اولین کارگروه علمی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان البرز برگزار شد

کارگروه علمی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان البرز با حضور نمایندگان دستگاه‌های استانی و ارائه گزارش‌های اجرایی و علمی فاز اول طرح برگزار شد.
اولین کارگروه علمی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان البرز برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی البرز، در این نشست، که روز سه‌شنبه دوم دی ماه در محل اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، گزارشی از فاز مطالعاتی طرح توسعه مشاغل خانگی از سوی احمدرضا ابراهیمی‌پور عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی واحد استان البرز ارائه شد.

ساماندهی مشاغل خانگی نقش زیادی در ایجاد اشتغال پایدار خواهد داشت

در ادامه این نشست،‌ ابوالحسن قاسمپور مدیر دفتر تجاری‌سازی فناوری و اشتغال جهاد دانشگاهی البرز ضمن ارائه گزارشی از فرآیند اجرایی طرح توسعه مشاغل در استان گفت: امروزه نظام‌های اقتصادی دنیا ایجاد بنگاه‌های کوچک اقتصادی را به عنوان یکی از ضرورت‌های مورد نیاز برای کارآفرینی و اشتغالزایی در نظر می‌گیرند.

وی ادامه داد: زیر گروه‌های مشاغل خانگی بخش عمده‌ای از حوزه کسب و کارها در کشورهای توسعه یافته را تشکیل می‌دهند و روز به روز هم در حال گسترش هستند.

وی افزود: علی رغم اینکه طی سال‌های گذشته از لحاظ آماری و کمی در حوزه مشاغل خانگی در ایران اتفاقات خوبی افتاده باشد ولی در واقعیت به واسطه عدم فرهنگ سازی مناسب، این نوع مشاغل وضعیت پایداری در کشور ندارند.

وی توضیح داد: بدون شک  فرهنگ سازی کارآفرینانه می تواند این کسب و کارها را به سوی پایداری سوق دهد.

این مسئول با اشاره به مهمترین دستاورد طرح ملی توسعه مشاغل خانگی افزود: با این طرح امیدواریم سهم این دسته شغل‌ها در توسعه اقتصادی کشور بیشتر شود و شاهد حضور کسب و کارهای خانگی در بازارهای محلی و ملی باشیم.

قاسمپور اضافه کرد: برای اجرای این طرح سه مرحله بررسی شناسایی مزیت‌ها و اولویت‌ ها، توانمند سازی متقاضیان و اتصال به بازار کار در نظرگرفته شده که از طرق مختلف انجام می شود.

وی توضیح داد: برای این طرح در استان ۲۵۰۰ نفر ظرفیت در نظرگرفته شده که تا کنون ۲۱۰۰ نفر ثبت نام کرده اند که غربالگری و راستی آزمایی آنها شروع شده است.

قاسمپور اضافه کرد: مشاغل خانگی در ایران در دهه‌های قبل بیشتر در قالب مشاغل به شکل زیرپله‌ای تعریف شده بود و شناسنامه خاصی نداشت ولی با اجرای این طرح الگوی خاصی در این حوزه ایجاد خواهد شد.

مدیر دفتر تجاری‌سازی فناوری و اشتغال جهاد دانشگاهی البرز گفت: بین سال‌های ۹۰ تا ۹۹ حدود ۵۳ هزار متقاضی در سامانه مشاغل خانگی ثبت کرده بودند که ۳۸ درصد متقاضیان در حوزه قالیبافی، ۱۰ درصد نازک دوز زنانه، شش درصد پرورش دهنده گوسفند و بز بوده و این مشاغل بیشتر فراوانی را بین متقاضیان داشته اند.

وی افزود: در ارتباط با استان هم کرج به تنهایی ۵۹ درصد متقاضیان را به خود اختصاص داده بود و بعد از آن ساوجبلاغ  با۲۰ متقضایان و نظرآباد با  ۱۱ درصد در رتبه های بعدی متقاضی قرارداشتند.

این مسئول توضیح داد: از بین متقاضیان البرز بیش از ۷۵ درصد زنان بودند و مردان در حوزه مشاغل خانگی سهم کمتری را به عهده داشتند.

قاسمپور در ادامه با بین اینکه در اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی ۸۳ پیشران در البرز شناسایی شده اند که نقش عمده ای در جهت دهی متقاضیان به سمت بازار فروش ایفا می کنند.

وی گفت: بازارچه ای هم از طرف شهرداری در اختیار صاحبان مشاغل خانگی قرار گرفته که مسیر آنها برای دسترسی به بازار فروش تسهیل شود.

این مسئول افزود: بدون شک اجرای این طرح در البرز نقش به سزایی در ایجاد اشتغال پایدار، کارآفرینی و بهبود اقتصاد خانوارها خواهد داشت.

اتفاقات خوبی برای توسعه مشاغل خانگی البرز افتاده است

ابراهیم شادمهر معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز نیز گفت: از سال ۹۶ تا کنون بیش از ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات در حوزه مشاغل خانگی استان توزیع شده که در شرایط اقتصادی کنونی مبلغ قابل توجهی است.

وی اظهار کرد: در مدت کمی که از آغاز طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در البرز می‌گذرد اتفاقات خوبی افتاده و شاهد بازخوردهای مثبتی بوده‌ایم.

شادمهر ادامه داد: با توجه به اینکه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با اشتغالزایی سروکار دارد، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواه ناخواه با آن درگیر است و هر چند در فرایند اجرای آن دخالتی ندارد ولی در سیاست گذاری نقش پررنگی ایفا می کند.

وی افزود: دبیرخانه طرح توسعه مشاغل خانگی در جهاد دانشگاهی مستقر است و همه دستگاه‌های درگیر با این طرح باید با جهاد دانشگاهی همکاری و هماهنگی لازم را داشته باشند تا با عامل و هم افزایی بتوانیم نتیجه دلخواه را کسب کنیم.

وی با اشاره به یکی از آسیب های اجرای طرح های مشاغل خانگی توضیح داد: بسیاری از کسانی که پیش از این در قالب  طرح‌های مساغل خانگی از تسهیلات بانکی استفاده کرده اند در حال حاضر فعال نیستند و ما در اجرای طرح توسعه ملی مشاغل خانگی به دنبال راهی هستیم که این تجربیات تکرار نشود.

وی توضیح داد: با توجه به اینکه امکان وجود ندارد که برای هر یک از افرادی که از این تسهیلات استفاده می کنند ناظری در نظر گرفته شود، باید در اجرای این طرح به گونه ای پیش برویم که متقاضی اینقدر توانمند شود و به حدی احساس نیاز پیدا کند که فعالیت خود را به پایداری برساند.

شادمهر اضافه کرد: شاید در رشته های هنری که فرد با علاقه و ذوق حرفه ای را می آموزد این آسیب کمتر باشد ولی در سایر رسته های مشاغل خانگی این آسیب وجود دارد.

وی تاکید کرد: از سال ۹۶ تا کنون بیش از ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات در حوزه مشاغل خانگی استان توزیع شده که در شرایط اقتصادی کنونی مبلغ قابل توجهی است.

معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان البرز با بیان اینکه  فرایند صدور مجوز مشاغل دیگر به شکل سنتی انجام نمی شود، ادامه داد: فرایند صدور مجوز برای مشاغل خانگی بسیار تسهیل شده و به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و دیگر شاهد اتلاف وقت متقاضین نیستیم.

وی گفت: کسانی که برای اخذ مجوز و دریافت تسهیلات اقدام می کنند باید فرصت پیش روی خود را مغتنم بشمارند و شغلی که ایجاد کرده اند را به مرحله ثبات و توسعه برسانند.

کرج در رتبه دوم حاشیه‌نشینی کشور

محسن زارع معاون اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری کرج نیز در ادمه گفت: کرج  رتبه دوم کشور در بحث حاشیه نشینی و رتبه اول در اسکان خانواده‌های زندانیان را دارد که قطعا رویکرد کارآفرینی برای این اقشار آسیب دیده می‌تواند از معضلات اجتماعی البرز بکاهد.

 وی اظهار کرد: با توجه به اینکه گروه‌های آسیب پذیر درکرج رو به افزایش هستند، اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی می‌تواند  نقش به سزایی در اشتغالزایی پایدار و بهبود شرایط اقتصادی خانوارها ایفا کند.

زارع ادامه داد: در حوزه مشاغل خانگی تا کنون از طریق  سمن‌ها و موسسات خیریه کرجی به ویژه در بخش مواد غذایی و صنایع دستی اقدامات خوبی در حال انجام است و شهرداری به واسطه مسئولیت اجتماعی خود در کنار این گروه‌ها قرار دارد.

وی توضیح داد: همه کسانی که به نوعی با طرح ملی توسعه مشاغل درگیر هستند باید تا حد توان زمینه اجرای با سهولت و فارغ از فرایند بروکراسی اداری آن را فراهم کنند تا بتوان نتیجه ملموس آن را در استان احساس کرد.

زارع اضافه کرد: تسهیلگری دستگاه‌های درگیر با این طرح می‌تواند شتاب بیشتری به اجرای موفق آن بدهد و البرز را به الگوی سایر استان‌ها تبدیل کند.

معاون اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری کرج گفت: کرج  رتبه دوم کشور در بحث حاشیه نشینی و رتبه اول در اسکان خانواده‌های زندانیان را دارد که قطعا رویکرد کارآفرینی برای این اقشار آسیب دیده می‌تواند از معضلات اجتماعی البرز بکاهد.

زارع توضیح داد: شهرداری کرج آمادگی دارد در هر نقطه از شهر از جمله فرهنگسراها، سراهای محله و ... زمینه لازم برای توسعه مشاغل خانگی را فراهم کند.

وی گفت: به دنبال تعیین مکانی برای ایجاد بازارچه صنایع دستی هستیم تا بتوانیم به فعالان این بخش هم خدمات مناسبی جهت توسعه کسب و کارشان ارائه دهیم.


نظر شما :