رئیس جهاد دانشگاهی البرز:

ارتباط صنعت و دانشگاه در البرز به شکل جدی‌تری دنبال خواهد شد

۰۳ آذر ۱۴۰۰ | ۱۲:۱۲ کد : ۳۸۳۶۵ معاونت پژوهشی
رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز گفت: با توجه به تصمیماتی که در ستاد استانی هفته پژوهش و فناوری استان گرفته شد، نگاه بر این است که در برنامه‌ریزی‌های جدید موضوع ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت و جامعه به شکل جدی‌تری مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی البرز، احمد رضا فیروزی در حاشیه نشست هم ‌اندیشی ارتباط صنعت و دانشگاه که در دانشگاه خوارزمی برگزار شد، گفت:  درهمین راستا چهار کارگروه تعریف شد که ذیل ستاد هفته پژوهش و فناوری بتوانند فعالیت کنند که مسئولیت این کارگروه‌ها با توجه به سابقه، به جهاد دانشگاهی سپرده شده است.

فیروزی افزود: کارگروه ارتباط با صنعت امروز با حضور نمایندگان دانشگاه‌ها و دستگاه‌ها و مراکز پژوهشی و صنایع شکل گرفته تا با آسیب‌شناسی از حوزه مسائل مربوط به تعامل بین دانشگاه‌ها، صنایع و بازار به یک راهکار برسیم.

وی ادامه داد: با توجه به ماموریت و رسالت‌های جهاد دانشگاهی تلاش می‌شود در حوزه‌های ‌آموزشی پژوهشی، تجاری سازی و فرهنگی خلایی را که بین دانشگاه و صنعت و جامعه وجود دارد را از بین ببریم. اقداماتی از جمله برگزاری جشنواره امیر کبیر با نگاه ارتباط دانشگاه و صنایع با رویکرد اصلی تجاری سازی و کارفرما محور بودن پایان نامه ها صوت گرفته‌است. اردوهای فناورانه و کارآفرینی که هرسال دانشجویان به بازدید از صنایع و دستاوردهای موفق می‌پردازند تا با آشنایی با مجموعه های موفق به خودباوری و خودساختگی برسند نیز ازین دست اقدامات است.

فیروزی با بیان اینکه دستگاه‌های دیگر نیز هر کدام به فراخور ماموریت‌هایی که دارند به فعالیت می‌پردزند، گفت: موضوعی که وجود دارد این است که نخ تسبیحی نیاز داریم تا دستگاه‌ها در کنار هم قرار بگیرند تا به تقویت دستاوردها کمک کنند. این جلسات می تواند کمک کند تا دستگاه ها به گفت‌وگو با یکدیگر بپردازند و دانشگاه و صنعت و نمایندگان جامعه و دستگاه‌های اجرایی با در کنار هم قرار گرفتن برای بخشی از خلاء‌ها و تنگناهایی  که وجود دارد راهکار بیاندیشند. امیدوارم خروجی ها در همین سطح ادامه داشته باشد و بتوانیم جمع بندی مناسب داشته باشیم.

به گفته رئیس جهاد دانشگاهی البرز تجربه دانشگاه‌های موفقی که توانسته‌اند مدل‌های اینچنینی را پیاده بکنند می‌تواند به عنوان نمونه و الگو مطرح باشد.

وی افزود: از نسل اول تا چهارم با دانشگاه‌هایی مواجه هستیم که با همراهی نخبگان توانسته‌اند فضایی را ایجاد کنند که شرکت‌هایی را به عنوان حامی در کنار خود داشته باشند و خروجی کاملا اقتصادمحور است که ارزش افزوده خوبی در حوزه اقتصادی ایجاد می‌کند.

فیروزی با بیان اینکه رویکرد دانشگاه‌ها از وظیفه محوری به مسئولیت محوری تغییرکرده، گفت: بیشتر دانشگاه‌ها احساس مسئولیت در حوزه اجتماعی و برطرف کردن گرهی از جامعه و اقتصاد را دارند و مسیر آموزش ها به ویژه در دانشگاه‌های نسل چهارم به این سمت است که نیازهای جامعه را با کارهای نوآورانه رفع کنند. اگر دانشگاه و صنعت در ایران در کنار هم باشند و دولت هم در این زمینه کمک کند، هم دانشگاه‌ها و هم صنایع و جامعه می‌توانند منتفع شوند. مد نظر داریم تا با  برگزاری این  نشست‌ها در استان به مدل مناسب‌تری برسیم.

کلید واژه ها: دانشگاه صنایع دانشگاه صنعت جهاد دانشگاهی واحد استان البرز


نظر شما :