آغاز نهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویی در البرز

۲۹ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۰:۴۹ کد : ۱۶۲۶۸ معاونت فرهنگی اخبار مهم
رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز با اشاره به آغاز مناظرات دانشجویی در البرز، گفت: هدف غایی شرکت کنندگان نباید برنده شدن باشد بلکه می‌تواند یکی از اهداف باشد، هدف اصلی تمرین گفت و گو است تا در نهایت بتوانیم در شکل فراتر و بزرگ‌تر آن را اجرا کنیم.
آغاز نهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویی در البرز

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان البرز، احمدرضا فیروزی رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز در مراسم افتتاحیه نهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویی که روز سه‌شنبه ۲۹ بهمن در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران برگزار شد، با ابراز خرسندی از حضور در این مناظرات اظهار کرد: نهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویی البرز در حالی برگزار می شود که زمانی آرزو و آرمان بود و خوشبختانه اکنون به نقطه‌ای رسیده‌ایم که تبدیل به فرهنگ شده است.

فیروزی با اشاره به جایگاه ویژه مناظره در دین اسلام، افزود: خداوند در آیات قرآن ما را به صحبت مناسب دعوت کرده و می‌گوید حتی درباره دشمن و مشرک هم نباید با زبان فحش و ناسزا صحبت کرد. ائمه ما همواره گشاده رو بودند و حتی با دشمنان و مخالفان خود با آرامش و زبان مناظره سخن می‌گفتند؛ چیزی که امروز به ندرت در جامعه و جهان شاهد آن هستیم.

فیروزی با ابزار تاسف از اینکه گفت و گو در جامعه ما جایگاهی ندارد، گفت: گفت و گو باید گسترش پیدا کند، در حوزه مناظرات کسی که حرکت عملی انجام بدهد وجود ندارد، حرف و شعار در این خصوص بسیار است اما تا عمل فاصله زیادی دارد اما مسابقات مناظره به آن جامه عمل پوشاند.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد البرز ادامه داد: در مسابقات سال گذشته حدود ۷۰۰ تیم در این مناظرات شرکت کرده و جایگاه خوبی میان این گروه پیدا کرده است.

فیروزی نقد خلاق را یکی از اهداف مسابقات مناظرات دانست و گفت: یکی از اهداف این مسابقات نقد خلاق است که منجر به گسترش گفت و گو در جامعه می شود، در واقع این دانشگاه است که باعث می‌شود افراد آمادگی پذیرش مسئولیت‌های بزرگ جامعه را داشته باشند و جامعه هم این انتظار خاص را از دانشگاه داشته باشد.

وی در ادامه افزود: جهاد دانشگاهی در تلاش است تا میان دانشگاهیان این باور را ایجاد کند که توانایی پذیرش مسئولیت‌های بزرگ جامعه را دارا هستند، بر این اساس تیم‌های شرکت کننده در این مسابقات که به مراحل پایانی می‌رسند تیم‌هایی هستند که آماده پذیرش مسئولیت‌های بزرگ در جامعه هستند. اگر بتوانیم خروجی مفیدی از این مسابقات داشته باشیم می‌توانیم به اهداف مفید رسیده و آنها را محقق کنیم.

فیروزی تصریح کرد: زیست دانشجویی موضوع مهمی است که باید به آن پرداخته شود تا دانشگاهیان بتوانند در کنار نقش‌های علمی نقش‌های دیگری را نیز بپذیرند.

وی با بیان اینکه رعایت اخلاق یکی از نکات مهم این مناظرات است، اظهار کرد: هدف از شرکت در این مسابقات نباید برنده شدن باشد بلکه هدف اصلی تمرین گفت و گو است تا در نهایت بتوانیم در شکل فراتر و بزرگ‌تر آن را اجرا کنیم.

رئیس جهاد دانشگاهی البرز، افزود: متأسفانه این مسابقات مظلوم واقع شده است، حرکات دیگر علمی و فرهنگی که بعضاً ممکن است حتی محتوای علمی مناسبی هم نداشته باشند بسیار حمایت می‌شود.

فیروزی با بیان اینکه وجود فضاهای مناظره‌ای با توجه به نزدیکی انتخابات می‌تواند بسیار کمک کننده باشد و حضور مسئولین اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی را می‌طلبد، خاطرنشان کرد: براساس تحقیقات، سطح گفت و گو در خانواده‌ها از حدود دو ساعت به ۲۰ دقیقه رسیده است، گفت و گو راه حل مناسب و خوبی است تا جایگزین خشونت شود، بسیاری از مسائل را می‌توان با گفت و گو حل کرد.

مصطفی اویسی معاون دانشجویی و فرهنگی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در ادامه مراسم افتتاحیه نهمین دوره مسابقات مناظره دانشجویی البرز، در خصوص مناظرات دانشجویی گفت: در کشاورزی مسئله‌ای داریم به نام گیاهان فراموش شده یعنی این گیاهان در گذشته مصارف فراوانی داشتند اما در یک دوره زمانی به فراموشی سپرده شده است، در حال حاضر برخی از این گیاهان دوباره مورد توجه قرار گرفته و مجدداً مصرف می‌شوند، این مثال به نظر من مثالی خوب برای توصیف مناظره است.

وی در ادامه افزود: صحبت، تکلم، مناظره، گفتمان و توانایی اقناع دارای ارزش کلامی هستند که باید مانند آن گیاهان فراموش شده دوباره آنهارا به یاد بیاوریم.

اویسی در ادامه در خصوص کشیده شدن برخی مناظرات به فضای مجازی اظهار کرد: در حال حاضر شاهد آن هستیم که برخی مناظرات به فضای مجازی کشیده شده است و در برخی موارد شاهد استفاده از ناسزا در مناظرات این چنینی هستیم.

وی در پایان افزود: فرهنگ سخنوری صحیح و مناظره درست باید از دانشگاه آغاز شده به خارج از دانشگاه ارسال شود و مبنای حرکات واقعی باشد.

کلید واژه ها: فرهنگی


نظر شما :