جلسه کارگروه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان البرز با حضور پیشران‌ها

۱۱ دی ۱۳۹۹ | ۱۱:۴۸ کد : ۲۶۴۶۲ تجاری سازی فناوری و اشتغال
جلسه کارگروه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان البرز با حضور مسئولین اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، جهاد دانشگاهی البرز، سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری کرج و تعدادی از پیشران‌ها و الگوهای موفق در حوزه صنایع مختلف در سالن جلسات سازمان ساماندهی مشاغل شهرداری برگزار شد.
جلسه کارگروه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان البرز با حضور پیشران‌ها

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی البرز، ابوالحسن قاسم‌پور مدیر اجرایی طرح مشاغل خانگی در استان البرز با اشاره به اهمیت اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، گفت: سال‌ها پیش طرحی برای حمایت از افرادی که در خانه‌هایشان مشغول به کار بودند در مجلس تصویب شد اما آنطور که باید و شاید به مرحله اجرا نرسید و به طور کامل عملیاتی نشد. در پی شکل گیری طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، قرار بر این شد که تمام دستگاه‌ها نیروی خود را در این طرح تجمیع کنند تا عملکرد بهتری در این زمینه شکل بگیرد. در این رستا، از سوی وزارت تعاون کارفرمای ملی طرح، جهاد دانشگاهی به عنوان مجری طرح انتخاب و معرفی شد.

وی با بیان این‌که این طرح کمک می‌کند تا کانال‌های ارتباطی بین فعالان مشاغل حوزه‌های مختلف با یکدیگر شکل بگیرد، عنوان کرد: هدف اصلی این طرح ایجاد زنجیره تامین تولید و مصرف در بستر مشاغل خانگی است. در صورتی که این زنجیره شکل بگیرد و اتصال بین حوزه‌های مختلف برقرار شود، بسیاری از مشکلات و معضلات کاری، خود به خود حل خواهند شد.

۳ گام اصلی برای حمایت از مشاغل خانگی

قاسم‌پور تصریح کرد: تحقیقاتی که طی سال‌های اخیر انجام شده، نشان می‌دهد که مشاغل خانگی ناپایدار هستند. اغلب کسانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند عموما بعد از یک الی دو سال از فضای کار دور می‌شوند و در نهایت کسب و کارشان به تعطیلی می‌کشد که این موضوع نشان از ناپایداری این بخش دارد. طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در ۳ گام اصلی قصد دارد که این ناپایداری را به ثبات بدل کند.

مدیر دفتر تجاری سازی جهاد دانشگاهی البرز در تشریح ۳ گام حمایتی طرح مذکور، گفت: در گام اول ما موظف به شناسایی، شناخت و ارائه مشاوره کاری و تجاری به فعالان عرصه‌های مختلف هستیم. در گام دوم، آموزش مهارت و دانش‌افزایی بر طبق نیاز روز جامعه صورت می‌گیرد. سومین گام که مهم‌ترین بخش این طرح است، اتصال به بازار و ایجاد کانال‌های فروش و تامین برای افرادی است که مشمول طرح شده‌اند.

اختصاص بازارچه شهرداری به حوزه مشاغل خانگی

قاسم‌پور در ادامه جلسه از شناسایی و راه اندازی ۵ سایت ملی برای استفاده در زمینه فروش خبر داد و افزود: در زمینه‌ ایجاد کانال‌های مجازی در عرصه معرفی و فروش محصول، با مشاوران و کارشناسان حرفه‌ای توافق کرده‌ایم و به زودی سامانه استانی این طرح نیز معرفی خواهد شد. حضور در فضای آنلاین قطعا به افزایش فروش و بازدهی مشاغل کمک خواهد کرد.

وی همچنین عنوان کرد: در زمینه حمایت‌های مکان محور نیز دیدگاه نوآورانه مدیریت شهری کرج خیلی به این طرح کمک کرد. سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری کرج، بازارچه‌ای را در اختیار این طرح قرار داده است که فضای بسیار مناسبی برای ارائه و معرفی محصولات و خدمات در حوزه مشاغل خانگی است. در ادامه حمایت‌های شهرداری کرج، مطرح گردید که اگر اهداف طرح به خوبی پیش برود، بخشی از بازار ماهان نیز به اعضای این طرح اختصاص پیدا بکند.

جهاد دانشگاهی ویترینی برای کارآفرینان موفق خواهد بود

حسین آبین، مسئول حوزه پیشران‌ها در طرح مشاغل  خانگی در استان البرز نیز ضمن اشاره به این مهم که جهاد دانشگاهی در این طرح نقش تسهیل‌گر را دارد، گفت: با توجه به این‌که طرح ملی و سراسری است، در این طرح این ظرفیت وجود دارد که به عنوان ویترین و معرفی‌ کننده برای کارآفرینان استان عمل کند و آن‌ها را به سایر فعالان همان عرصه در سایر نقاط کشور وصل کند.

وی همچنین افزود: وزارت تعاون به عنوان کارفرما با همکاری جهاد دانشگاهی به عنوان مجری و نهاد تسهیل‌گر طرح، این امکان را دارند که با بهره‌گیری از مشاوران زبده، در زمینه دریافت مجوزهای لازم و آشنایی با قوانین کار، کارآفرینان البرزی را یاری کند.

تلاش برای رفع بیکاری در البرز، وظیفه‌ای همگانی است

ابوالحسنی، نماینده سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری کرج در جلسه نیز با تاکید بر این‌که افزایش همکاری کادر مدیریت شهری با بخش‌های جهادی موجب شناخته شدن‌ پتانسیل‌های کارآفرینی در شهر کرج خواهد شد، گفت: ما امیدواریم که بتوانیم به عنوان عضوی از این استان، به اندازه توانی که داریم به طرح توسعه مشاغل خانگی کمک کنیم. به هرحال در صورت اجرایی شدن این طرح به صورت کامل، معضل بیکاری تا حد زیادی در استان بهبود خواهد یافت. تلاش برای رفع بیکاری یک وظیفه‌ای همگانی است و توقع داریم که همه دستگاه‌ها در این مسیر همراه ما باشند.

لازم به ذکر است که در خلال جلسه، پیشران‌ها و فعالان عرصه مشاغل خانگی به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود در راستای پیشبرد هرچه بهتر طرح ملی توسعه مشاغل خانگی پرداختند. در انتها نیز از بین کارآفرینان حاضر در جلسه،گروهی  با عنوان کمیته اجرایی انتخاب شدند تا پیگیر مصوبات جلسه باشند.

گفتنی است؛ طرح توسعه مشاغل خانگی به عنوان یک طرح ملی با مدیریت و کارفرمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری جهاد دانشگاهی به عنوان مجری طرح در سراسر کشور در حال انجام می‌باشد.


نظر شما :