نهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان استان البرز به کار خود پایان داد

۲۴ دی ۱۳۹۹ | ۱۲:۲۴ کد : ۲۶۹۸۶ معاونت فرهنگی اخبار مهم
در نهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان استان البرز، تیم آرمان دانشگاه فرهنگیان امیرکبیر با برتری بر تیم پردیس کشاورزی دانشگاه تهران، برنده فینال این مسابقات شد.
نهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان استان البرز به کار خود پایان داد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد البرز، احمدرضا فیروزی رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز شامگاه 23 دی‌ماه در مراسم اختتامیه نهمین دوره مسابقه مناظره دانشجویی استان البرز که به صورت آنلاین برگزار می‌شد، گفت: جامعه ما به شدت به گفتگو نیاز دارد. ما خواهان یک جامعه گفتگومحور هستیم که قطعا اگر چنین باشد، بسیاری از مشکلات برطرف می‌شوند.

فیروزی گفت: باید با روی باز از گفت‌وگو استقبال کنیم و صحبت کردن را بپذیریم تا شاهد نتایج خوب آن در ادامه باشیم. در صورتی که فرهنگ گفت‌وگو نهادینه شود و تعاملات گروهی افزایش یابد، قطعا شاهد خواهیم بود که خشونت در جامعه به کمترین حد خود می‌رسد. در واقع با گفت و گو، کنش‌های ارتباطی تلطیف می‌شوند و مفاهمه جای مخاصمه را می‌گیرد.

وی با تاکید بر لزوم ترویج فرهنگ گفت‌وگو و تعامل در جامعه ادامه داد: در جامعه کنونی، عامل گفت‌وگو در سطح مطلوبی قرار ندارد؛ لذا باید تلاش کنیم که این فرهنگ را در جامعه نهادینه کنیم. نخستین گام این است که الزامات گفت‌وگو را بپذیریم، این که خوب بشنویم، منصفانه نقد کنیم، پذیرای نقد مستدل و عادلانه باشیم. مستند و مستدل صحبت کنیم و بکوشیم که اخلاق را در جریان گفت‌وگوها رعایت کنیم. تحمل آرای مخالف نیز از عواملی است که باید در روند گفت‌وگوها، در طرفین وجود داشته باشد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز، تصریح کرد: اگر چنین ویژگی‌هایی در ما ظهور کند، جامعه‌ای گفتگومحور خواهیم داشت. این مسابقات می‌توانند برای نهادینه کردن فرهنگ گفت‌وگو کمک کننده باشند. مناظرات دانشجویی در واقع الگویی هستند برای شکل‌گیری گفت‌وگو و به عنوان یک تمرین نقدپذیری بسیار مفید عمل می‌کنند.

وی با تاکید بر نقش دانشجو در جامعه، گفت: این مسابقات و نظایر این فعالیت‌ها این ظرفیت را دارد که دانشجویان را بیشتر به سمت پذیرش نقش‌های اجتماعی و کنش‌گری سوق دهد. این موضوع در این دوره و دوره‌های قبل احساس شده است و دانشجویانی که در این نوع از مناظرات شرکت کردند، در ادامه توانستند زمینه‌ساز فعالیت‌های اجتماعی خوبی در جامعه باشند.

فیروزی در پایان با بیان اینکه دانشجو طیف پرسشگر جامعه است، عنوان کرد: همه ما متولیان فرهنگی باید تلاش کنیم با شکل دادن ساختارها و سازماندهی امور، جامعه را برای بروز نقش‌های اجتماعی به‌ویژه برای جوانان و دانشجویان آماده کنیم. قطعا اگر بحث سرمایه‌آفرینی در حوزه جامعه دانشگاهی رخ بدهد، می‌تواند کمک بزرگی به این موضوعات بکند.

تیم‌های دانشگاه فرهنگیان امیرکبیر و پردیس کشاورزی برگزیده شدند

سعید قاسمی جیردهی معاون فرهنگی جهاددانشگاهی هم در این مراسم گفت: در نهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویی در استان البرز  ۲۲ تیم از دانشگاه‌های استان شرکت داشته‌اند و با برگزاری مسابقات نیمه نهایی و فینال، تیم‌های آرمان از دانشگاه امیرکبیر فرهنگیان با کسب مقام اول  و تیم رعد از پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران با کسب مقام دوم  به مرحله منطقه‌ای راه یافتند.

وی خاطرنشان کرد: امید است که دانشگاه‌های استان در دهمین دوره نیز حضور پررنگ‌تری داشته باشند و دانشجویان را به این سمت و سو راهنمای کنند و همراه و مشوق دانشجویان برای شرکت در مسابقات مناظره دانشجویی باشند.

قاسمی در پایان گفت:  تیم آرمان با اعضای تیم شکیبا نوروزی و حدیثه وزیری و تیم رعد با اعضای تیم آرین جوادی اقدم و علی پاشایی بیدار به مرحله منطقه‌ای راه یافتند و امیدواریم شاهد کسب مقام در مرحله کشوری مسابقات مناظره این دانشجویان فعال و کوشا باشیم.

مناظره شیوه مواجهه با نظر مخالف را یاد می‌دهد

سعید احدزاده، رئیس دانشگاه فرهنگیان البرز نیز با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان در زمینه امور خدمات آموزشی، تعلیم و تربیت پیشرو بوده است، گفت: هدف دانشگاه فرهنگیان این است که معلمانی با سطح علمی بالا و توانایی‌های گسترده، مسلط، آگاه به مسائل روز و حساس نسبت به امور جامعه تربیت کند. نتیجه این امر، بالا رفتن سطح دانش و سواد در جامعه خواهد بود چرا که دبیران به عنوان تربیت کنندگان فرزندان ما، نقش اساسی و مهمی در این بخش بر عهده دارند.

احدزاده افزود: باید تلاش کنیم روند حل مشکلات و معضلات جامعه به تعامل برسد، نه تقابل. این نوع مناظرات برای دانشجویان دانشگاه‌ فرهنگیان هم مفید است، هم ضروری. زیرا باید تلاش کنیم با ایجاد فرهنگ گفتگو و تعامل، موجب آگاهی بخشی و افزایش معلومات دانش آموزان کشور شویم. این خیلی خوب است که دانشجویان فرهنگی ما، هم وظایف معلمی را انجام می‌دهند و هم به عنوان یک دانشجوی فعال و کنش‌گر در جامعه حضور دارند.

وی همچنین تصریح کرد: در سال‌های اخیر ضرورت افزایش فرهنگ گفتگو به ویژه بین جوانان بیشتر احساس می‌شود. جامعه ما اگر به این سمت و سو برود که همه سوالات و دغدغه‌های خود را از طریق گفتگو و تعامل در کانال‌های صحیح و تعریف شده مطرح کنند، قطعا می‌توانیم در یک فضای آرام و کنترل شده، به حل مشکلات و ارائه راهکار برای رفع معضلات بپردازیم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان البرز ضمن تاکید بر اهمیت فرهنگ گفتگو در جوامع نوین، عنوان کرد: شاهد این بودیم که در بازه چند سال اخیر، همین سوالات اجتماعی و سیاسی دانشجویان و عدم پاسخ به آن‌ها گرهی بین گروه‌های موافق و مخالف موضوع ایجاد کرده بود و روابط دو سوی بحث به جای تعامل به تقابل و حتی گاهی خشونت می‌رسید. این نوع مناظرات کمک می‌کند تا شیوه مواجهه با یک نظر مخالف آموزش داده شود و فرهنگ گفتگو و تعامل درست در جامعه شکل بگیرد. خیلی خوب است که این نوع مناظرات به عنوان یک پدیده جدید و نوظهور در همه جوامع دانشگاهی کشور مطرح شود چرا که به ایجاد فضای آرام و به دور از التهاب در سطح جامعه کمک می‌کند. آگاهی بخشی نیز از دیگر فواید برگزاری چنین محافلی است که برای هر دو طرف بحث، مفید و سازنده خواهد بود.

 

برای خوب حرف زدن باید شنونده بهتری باشیم

مصطفی اویسی معاون فرهنگی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران نیز گفت: فضای مناظرات دانشجویی از چند جهت دارای محاسنی برای دانشجویان است. در وهله اول، موضوع به گروه‌ها داده می‌شود و آن‌ها موظف هستند در مدت کوتاهی که تعریف شده است، روی موضوع تحقیق و پژوهش کنند. همین که دانشجو یاد می‌گیرد در مدت کوتاهی به منابع مرجع و مهم یک موضوع مراجعه کند و از بین انبوهی از اطلاعات، نیازهای خود را انتخاب و رفع کند، امر مهم و مفیدی است.

وی همچنین گفت: دومین ویژگی مسابقات مناظرت دانشجویی این است که شرکت کنندگان موظف می‌شوند که استدلال درست و منطقی داشته باشند. ما این را می‌دانیم که همه مراکز اعم از مدرسه و دانشگاه، در حال انتقال اطلاعات و علم به دانش آموز و دانشجو هستند اما قدرت تحلیل به آن‌ها داده نمی‌شود. در واقع دانشجو یاد نمی‌گیرد که چطور باید از داشته‌ها و اطلاعات خود در مسیر تعاملات پیش‌رو استفاده کند. لذا وقتی در این مناظرات شرکت می‌کنند، ملزم می‌شوند که استدلال را بیاموزند چرا که در گفتگوهای علمی و حساب شده، حرف بدون منطق و استدلال پذیرفتنی نیست.

اویسی ادامه داد: سومین حُسن مناظره این است که طرفین یاد می‌گیرند که علاوه بر فکر کردن روی اطلاعات و داشته‌های خود، باید روی صحبت‌ها و موارد گفته‌ شده طرف مقابل نیز تمرکز کنند. در واقع دانشجو متوجه می‌شود که برای سخنگوی خوبی بودن، باید شنونده بهتری باشد. امروز این موضوع در جامعه ما مغفول مانده و عموم ما شنونده‌های خوبی نیستیم.

معاون فرهنگی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در پایان گفت: یکی از مهمترین ویژگی‌های تعاملات دانشجویی این است که سعه صدر مناظره کنندگان نیز در جریان گفتگو تقویت می‌شود. کسی که حین بیان مطالب خویش، عصبانی و مضطرب می‌شود در مذاکره شکست می‌خورد. با این تفسیر، مناظره و گفتگو به دانشجو کمک می‌کند که تسلط بیشتری روی اعصاب و روان خود در حین ادای مطالب داشته باشد.

کلید واژه ها: مناظره دانشجویی


نظر شما :