قدردانی از مدرسان فعال مرکز آموزش علمی ـ کاربردی جهاد دانشگاهی کرج

۰۶ آذر ۱۴۰۰ | ۱۵:۱۳ کد : ۳۸۴۴۱ معاونت آموزشی
مراسم تقدیر از مدرسان فعال در حوزه های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی مرکز آموزش علمی ـ کاربردی جهاد دانشگاهی کرج با حضور رییس موسسه علمی ـ کاربردی جهاد دانشگاهی در سالن اجتماعات مرکز آموزش دوره های کوتاه مدت جهاد دانشگاهی واحد استان البرز برگزار شد.
قدردانی از مدرسان فعال مرکز آموزش علمی ـ کاربردی جهاد دانشگاهی کرج

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد البرز، در این مراسم محمدعلی گودرزی، رییس موسسه آموزش علمی ـ کاربردی جهاد دانشگاهی در ابتدای صحبت‌های خود به هفته بسیج اشاره کرد و گفت: بسیج در یک سازمان و تشکل خلاصه نمی‌شود بلکه یک تفکر و رویکرد است، بسیج یک حس خودباوری است که در صحنه‌های مختلف علمی، سیاسی، فرهنگی همیشه حضور داشته است.

وی با تشریح اهداف و رویکردهای موسسه آموزش علمی ـ کاربردی جهاد دانشگاهی افزود: بحث موسسه در سال ۱۳۷۰ یعنی زمانی که هنوز اسمی از دانشگاه جامع علمی کاربردی نبود شروع شد و در آن سال اساسنامه جهاد تغییری کرد و در بند هفت و هشت ماده سه برای جهاد دانشگاهی دو وظیفه مشخص کرده است: اجرای دوره های رسمی آموزش های علمی ـ کاربردی و ایجاد تشکیلات آموزشی متناسب با آن بر اساس قوانین و مقررات آموزش عالی کشور و در سال ۱۳۷۱ موسسه علمی کاربردی جهاد شکل گرفت و این موضوع جزو ماموریت‌ها و وظایف جهاد دانشگاهی بوده است.

این مسئول اظهار کرد: موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی بزرگ‌ترین موسسه آموش عالی مهارتی کشور است که همکار دانشگاه جامع علمی کاربردی محسوب می‌شود و در حال حاضر ۴۱ مرکز آموزشی در سراسر کشور داشته و ظرفیت پذیرش آن‌ها حدود ۱۰ درصد دانشگاه‌های کشور است و امسال این آمار به ده و نیم درصد رسیده است.

گودرزی افزود: حدود سه هزار مدرس در این مراکز فعالیت دارند که همه ساله سی الی چهل نفر از آن‌ها جزو مدرسان برتر کشور انتخاب می‌شوند و این مراکز تا امسال ۱۶۰ هزار فارغ‌التحصیل داشته و ۲۰ هزار دانشجوی فعال دارند و مرکز آموزش علمی ـ کاربردی جهاد دانشگاهی کرج جزو بهترین مراکز جهاد است.

در این مراسم، احمدرضا فیروزی، رییس جهاد دانشگاهی واحد استان البرز نیز به اقدامات انجام شده در جهت بهبود کمّی و کیفی فعالیت‌های مرکز آموزش علمی کاربردی این واحد اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه در مراکز دانشگاهی به دلیل سیر نزولی جمعیت دانش‌آموزی، با کاهش ظرفیت‌های دانشجویی مواجه هستیم، امسال خوشبختانه با تلاش‌های انجام شده، این سیر در این مرکز برعکس شد و اکنون شاهد افزایش ظرفیت دانشجو به بیش از ۱۵۰۰ نفر هستیم و این دستاوردی است که برای آن هدف‌گذاری کرده بودیم.

وی با عنوان کردن برخی از فعالیت‌های پژوهشی مرکز از قبیل برگزاری استارت‌آپ‌های هویت بصری و طراحی مانتو اجتماع، و راه‌اندازی مرکز نوآوری و شکوفایی گرافیک اظهار کرد: همان گونه که اسم دانشگاه علمی کاربردی تاکید بر مهارت‌آموزی و کارآفرینی دانشجویان دارد، سعی بر آن است تا در این مرکز از ظرفیت اساتید، دانشجویان و همچنین رشته‌هایی که وجود دارد، در جهت رساندن دانشجویان به یک خروجی مهارت‌محور استفاده شود.

رییس جهاد دانشگاهی البرز افزود: امروزه در جامعه جهانی ما با دانشگاه‌های نسل چهارمی مواجه هستیم که محور اصلی آن‌ها حمایت از اختراعات، نوآوری و راه‌اندازی شرکت‌های تجاری و دانش‌بنیان است و رویکرد اصلی دانشگاه‌ها که زمانی بیشتر آموزش بود، اکنون پژوهش و تحقیقات کاربردی و رقابت در عرصه‌های اقتصادی هم به آن اضافه شده است و این دانشگاه‌هایی به جد دنبال ارزش‌آفرینی در عرصه‌های جهانی در زمینه‌های تولید محصول و خدمات هستند.

فیروزی ادامه داد: چنین الگوهایی در جهان وجود دارد و در ایران نیز گرچه ساختار دانشگاه‌های ما با دانشگاه‌های دنیا متفاوت است و دارای ضعف‌هایی هستیم اما می‌توانیم با ظرفیت‌هایی که داریم در حد وسع و امکانات خود، عقب‌ماندگی ها را جبران کرده و به این اهداف نزدیک شویم و نگاه ما این است با همین ساختارهایی که داریم بتوانیم اتصال به بازارهایی را در حوزه کسب و کار به وجود آورده و ایده‌ها و دانش دانشجویان خود را به مرحله تجاری‌سازی برسانیم.

وی افزود: در جهاد دانشگاهی استان نیز سعی کرده‌ایم عرصه‌های جدیدی ایجاد کنیم و یکی از این عرصه‌ها، راه‌اندازی مرکز ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی است که برای اولین بار در کشور در سطح استان البرز با همکاری شهرداری و اداره تعاون البرز راه اندازی شده است که رویداد تازه‌ای محسوب می‌شود.

 رییس جهاد دانشگاهی البرز با بیان این که جشنواره ملی امیر کبیر نیز با موضوع طرح ها، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی کاربردی کارفرمامحور یکی دیگر از فعالیت‌های جهاد دانشگاهی البرز است، تصریح کرد: این جشنواره یکی از برنامه‌های خوب در راستای دانشگاه‌های نسل چهارمی است و سال گذشته برای اولین بار از سوی جهاد دانشگاهی البرز برگزار شد و هدف ما از برگزاری این جشنواره حمایت و جذب پایان‌نامه‌ها و طرح‌های دانشجویانی است که توانسته‌اند در عرصه‌های اقتصادی برای خود کارفرما پیدا کنند و به اجرا رسیده‌اند.

فیروزی در پایان صحبت‌های خود تاکید کرد: جهاد دانشگاهی البرز در حوزه پژوهشی چندین طرح پژوهشی را با کارفرمایی دانشگاه‌ها و سازمان‌های استانی و ملی در حال اجرا دارد و در راستای مسئولیت اجتماعی نیز با همکاری وزارت کشور و استانداری البرز پنج دفتر تسهیلگری و توسعه محلی در هشت محله از محلات آسیب‌پذیر و سکونتگاه‌های غیر رسمی استان راه‌اندازی کرده است.

در ادامه این مراسم، لوح تقدیر مرکز برتر از سوی رییس موسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی به سیدمرتضی سادات حسینی سرپرست مرکز آموزش علمی ـ کاربردی جهاد دانشگاهی کرج اعطا شد.

همچنین از مدرسانی که موفق به کسب افتخار شده‌اند و یا در حوزه‌های پژوهشی، فرهنگی و آموزشی با مرکز آموزش علمی ـ کاربردی جهاد دانشگاهی همکاری داشته‌اند، تقدیر به عمل آمد.

گفتنی است، شهریار احمدی، سعید امیری، علی شجاعی، سجاد فروغی، مهدی محجوبی، مرتضی جانبخش، امیر خانچی، بیژن نائینی، حسین اسمعیلی، مهستا معجری کسمایی، احمد صفار، الهام رضوی، فرشید خانجانیان، ابوذر محمدی، بابک صفری، حمیدرضا محمدی، اسماعیل زمانی، علی قهرمانی، عباس برغانی، حمیدرضا نظری و علیرضا نصرتی فر از مدرسان تقدیر شده در این مراسم هستند.

کلید واژه ها: علمی کاربردی جهاد جهاد دانشگاهی البرز تقدیر


نظر شما :