اولین مرکز ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی کشور در البرز راه اندازی شد

۱۱ مهر ۱۴۰۰ | ۲۲:۴۶ کد : ۳۶۴۲۶ اخبار مهم تجاری سازی فناوری و اشتغال
اولین مرکز ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی کشور در البرز با حضور معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کشور و معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی کشور افتتاح شد.
اولین مرکز ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی کشور در البرز راه اندازی شد

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان البرز، عیسی منصوری روز یکشنبه 11 مهرماه در حاشیه بازدید از اولین مرکز ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی البرز گفت:  یکی از تعهدات شهرداری‌ها براساس قوانین پایه  تسهیل ایجاد بازارها در حوزه مشاغل خانگی است که این موضوع کمتر اتفاق افتاده است از این نظر ایجاد این مرکز گامی مثبت ارزیابی می شود.

وی تصریح کرد:  این مرکز برای ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی است و قرار نیست فقط مرکز فروش باشد بلکه به شناسایی فعالان این حوزه و قابلیت‌های آنان می‌پردازد و نیازهای آموزشی و تخصصی شان ارزیابی می‌شود و افراد برای مشاوره و کمک به اتصال به بازار مستقر هستند.  این اقدام بخشی از فرآیند ملی است که در تمام استان‌ها و مراکز شهرستان‌ها انجام می شود و نقش جهاد دانشگاهی در این امر قابل تقدیر است.

منصوری سهم اشتغال خانگی از کل اشتغال کشور را حدود 2.6 درصد عنوان کرد و گفت:  این سهم در تولید ناخالص داخلی کمتر از دو درصد است. این عدد در شرایطی که بیشتر تمرکز توجه بر کارخانجات و مشاغل کلان است عدد بزرگی است.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط کرونا، تحریم‌ها و غیره ارزیابی این است که توجه ما به مشاغل خانگی بیشتر است. بنابراین دولت سیزدهم این موضوع را در اولویت خود قرار داده است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون،  کار و رفاه اجتماعی از تشکیل ستاد ملی مشاغل خانگی در نزدیکترین فرصت ممکن خبر داد و تاکید کرد:  برنامه‌های اجرا شده  در این زمینه با قوت ادامه می‌یابد و بنا داریم در تمام استان‌ها نیز الگوی ایجاد مراکز توسعه و ساماندهی مشاغل خانگی را اجرا کنیم.

وی از افزایش تسهیلات مشاغل خانگی در سال جاری خبر داد و گفت:  امسال تسهیلات مشاغل خانگی را از 200 میلیارد تومان به 2000 میلیارد رسانده‌ایم که امیدواریم بانک‌ها نیز همکاری لازم را داشته باشند تا فعالان مشاغل خانگی از این تسهیلات استفاده کنند.  البته مشاغل خانگی نیازمند کمک‌های دیگری هم هستند و فقط تسهیلات نیست.  باید بین نهادهای مختلف فعال در این حوزه هم افزایی ایجاد شود و اتفاقات بهتری در این عرصه رقم بخورد.

احمدرضا فیروزی رئیس جهاد دانشگاهی استان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه با اجرای این طرح تلاش شده تا اتصال ۲۵۰۰ نفر فعال حوزه مشاغل خانگی به بازار صورت بگیرد، افزود:  از ابتدا با نگاه کلان به این موضوع در صدد ایجاد مدلی برای شبکه سازی پایدار در زمینه مشاغل خانگی بودیم و با سازمان‌های مرتبط با مشاغل خانگی ارتباط گرفته و همکاری خوبی با شهرداری انجام و ساختمان مرکز ساماندهی مشاغل خانگی به عنوان مرکز ثقل مشاغل خانگی در نظر گرفته شد.

وی با اشاره به تشکیل حدود ۹ کمیته در حوزه‌های مختلف تصریح کرد:  این کمیته‌ها با حضور فعالان  مشاغل خانگی و پیشران‌ها و فعالان صاحب سبک  در حوزه صنعت، کشاورزی،  صنایع دستی و... شکل گرفته که فعالیت فعالان مشاغل خانگی را به صورت جدی‌تری پیگیری و رصد کنند.

این مسئول ادامه داد:  در کنار پیشران‌ها دو فضای خوب برای فعالیت نمایشگاهی داریم. بخشی مربوط به حوزه کشاورزی و  ۲۴ غرفه نمایشگاهی که به صورت چرخشی بین فعالان مشاغل مختلف می‌گردد.  ۱۲ غرفه ثابت برای فعالیت  فعالان و دفتر کارگزاری و مشاوره تخصصی در نظر گرفته شده است. کارگزاران به عنوان رابطی بین مشاغل خانگی و صنعت و بازار فعالیت می‌کنند.

وی از مهمترین اقدامات مورد نظر را نهاد سازی برشمرد و گفت: به این ترتیب بخش خصوصی در حوزه مشاغل خانگی می‌توانند در کنار هم قرار بگیرند و بتوانند مدیریت خوبی در حوزه فعالیت‌هایشان داشته باشند.

همچنین حسین فلاح نژاد مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز نیز در این مراسم گفت:  اولویت اختصاص غرفه با پیشران‌هایی بوده که از قبل در حوزه مشاغل خانگی فعال بوده‌اند و در زمینه‌های متنوع مختلفی چون فرش، مواد غذایی، کشاورزی، صنایع دستی غرفه ها مستقر هستند.

وی ادامه داد:  مرکز ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی به همت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی،  جهاد دانشگاهی و شهرداری کرج فعال شده و در این مکان پیشران‌هایی مستقر هستند که در این حوزه فعالیت‌های خاص دارند و دارای تجربه هستند.

 وی مشکلی که فعالان مشاغل خانگی از گذشته با آن مواجه بوده‌اند را نداشتن تخصص لازم  یا بازار فروش دانست و گفت: سعی شده این خلاءها جبران شود و به افرادی که تجربه و تخصص لازم ندارند، آموزش‌های لازم ارائه می‌شود.  آموزش‌های مورد نیاز در زمینه بازاریابی نیز به فعالانی که در زمینه فروش مشکل دارند، ارائه می‌شود.

 این مسئول ادامه داد: از طرفی بازار و محل عرضه فیزیکی هم در اختیارشان قرار داده می‌شود و بسترهای فروش آنلاین از طریق فضاهای چون دیجی کالا یا سایر فضاهای مجازی نیز در اختیار فعالان قرار داده می‌شود.

فلاح نژاد در مورد زمان برقراری مرکز نیز گفت: فعلا از نظر زمانی محدودیتی برای استقرار غرفه‌ها و نمایشگاه وجود ندارد و قرار است به صورت دائمی برقرار باشد.

گفتنی است در این مراسم اولین مرکز ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی کشور در البرز با حضور معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کشور و معاون آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی کشور افتتاح شد.

در این مراسم عیسی منصوری از غرفه‌های مختلف از جمله صنایع دستی، محصولات خانگی،  فرش دستباف و... بازدید کرد و فعالان و پیشرانان حوزه مشاغل خانگی به ارائه توضیح درباره فعالیت و همچنین  مشکلات خود در حوزه مشاغل خانگی پرداختند.

کلید واژه ها: ساماندهی توسعه مشاغل خانگی توسعه مشاغل خانگی فعالان مشاغل خانگی تسهیلات مشاغل خانگی


نظر شما :