امضای تفاهم همکاری میان جهاد دانشگاهی و حوزه‌های علمیه البرز

۰۷ تیر ۱۴۰۰ | ۰۹:۱۸ کد : ۳۲۶۳۰ اخبار مهم تجاری سازی فناوری و اشتغال
تفاهم همکاری میان جهاد دانشگاهی البرز و مرکز خدمات حوزه‌های علمیه استان البرز امضا شد.
امضای تفاهم همکاری میان جهاد دانشگاهی و حوزه‌های علمیه البرز

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی البرز، احمد رضا فیروزی در مراسم امضای تفاهم نامه میان جهاد دانشگاهی البرز و مرکز خدمات حوزه‌های علمیه استان البرز که روز یکشنبه ششم تیر ماه در مرکز ساماندهی مشاغل خانگی البرز برگزار شد، با اشاره به اهمیت هم افزایی در حوزه مشاغل خانگی و توجه به ظرفیت‌های دو طرف، گفت: نگاه ما به مشاغل خانگی تکلیفی نیست و سعی داریم در این راستا بستری ماندگار را شکل دهیم که اگر روزی ما نبودیم هم در این ساختار کار ادامه پیدا کند.

فیروزی در ادامه با اشاره به راه‌اندازی مرکز ساماندهی مشاغل خانگی برای ایجاد این ساختار خاطرنشان کرد: پیگیری‌های مختلفی در این زمینه صورت گرفت و با همراهی شهرداری کرج برای اولین بار در کشور چنین فضایی در اختیار مشاغل خانگی قرار گرفت تا در این مکان پیشران‌های مشاغل خانگی ارتباط خود را با متقاضیان برقرار می‌کنند.

رئیس جهاد دانشگاهی البرز گفت: نگاه اصلی این است که اتصال بازار براساس فرآیندهای مشاوره‌ای صورت بگیرد و در ادامه مسیر متقاضیان بتوانند نیازهای خود را از لحاظ آموزشی و تجهیزاتی رفع و در نهایت شغل پایدار در حوزه مشاغل خانگی داشته باشند.

وی ادامه داد: همکاری‌های خوبی در این بخش صورت گرفته و نیازمند همراهی بیشتر اداره ارشاد، صمت، جهاد کشاورزی و...  است تا این کار نوپا قوام پیدا کند.

فیروزی تصریح کرد: در حوزه‌های دیگری چون آموزش‌های کوتاه مدت و در بحث کارآفرینی و رویدادها، بخش‌های فرهنگی، نظرسنجی‌های مختلف و ... امکان همکاری وجود دارد.

رئیس جهاد دانشگاهی البرز گفت: ظرفیت‌های پژوهشی هم در جهاد دانشگاهی وجود دارد به خصوص در حوزه آسیب شناسی اجتماعی، علوم شناختی و برنامه‌ریزی شهری می‌توانیم همکاری داشته باشیم.

۷۵ درصد افراد فعال در مشاغل خانگی بانوان هستند

ابوالحسن قاسمپور، مدیر دفتر تجاری‌سازی فناوری جهاد دانشگاهی البرز هم در این نشست با بیان اینکه حوزه مشاغل خانگی یک حوزه بسیار گسترده است که هیچ سازمانی را در آن نمی‌توان به صورت متولی خاص در نظر گرفت اما در عین حال همه دستگاه‌ها هم در این بخش متولی هستند، گفت: در این بخش ما دستگاه‌ها و نهادها را به صورت دستگاه‌های مجری مثل میراث فرهنگی، جهاد کشاورزی، سازمان صمت، اداره تعاون و ...، دستگاه‌های حمایتی مثل کمیته امداد، بهزیستی، بنیاد شهید، برکت، آستان قدس، بسیج و ...، سازمان‌های مردم نهاد و در نهایت سازمان‌های تسهیلگر مثل استانداری، معاونت زنان و ... تقسیم بندی کردیم.

قاسمپور افزود: همه این مجموعه بین خودشان اگر ارتباط داشته باشند کار شگفت انگیزی انجام می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه بیش از ۷۵ درصد افراد فعال در مشاغل خانگی خانم‌ها و معمولاً زنان سرپرست خانوار و خود اشتغال هستند، گفت: با توجه به اینکه در کشور جایی را به عنوان مرکز توزیع و پخش کالا و خدمات مشاغل خانگی نداریم  ما این فضای فیزیکی را آماده کردیم و در کنار آن با توجه به خلأ موضوع مشاوره در حوزه مشاغل خانگی، یک دپارتمان هم برای مشاوره تخصصی تاسیس کردیم.

قاسمپور با اشاره به کشورهای پیشرفته و در حال توسعه در بخش مشاغل خانگی، افزود: در این کشورها، مشاغل خانگی ارتباط نزدیکی با شرکت‌های بزرگ دارند به طوری که بسیاری از این شرکت‌ها کارهای خود را به فعالین مشاغل خانگی می‌سپارند مثلا در آمریکا و اروپا این برون سپاری بین هشت تا ۱۲ درصد و در چین بین ۲۰ تا ۳۰ درصد اما این رقم در کشور ما ۲.۵ تا ۲.۶ درصد عنوان شده است.

وی افزود: ما در تلاش هستیم تحت عنوان کارگزار تخصصی ارتباط مشاغل خانگی و صنایع این خلا را پر کنیم.

قاسمپور ادامه داد: شرکت تعاونی توسعه مشاغل خانگی البرز هم در حال ثبت است تا در آینده خود این افراد بتوانند این مرکز را مدیریت کنند.

وی با اشاره به فعالیت مرکز ساماندهی مشاغل خانگی گفت: هر کسی در حوزه مشاغل خانگی دستاوردی داشته باشد می‌تواند در این فروشگاه قرار دهد. همچنین در این مرکز علاقه‌مندان به حوزه مشاغل خانگی می‌توانند از مشاوره و آموزش رایگان هم بهره مند شوند.

جهاد دانشگاهی در مشاغل خانگی قدم‌های خوبی برداشته است

حجت الاسلام والمسلمین مسعود انصاری مدیرکل مرکز خدمات حوزه‌های علمیه استان البرز هم در این مراسم با بیان اینکه گفتمان جهاد در تاریخ اسلام برای جبران عقب‌ماندگی‌ها توسط پیامبر بنا نهاده شده است و در مورد آن آیات زیادی وجود دارد، گفت: در انقلاب اسلامی موضوع جهاد به عنوان یکی از مولفه‌های جدی بود که مرحوم امام مطرح کردند و چیزی که باعث شد کشور رشد کند با همین گفتمان بوده و هر جایی هم عقب ماندیم به خاطر بی توجهی به گفتمان جهاد بوده است.

وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی هم ایده و طرح جدیدی بود که در آن بر تلاش علمی برای رفع کاستی‌ها در حوزه‌های مختلف تأکید شده است. جهاد دانشگاهی در این زمینه در سال‌های اخیر کارهای بزرگی انجام داده است و الان ما به این نتیجه رسیده‌ایم که یکی از جاهایی که می‌تواند به ما کمک کند مجموعه جهاد دانشگاهی است.

انصاری با بیان اینکه در حوزه مشاغل خانگی جهاد دانشگاهی قدم‌های خوبی برداشته است، گفت: ۶۴۰۰ طلبه در حوزه‌های علمیه استان مشغول تحصیل هستند که بخشی از این افراد مشغول پژوهش، تبلیغ و تحصیل هستند و چون این فعالیت‌ها شغل درآمدزا محسوب نمی‌شود ما وظیفه داریم برای آنان زمینه اشتغال را فراهم کنیم که یکی از موارد مورد تأکید همین مشاغل خانگی است.

وی افزود: امیدوار هستیم که در این حوزه جهاد دانشگاهی هم در بحث آموزش و هم امکانات به ما کمک کند و متقابلاً این آمادگی وجود دارد که ظرفیت‌های خودمان را در اختیار جهاد دانشگاهی قرار دهیم.

کلید واژه ها: مشاغل خانگی حوزه مشاغل خانگی مرکز ساماندهی مشاغل خانگی ساماندهی مشاغل خانگی مشاغل حوزه مشاغل ساماندهی مشاغل


نظر شما :