بازدید رئیس جهاد دانشگاهی استان فارس از مرکز ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی البرز

۰۲ آذر ۱۴۰۰ | ۱۱:۱۶ کد : ۳۸۳۲۵ تجاری سازی فناوری و اشتغال
رئیس جهاد دانشگاهی استان فارس در بازدید از مرکز ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی البرز، ایجاد چنین مراکزی را تکمیل کننده چرخه مشاغل خانگی عنوان کرد.
بازدید رئیس جهاد دانشگاهی استان فارس از مرکز ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی البرز

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی البرز، مظاهر بابایی رئیس جهاد دانشگاهی استان فارس روز دوشنبه یکم آذرماه در بازدید از مرکز ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی البرز، اظهار کرد: یکی از مباحثی که به صورت شاخص در این مرکز قابل دیدن است، همکاری ارگان‌ها و نهادهای متولی است. این موضوع عملی شده تا الگویی برای همه استان‌ها باشد. هم افزایی ارگان‌ها باعث شده که  این طرح به بهترین نحو انجام شود و از ظرفیت‌هایی که در سطح استان و شهرستان‌ها وجود دارد استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه ایجاد چنین مراکزی می‌تواند تکمیل کننده چرخه مشاغل خانگی باشد، تصریح کرد: یکی از اقدامات خوب در کنار ارائه محصولات، مشاوره، برندسازی و کارگاه‌های آموزشی است. ما باید بپذیریم که سبک سنتی تجارت و کسب وکار نمی‌تواند پاسخگوی بازار جدید جهانی باشد و برای اینکه بتوانیم در سطح ملی و بین المللی رقابت  داشته باشیم باید بازارهای جدید را بشناسیم و این موضوع مستلزم ارائه آموزش است.

 بابائی افزود: اگر مشاوره و آموزش در این مرکز در نظر گرفته نشود یک  بازار سنتی است ولی وجود مشاوره و آموزش‌های تخصصی به مشاغل خانگی، همچنین وجود کارگزاری ظرفیت آن را ارتقا داده است.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیتی که در استان  فارس وجود دارد یکی از دغدغه‌هایمان این است که کسب وکارهایی را وارد بازار کنیم که به روز باشند و ظرفیت رقابت با کسب وکارهای بین المللی را داشته باشند. کارهایی که در غرفه‌ها دیدیم با کیفیت بودند و خیلی از نواقصی که در طرح‌های مشاغل خانگی دیگر وجود داشته اینجا برطرف شده و می‌تواند به عنوان الگوی خوبی برای استان‌های دیگر استفاده شود.

به گفته رئیس جهاد دانشگاهی استان فارس اگرچه تا رسیدن به ۱۰۰ درصد هنوز مسیر وجود دارد، اما  پیشران‌ها  قوی عمل کرده اند و مسیری که انتخاب شده قابل قبول است و به سمت موفقیت حرکت می‌کند.

وی از ایجاد این مرکز به عنوان طرح نو با رویکرد جدید نام برد و تصریح کرد: در تعاملی که با وزارت تعاون اتفاق می‌افتد این طرح می‌تواند در سطح کشور به صورت قوی اجرا شود و از آنجایی که تاثیر مستقیم بر اشتغالزایی و ایجاد درآمد غیر نفتی دارد همه متولیان استان باید دغدغه این موضوع را داشته باشند. به خصوص از ظرفیت شهرداری‌ها، تعاونی‌های روستایی و ظرفیت‌های بلاتکلیف باید استفاده شود.

 وی در پایان با قدردانی از اجرای چنین طرحی در جهاد دانشگاهی استان البرز گفت: ظرفیت استان فارس نیز در این‌باره بسیار زیاد است و سعی می‌کنیم این الگو را در استان  فارس با تمام ظرفیت‌ها پیاده کنیم.

صنایع البرز می‌توانند تأمین بخشی از نیاز خود را به مشاغل خانگی بسپارند

احمدرضا فیروزی رئیس جهاد دانشگاهی البرز هم با اشاره به اینکه اولین مرکز ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی کشور در استان البرز شکل گرفته گفت: نگاه همکاران و اعضای فعال بر این است که از تجربه استان البرز استفاده کنند و ایجاد چنین مرکزی را در استان خود مورد امکان سنجی و بررسی قرار دهند. به همین منظور امروز بازدیدی توسط رئیس جهاد دانشگاهی استان فارس صورت گرفت تا از نزدیک با ساختار این مرکز آشنا شوند و گفت‌وگوهایی هم در این زمینه صورت گرفت.

فیروزی تصریح کرد: ایجاد مرکز ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی در راستای حمایت از مشاغل خرد و شهری و با همکاری جهاد دانشگاهی، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ارگان‌های مرتبط و با همکاری شهرداری انجام شده و یکی از فضاها و بازارهای شهرداری به ساماندهی مشاغل خانگی اختصاص داده شد.

وی با اشاره به بخش نمایشگاهی این مرکز گفت: در بخش نمایشگاهی فضای ثابت و گردشی در نظر گرفته شده ‌است. در فضای ثابت نماینده‌های کمیته‌ها و پیشران‌ها محصولات سایر اعضای خود را به صورت دائم عرضه کرده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین ۲۴ غرفه به صورت گردشی در اختیار فعالان مشاغل خانگی قرار می‌گیرد که فعلا در دو دوره برگزار شده است. در دوره سوم، این نمایشگاه در زمینه پوشاک و با همکاری بسیج سازندگی برگزار می‌شود.

فیروزی همچنین به وجود بخش کشاورزی اشاره کرده و گفت: سوله مناسبی در نظر گرفته شده تا محصولاتی که می‌تواند در منزل تولید شود به ویژه گل‌های آپارتمانی در معرض نمایش قرار داده شود که می‌تواند نقش مهمی در ساماندهی  متقاضیان مشاغل خانگی در حوزه کشاورزی داشته باشد.

وی افزود: در کنار حضور پیشران‌ها و کمیته‌ها  بخش مهم دیگر، مرکز مشاوره تخصصی است که توسط تیم‌هایی در حال انجام است و مشاوره تخصصی رایگان به مشاغل خرد و خانگی ارائه می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز به تشکیل کارگزاری حوزه مشاغل خانگی برای اولین بار در کشور در این مرکز اشاره کرد و گفت: در این کارگزاری به صورت رسمی ارتباط ساختارمند مشاغل خانگی با صنایع ایجاد می‌شود تا صنایع  بتوانند برون سپاری‌های خود را به افرادی فعال در حوزه مشاغل خانگی انجام دهند و تعامل بین کسب و کارهای خانگی و صنایع انجام شود.

کلید واژه ها: ساماندهی توسعه مشاغل مرکز ساماندهی توسعه مشاغل جهاد دانشگاهی واحد استان البرز بازدید جهاد دانشگاهی فارس


نظر شما :