوز در کنار هم بی‌چشمداشت برای آن کوشیده‌اند و هرگز در فضای عادی این مهم رخ نمی‌داد.

رئیس جهاد دانشگاهی البرز با گلایه از برخی مسئولان استانی که برای حفظ و ارتقای این قابلیت و ظرفیت ایجاد شده تلاشی نمی‌کنند، تصریح کرد: انتظار این است که اکنون که این مرکز به مرحله بهره‌برداری رسیده است، متولیان استانی همت کنند و از این مرکز برای بسترسازی و بالابردن ظرفیت مشاغل خانگی و افزایش سهم اقتصادی استان و کشور از حوزه مشاغل خانگی و خرد حمایت جدی‌تری داشته باشند.

 

کلید واژه ها: جهاد دانشگاهی فعالیت جهاد دانشگاهی چهل و دومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی


نظر شما :