در کلاس آبی سازمان دانشجویان البرز؛

روش های تاب آوری در برابر مشکلات زندگی بررسی شد

۱۵ آذر ۱۴۰۰ | ۱۴:۱۷ کد : ۳۸۷۶۵ معاونت فرهنگی
عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی گفت: در مسیر افزایش تاب‌آوری فرد باید عاملیت خود را در مسائل مختلف زندگی بپذیرد و قبول کند که هیچ کس جز خودش مسئول زندگی‌اش نیست.
روش های تاب آوری در برابر مشکلات زندگی بررسی شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد البرز، دکتر ربانه نوری در نشست مجازی کلاس آبی با موضوع تاب آوری و انعطاف که به همت سازمان دانشجویان البرز برگزار شد، اظهار کرد: استرس نوعی تهدید است که سازگاری انسان را با شرایط زندگی به هم می‌زند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری مفهوم استرس را با اضطراب یکی می‌دانند، توضیح داد: استرس و اضطراب با هم فرق دارند و استرس مفهومی کلی‌تر از اضطراب است.

وی توضیح داد: استرس اثرات منفی بر سلامت روح و جسم انسان دارد و افرادی که نمی‌توانند با آن سازگار شوند، ممکن است دچار آسیب‌هایی مثل اعتیاد شوند و یا دست به جرم بزنند.

وی با بیان اینکه سوال اینجاست که چرا برخی افراد در مقابل استرس‌ها آب دیده شده و به خوبی عمل می‌کنند، گفت: جواب اینجاست که این افراد تاب آوری و انعطاف زیادی در مقابل حوادث و مسائل دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی توضیح داد: واقعیت این است سختی‌ها همه انسان‌ها را نمی‌سازد و همه ما در مواجهه با مسائل و مشکلاتی که با آن مواجه می‌شویم، سربلند بیرون نمی‌آییم.

این دکتری تخصصی روانشناسی بالینی با بیان اینکه سختی و مشکلات یک عده را می‌سازند و به عده دیگری آسیب می‌زنند، افزود: همین باعث می‌شود که مثلا یک فرد در خانواده‌ای فقیر و ... کارآفرین می‌شود و دیگری در شرایط مشابه با اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کند.

وی توضیح داد: تاب آوری و انعطاف مشخص می‌کند که افراد در مقابل مشکلات می‌شکنند یا قوی‌تر شده و به فولاد آبدیده تبدیل می‌شوند.

وی اضافه کرد: کسی که تاب آوری بالایی دارد، می‌تواند خود را سالم از سختی‌ها بیرون بیاورد و در بحران‌ها آسیبی نبیند و سلامت اجتماعی خود را حفظ کند.

نوری در ادامه با اشاره به عواملی که باعث افزایش تاب آوری و انعطاف در انسان‌ها می‌شود، گفت: امید، نگرش مثبت به زندگی، اعتماد به نفس کافی، خوش بینی، هویت مثبت، ارزش‌ها و اعتقادات و توانایی تنظیم هیجانات بخشی از عواملی هستند که منجر به افزایش تاب آوری می‌شوند.

وی تاکید کرد: امید به این معناست که حتی در سخت ترین شرایط هم راهی پیدا می‌شود و فرد امیدوار هیچ وقت خود در آخر خط نمی‌بیند.

وی ادامه داد: نگاه خوشبینانه به زندگی هم این نگرش را در فرد تقویت می‌کند که مسائل مختلف می‌گذرد و سختی‌ها هم مثل خوشی‌ها ادامه دار نیست.

این دکتری تخصصی روانشناسی بالینی گفت: اعتماد به نفس هم راهی برای افزایش تاب آوری است چون افراد دارای این ویژگی به توانمندی‌های خود باور دارند و مطمئنند که از پس مشکلات برمی‌آیند.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی توضیح داد: در کار موارد مذکور باید گفت تاب آوری در افراد هدفمند هم بیشتر از دیگران است.

وی تاکید کرد: فرد باید بداند که از زندگی چه می‌خواهد و در چه نقطه‌ای ایستاده و می‌خواهد به کجا برسد چون در غیر این صورت زندگی مفهوم خود را از دست می‌دهد.

وی اضافه کرد: انسان‌هایی که تاب آوری بالایی دارند اغلب عملگرا هستند و علیرغم ترس‌هایی که دارند به مسیر خود ادامه می دهند.

وی توضیح داد: در مسیر افزایش تاب آوری باید دیدگاه‌های تونلی و صفر و صدی را کنار گذاشت و اگر یک مسیر برای رسیدن به هدفی جواب نداد، راه‌های دیگر را امتحان کنیم.

نوری ادامه داد: در مسیر افزایش تاب آوری فرد باید عاملیت خود را در مسائل مختلف زندگی بپذیرد و قبول کند که هیچ کس جز خودش مسئول زندگی‌اش نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی توضیح داد: در کنار موارد مذکور، در مسیر افزایش تاب آوری، کنترل هیجانات و استفاده از خلاقیت هم نقش به سزایی خواهد داشت.

کلید واژه ها: معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی البرز نشست مجازی افزایش تاب آوری


نظر شما :