مدیرکل میراث فرهنگی البرز:

جهاد دانشگاهی می‌تواند بازوی توانمندی برای تحقق برنامه‌های میراث فرهنگی باشد

۱۶ مرداد ۱۳۹۹ | ۰۰:۰۰ کد : ۲۱۵۱۹ حوزه ریاست اخبار مهم
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز گفت: لازم است جهاد دانشگاهی دامنه فعالیت‌های خود را گسترش دهد.
جهاد دانشگاهی می‌تواند بازوی توانمندی برای تحقق برنامه‌های میراث فرهنگی باشد

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان البرز، فریدون محمدی در بازدید از  جهاد دانشگاهی البرز و با حضور در دفتر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) با اشاره به نقش جهاد دانشگاهی در توسعه کشور اظهار کرد: جهاد دانشگاهی نهادی ارزشمند است که می‌تواند در حوزه‌های مختلف به کمک بخش دولتی و اجرایی استان آمده و نیازهای آنان را مرتفع سازد.

وی با بیان اینکه جنس فعالیت نیروهای این نهاد جهادی است، ادامه داد: جهاد دانشگاهی با کمک نیروهای کاری و توانمند خود همواره از پس انجام مسئولیت‌ها و اموری برآمده که سایر نهادها از انجام آن ناتوان بوده‌اند.

وی توضیح داد: بدون شک بالاترین مرحله اجرا در هر فعالیتی شکل جهادی آن است و به حق باید گفت جهاد دانشگاهی در تمام مسئولیت‌هایی که تا کنون پذیرفته جهادی عمل کرده است.

محمدی اضافه کرد: مزیت جهاد دانشگاهی در اجرای پروژه‌ها و طرح های مختلف این است که این نهاد در فرایند اجرای آنها حتما از فاکتورهای دقیق علمی استفاده می‌کند و بررسی و مطالعه طرح را پیش از اجرا در اولویت خود قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: خوشبختانه اغلب نیروهای جهاد دانشگاهی به سلاح علم، دانش و بینش درست در مسائل مجهز هستند و همین باعث شده این نهاد طی ۴۰ سال گذشته در پیگیری اهداف خود موفق باشد.

این مسئول با تاکید بر اینکه لازم است جهاد دانشگاهی دامنه فعالیت‌های خود را گسترش دهد، گفت: این نهاد طی سال‌های گذشته بیشتر در بخش اقتصاد، فرهنگ و کشاورزی ورود کرده و دیگر لازم است به طور جدی‌تر به حوزه خدمات هم ورود کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز توضیح داد: فعالیت‌های خدماتی در بازار کار کم کم دارد جای حوزه صنعت را از لحاظ درآمدزایی می‌گیرد به همین دلیل جهاد دانشگاهی باید با شناخت بهتر از حوزه خدمات به آن ورود کند و طرح هایی را به اجرا برساند.

وی افزود: جهاد دانشگاهی با ظرفیت‌های ویژه خود باید به حوزه گردشگری و میراث فرهنگی به خصوص شاخه صنایع دستی و توریسم ورود کند تا از این طریق بتواند باب جدیدی برای فعالیت‌های خود باز کند.

محمدی اضافه کرد: اداره کل میراث فرهنگ، صنایع دستی و گردشگری البرز برنامه‌های مدون یکساله و چهارساله برای توسعه این بخش را پیش بینی کرده و برای تحقق آن جهاد دانشگاهی می‌تواند بازوی توانمندی باشد.

وی تصریح کرد: میراث فرهنگی البرز آمادگی دارد در قالب تفاهم نامه و برنامه مشترک با جهاد دانشگاهی همکاری داشته و طرح‌هایی را اجرایی کند.

وی اضافه کرد: بدون شک استفاده از نقطه نظرات کارشناسی و تخصصی نیروهای جهاد دانشگاهی می‌تواند میراث فرهنگی را در پیگیری دقیق تر اهداف خود یاری کند و ضریب خطای آن را اجرای پروژه های مرتبط کاهش دهد.

زمینه همکاری خوبی میان جهاد دانشگاهی و میراث فرهنگی وجود دارد

در ادامه این نشست، احمدرضا فیروزی رئیس جهاد دانشگاهی البرز با اشاره به زمینه‌ها و ظرفیت‌های همکاری میان جهاد دانشگاهی و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: جهاد دانشگاهی البرز این بخش به خصوص گردشگری آمادگی همکاری دارد. یکی از برنامه‌هایی که در این بخش توسط جهاد دانشگاهی اجرا و به یک برند هم تبدیل شده، اردوهای «ایران مرز پرگهر» برای ایجاد خودباوری در قشر دانشجو است.

فیروزی افزود: این اردوها که در آن اماکن تاریخی و بنگاه‌های موفق صنعتی معرفی می‌شود هم جنبه میراث فرهنگی دارد و هم در آن به موفقیت‌های علمی و صنعتی کشور اشاره می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین در بخش گردشگری، جهاد دانشگاهی با تدارک برنامه‌های بوم‌گردی و زیست بوم، موضوع تلفیق گردشگری با محیط زیست را دنبال کرده است.

فیروزی به ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی کشور در حوزه گردشگری هم اشاره و اعلام کرد: جهاد دانشگاهی با دارا بودن دانشکده گردشگری در دانشگاه علم و فرهنگ تهران و پژوهشکده گردشگری مشهد از توانمندی خوبی در این بخش‌ها برخوردار است.

این مسئول خاطرنشان کرد: در بخش فرهنگی، جهاد دانشگاهی نخستین پارک علم و فناوری در حوزه فناوری‌های نرم و فرهنگی را هم راه‌اندازی کرده است.

وی اعلام کرد: علاوه بر اینها، در استان البرز در حوزه آموزش‌های بلند مدت جهاد دانشگاهی مهرماه امسال در ۲۸ کدرشته که عمدتاً رشته‌های هنری هستند دانشجو می‌پذیرد.

کلید واژه ها: ریاست


نظر شما :