معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی البرز خبر داد:

حضور بیش از ۱۰۰ موسسه آموزش عالی و دانشگاه در جشنواره ملی امیرکبیر

۰۸ دی ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۵ کد : ۳۹۷۶۸ معاونت فرهنگی
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی البرز گفت: بیش از ۱۰۰ موسسه آموزش عالی و دانشگاه امسال در جشنواره ملی امیرکبیر شرکت کردند که نشان دهنده رشد مشارکت است.
حضور بیش از ۱۰۰ موسسه آموزش عالی و دانشگاه در جشنواره ملی امیرکبیر

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان البرز، سعید قاسمی جیردهی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی البرز روز سه شنبه هفتم دی ماه در جلسه هم اندیشی جشنواره ملی امیرکبیر اظهار کرد: همواره دغدغه نتیجه بخشی و عملی شدن کارهای علمی و خارج شدن آنها از بعد صرفا کتابخانه ای وجود داشته و برای عملی شدن چنین موضوعی ایده جشنواره امیرکبیر پرورش یافت تا ارتباط صنعت، جامعه و دانشگاه به عنوان قشر صاحب علم با یکدیگر ایجاد شود.

وی ادامه داد: در قدم اول با همه کاستی‌های موجود افق روشنی از این ارتباط‌دهی و تشکیل این حلقه ارتباطی داریم تا   خلاء بین صنعت، جامعه و دانشگاه پر شود.

وی با اشاره به اینکه جشنواره ملی امیرکبیر اثر مطلوبی در تحقق هدف ارتباط بین صنعت و دانشگاه دارد، گفت: لازم است همه صنایع و دستگاه‌ها با عنوان بازار نیازمندی این راه را ادامه بدهند تا به نتایج مطلوب در عملی کردن علم دست یابیم.

قاسمی با بیان اینکه فرآیند معرفی پایان نامه برای دستگاه‌های مورد تقاضا برای کاربردی شدن انجام می شود، گفت: پایان‌نامه‌هایی که از مهر تا ۳۰ آبان دفاع شده و کارفرما محور بوده به جشنواره ارسال شدند.

وی ادامه داد: سال گذشته از ۳۶ دانشگاه و مراکز آموزش عالی پایان نامه دریافت شد و امسال آمار با رشد سه برابری همراه بود و بیش از ۱۰۰ موسسه آموزش عالی و دانشگاه امسال در این جشنواره شرکت کردند که نشان دهنده رشد مشارکت است.

این مسئول افزود: تا ۴ دی ماه ۲۶۰ پایان نامه به دبیرخانه ارسال شد که از این تعداد ۲۱۶ پایان نامه شرایط شرکت در جشنواره را احراز کردند. از این تعداد ۱۱۱ پایان نامه در مرحله اول رد شدند زیرا شرایط کاربردی شدن را نداشتند.

وی تصریح کرد: پایان نامه ها در بخش های فنی و مهندسی، علوم انسانی، علوم پایه، کشاورزی، محیط زیست و منابع طبیعی، علوم پزشکی و دامپزشکی و هنر و معماری ارسال شدند.

قاسمی در پایان ضمن تقدیر از زحمات اتاق بازرگانی، بنیاد نخبگان و دیگر ارگان های همراه در کنار جهاد دانشگاهی البرز، ابراز امیدواری کرد که جشنواره ملی امیرکبیر به عنوان یکی از جشنواره های ملی و حتی همپای جشنواره هایی مانند خوارزمی گسترش یابد و تحقق این موضوع را با همفکری صاحبان ایده و فکر دانست.

محمد نبیونی دبیر علمی دومین دوره جشنواره ملی امیر کبیر هم در این نشست اظهار کرد: اولین جشنواره ملی امیرکبیر سال گذشته توسط جهاد دانشگاهی، اتاق بازرگانی و با همکاری مجموعه های مختلف برگزار شد که به منظور رواج ادبیات پایان‌نامه‌های کارفرما محور اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: همیشه یکی از ضعف‌های مطرح شده این بود که پایان نامه ها مورد حمایت قرار نمی گیرند و این جشنواره برای ارتباط صنعت با جامعه و دانشگاه و با هدف حمایت از پایان‌نامه‌های کارفرمامحور برگزار می شود بنابراین قرار است بهترین پایان نامه‌های دانشجویی که به سفارش کارفرما انجام شده، انتخاب و مورد تقدیر قرار بگیرند.

به گفته نبیونی با درایت و اطلاع رسانی خوبی که انجام شد، تعدادی از انجمن های علمی مشارکت و پایان نامه ها به  دبیرخانه ارسال شدند و اطلاعات به دست آمده امیدوارکننده است.

وی با اشاره به اینکه از ظرفیت بنیاد ملی نخبگان نیز در بخش کمیته علمی و داوری با دعوت از اساتید با تجربه استفاده شده، تصریح کرد: براساس نتایج سال گذشته خروجی خوبی از همکاری انجمن های علمی وجود داشته است. امیدواریم در فاصله ای که کار داوری شروع شده، نواقص هم تکمیل و ارسال شود.

وی افزود: کارگروه ها معیارها و زیر معیارهایی را آماده کرده اند و هر کارگروه بر اساس، این معیارها پایان نامه های حوزه خود را بررسی می‌کند.

وی در پایان به لزوم تبلیغات و اطلاع رسانی هر چه بیشتر در مورد جشنواره تاکید کرد و گفت:  امسال سعی شد اطلاع رسانی بهتری صورت بگیرد و لازم است از امکانات صدا و سیما هم در این زمینه استفاده شود.

کلید واژه ها: پایان نامه جشنواره ملی امیرکبیر


نظر شما :