با پیشنهاد جهاد دانشگاهی استان البرز صورت گرفت

راه‌اندازی کمیته مشاغل خانگی ذیل کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی البرز

۱۹ اسفند ۱۴۰۰ | ۲۳:۴۹ کد : ۴۲۲۴۲ تجاری سازی فناوری و اشتغال
رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز گفت: رویکرد متفاوت و نگاه ویژه بخش خصوصی به مشاغل خانگی در سالیان اخیر زمینه را برای شکوفایی و توسعه اقتصادی در تمام سطوح به خصوص مشاغل خرد فراهم کرده است.
راه‌اندازی کمیته مشاغل خانگی ذیل کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی البرز

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی البرز، احمدرضا فیروزی در هجدهمین نشست کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی البرز که با حضور رئیس و اعضای کمیسیون مربوطه برگزار شد، اظهار کرد: در سالیان اخیر شاهد حرکت جدیدی از سوی بخش خصوصی با نگاه ویژه به مشاغل خانگی بودیم که این رویکرد متفاوت می تواند به توسعه اقتصادی در بخش مشاغل خرد منجر شود.

وی با بیان اینکه تدوین و تنظیم طرح مشاغل خانگی برای اولین بار در کشور در دهه 80 به همت جهاد دانشگاهی وقت کرج آغاز و در هیات دولت مصوب شد، گفت: ابلاغ این طرح به نهادهای مربوطه در سال ۸۹ انجام شده و از آن پس دستگاه های متولی از جمله سازمان صمت، اداره کل میراث فرهنگی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و جهاد کشاورزی فعالیت را دنبال کردند.

رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز با اشاره به تحول ایجاد شده در نحوه اجرای این طرح افزود: در حوزه مشاغل خانگی برخی متقاضی انجام فعالیت در منازل شخصی و دیگری افراد پیشران و حمایت کننده از شاغلین در این حوزه هستند. بنابراین از سال ۹۷ با همکاری وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و مجموعه جهاد دانشگاهی مدل جدیدی برای اجرای طرح مذکور در نظر گرفته شد تا با تکمیل چرخه موجود شاهد تعامل سازنده این دو باشیم.

فیروزی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در استان البرز تصریح کرد: در تعامل بسیار خوبی که بین جهاد دانشگاهی، اداره کل تعاون و شهرداری کرج صورت گرفت، فضای مناسبی برای ساماندهی مشاغل خانگی در استان البرز اختصاص یافت و برای نخستین بار مرکز ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی کشور در البرز راه‌اندازی شد.

این مسئول ادامه داد: در این مرکز ظرفیت‌های خوبی در کنار هم قرار گرفتند و با مشارکت پیشران‌ها و دارندگان مشاغل خانگی و دستگاه‌های مسئول، مدل نوینی براساس یک زیست‌بوم جامع طراحی شد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: با توجه به پیوستگی تمامی فعالان حوزه مشاغل خانگی در راستای پیشبرد اهداف خود، انسجام میان آنها به مثابه حلقه مفقوده ای بود که خوشبختانه با توجه به این زیست بوم و امکانات موجود در البرز اتفاق خوبی در این مورد رقم خورد و این موضوع عملیاتی شد.

فیروزی با اشاره به همبستگی ایجاد شده میان این دو گفت: در حال حاضر پیشران‌ها در ۵ کمیته مشاغل خانگی مستقر شده و مشغول فعالیت هستند و شاهد شکل گیری مراکزی هستیم که زنجیره تولید را تکمیل می کنند.

رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز با تاکید بر لزوم بهره مندی از ظرفیت های مغفول مانده در حوزه مشاغل خانگی بیان کرد: از آنجایی که ایجاد کارگاه های تولیدی، زمان بندی حضور و محدودیت های دست و پا گیر موجود مانعی بر سر راه فعالان هنری است بنابراین با توجه به پتانسیل موجود در این حوزه با کم ترین سرمایه، هزینه و نیز مدیریت زمان می‌توان شاهد رونق اقتصادی کشور بود؛ چرا که در این حوزه محاسن زیادی وجود داشته و تنها نیازمند شناسایی و پرورش آن است.

رئیس جهاد دانشگاهی البرز در ادامه عنوان کرد: بیشترین تمرکز ما در استان بر نهادسازی بود که این مهم به عنوان یک مسئولیت اجتماعی از سوی جهاد دانشگاهی و اداره کل تعاون در برنامه کاری قرار گرفت.

وی افزود: راه‌اندازی تعاونی مشاغل خانگی به صورت استانی، ایجاد تعاونی در حوزه کشاورزی، راه اندازی اتحادیه فرش با حضور هفت تعاونی فرش در حوزه مشاغل خانگی، افتتاحیه مرکز ارتباط مشاغل خانگی با صنعت که خدمات مختلف را بین کارخانه‌ها و خانه‌ها تقسیم می‌کند، راه‌اندازی سامانه سراجاب و سراکار که در حوزه ارائه خدمات دیجیتال برای مراکز صنعتی است و همچنین ایجاد مرکز خدمات مشاوره تخصصی مشاغل خرد و خانگی از دستاوردهای این مرکز است که در راستای نهادسازی صورت گرفته است.

فیروزی با تاکید بر لزوم تعامل بخش خصوصی به ویژه اتاق بازرگانی البرز با نهادهای مرتبط افزود: در صورت ورود بخش خصوصی با تمام پتانسیل خود به این حوزه، می تواند به توسعه مشاغل خانگی کمک کند. در واقع اتاق بازرگانی به عنوان نماینده پارلمان بخش خصوصی می‌تواند نقش موثری در زیست بوم مشاغل خانگی داشته باشد و در تثبیت مرکز مشاغل خانگی و بسیج امکانات، مسیر موجود را تقویت و تثبیت نماید.

 

در ادامه این نشست شادی حاضری رئیس کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی البرز با اشاره به ایجاد کمیته تخصصی مشاغل خانگی زیرمجموعه این کمیسیون گفت: با توجه به وجود معضلات و مشکلات جدی در حوزه گردشگری، به پیشنهاد اعضای کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، تشکیل کمیته مشاغل خانگی مطرح شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر توجه به مشاغل خانگی نسبت به گذشته بهتر شده است، گفت: ظرفیت های فراوانی در حوزه مشاغل خانگی به ویژه در زمینه فعالیت های صنایع دستی وجود دارد و هنرمندان البرزی تولیدات متنوعی در این بخش دارند.

رئیس کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی البرز به برگزاری نمایشگاه مشترک توانمندیهای صنایع دستی و سوغات استان های البرز و قزوین اوایل آبان ماه سال جاری در پارک ایران کوچک را گامی مهم در راستای تقویت کسب و کارهای خانگی برشمرد و افزود: این نمایشگاه اولین فرصت معرفی ظرفیت های صنایع دستی بود و با استقبال چشمگیر فعالان این حوزه و بازدیدکنندگان روبرو شد.

حاضری بیان کرد: با توجه به تنوع قومیتی که در استان البرز سکونت دارند شاهد گستردگی شاخه های متعدد صنایع دستی و هنرهای سنتی هستیم که این امر لزوم رسیدگی به امور مربوطه و رفع دغدغه های هنرمندان و فعالان این عرصه را فراهم می کند.

وی با اشاره به بحران شیوع ویروس کرونا و مشکلات ناشی از آن، بر راهکارهای برون رفت از شرایط به وجود آمده تاکید کرد و گفت: هم افزایی و تعامل بخش خصوصی و دستگاه های مربوطه به منظور ارائه تسهیلات بانکی، صدور و تمدید مجوزهای کارگاه های تولیدی و برپایی نمایشگاه های عرضه و فروش محصولات هنری از جمله اقداماتی بود که در این مدت به جد پیگیر آن بودیم.

حاضری افزود: طراحی و برگزاری همایش، کنگره و سمینارهای متعدد در راستای ایجاد یک گفتمان موثر در حوزه مشاغل خانگی، طراحی، مدیریت و اجرای پورتال اطلاع رسانی و شبکه های مجازی مورد نیاز در این حوزه، برپایی نمایشگاه های موقت و دائمی برای معرفی دستاوردها، محصولات و تولیدات مشاغل خانگی و نیز ارائه خدمات مشاوره ای آموزشی و تخصصی و ارائه راهکارهای توسعه مشاغل خانگی از دیگر اقدامات انجام شده در کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی البرز محسوب می شود.

رئیس کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی البرز با طرح مباحثی پیرامون ایجاد کمیته مشاغل خانگی ادامه داد: از جمله اهداف مدنظر در این کمیته افزایش مشارکت بخش خصوصی در توسعه مشاغل خانگی، اشاعه گفتمان موثر در راستای توسعه و رشد مشاغل خانگی در استان و در سطح ملی، ایجاد ارتباط مداوم و پایدار بین مشاغل خانگی و صنعت و اتصال به برندها و کانال های داخلی و خارجی به منظور فروش محصولات تولیدی است که در سال جدید با رویکردی جدید درصدد تحقق آن خواهیم بود.

گفتنی است در این نشست، راه‌اندازی کمیته مشاغل خانگی ذیل کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی البرز به تصویب رسید و مقرر شد موضوع مشاغل خانگی به عنوان یکی از موضوعات اولویت‌دار در این کمیسیون مورد توجه قرار گیرد.


نظر شما :