برگزاری دوره کرسی تلاوت و تدبر قرآن‌کریم در البرز

ششمین دوره کرسی تلاوت و تدبر قرآن‌کریم به همت جهاددانشگاهی واحد البرز در دانشگاه علمی کاربردی مشکات ولایت کرج برگزار شد

۲۳ آذر ۱۳۹۸ | ۰۹:۴۶ کد : ۱۴۰۵۴ معاونت فرهنگی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد استان البرز، ششمین دوره کرسی تلاوت و تدبر قرآن‌کریم به همت جهاددانشگاهی البرز و با همکاری دانشگاه علمی کاربردی مشکات ولایت کرج با حضور حسین ناصح فرد، قاری برتر کشوری و قاری برگزیده استانی قاسم جیریایی برگزار شد.
ششمین دوره کرسی تلاوت و تدبر قرآن‌کریم به همت جهاددانشگاهی واحد البرز در دانشگاه علمی کاربردی مشکات ولایت کرج برگزار شد

حسین قضاتلو مدرس مرکز آموزش علمی کاربردی مشکات ولایت نیز در ششمین دوره کرسی تلاوت و تدبر سوره لقمان گفت: سوره لقمان سی و یکمین سوره و از سوره های مکی قرآن است که در جزء ۲۱ جای دارد. این سوره به مناسبت ذکر نام لقمان و نصایح او به فرزندش، به این نام برگزیده شده است. سوره لقمان ذیل شرح سرگذشت لقمان و سخنان حکیمانه و اخلاقی او، به مباحثی از جمله توحید، وصف حال نیکوکاران، خصوصیات منکران و مستکبران، دعوت به تقوا و توصیف اوضاع قیامت می‌پردازد.

وی افزود: تدبر و تفکر در سوره لقمان برای شما دانشجویان همچون چراغی است که می‌تواند در تاریکی راه را نشان دهد، امیدوارم که با تأمل در آیات این سوره بتوانید به بهترین نحو از اعجاز علمی و تاریخی این سوره بهره ببرید و به درجات عالی نائل شوید.

قضاتلو  با اشاره به اینکه سوره لقمان با حروف مقطعه آغاز می‌شود، افزود: ۲۹ سوره قرآن با حروف مقطعه آغاز شده است. خداوند با این حروف مقطعه به مردم یادآور می‌شود که قرآن پاسخگوی تمام مباحث علمی و مشکلات است و هرچقدر هم در قرآن تفکر و تدبر شود باز هم این کتاب با عظمت برای انسان قابل شناخت نیست.

این مسئول تصریح کرد: حروف مقطعه ابتدای این ۲۹ سوره کاملاً حساب شده و در جای مناسب به کاررفته‌اند، وقتی به این حروف دقت می‌کنیم متوجه می‌شویم که فراوانی این حروف در کل سوره نسبت به سایر حروف بیشتر است.

قضاتلو با اشاره به اینکه خداوند در ۲۷ سوره‌ از این ۲۹ سوره که با حروف مقطعه آغاز شده مستقیم به عظمت قرآن اشاره کرده است، افزود: تأکید بر عظمت قرآن در این سوره‌ها بیانگر تفاوت و عظمت این سوره‌ها نسبت به سایر سوره‌های قرآن است.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی فرهنگی قرآن و عترت البرز بیان کرد: در ابتدای سوره لقمان خداوند با آیه «تِلْکَ آیَاتُ الْکِتَاب الْحَکِیمِ» حکیم بودن قرآن را به مردم گوشزد می‌فرماید و پس از آن با «هُدًى وَرَحْمَهً لِلْمُحْسِنِینَ» یادآور می‌شود که قرآن هدایتکر و رهنمودی است برای نیکوکاران، کسانی که نماز را اقامه می‌کنند و زکات می‌دهند و به آخرت یقین دارند «الَّذینَ یُقِیمُونَ الصَّلَاهَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاهَ وَهُمْ بالْآخِرَهِ هُمْ یُوقِنُون».

وی گفت: خداوند در آیه پنجم سوره لقمان «أُولَئِکَ عَلَى هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ وَأُولَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» می‌فرماید که هدایت پروردگار مخصوص کسانی است که به راه راست می‌روند کسانی که با انتخاب درست رستگار می‌شوند.

قضاتلو با اشاره به اینکه طبق آیات پیشین «یُقِیمُون، ُیؤْتُون و ُیوقِنُون» کسانی هستند که با هدف رستگاری کار خیر انجام می‌دهند نه کسانی که مردم حتی از زبانشان هم در امان نیستند، گفت: در آیه ششم سوره لقمان «وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْتَرِی لَهْوَ الْحَدیثِ لِیُضِلَّ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ بغَیْرِ عِلْمٍ وَیَتَّخِذَهَا هُزُوًا أُولَئِکَ لَهُمْ عَذَابٌ مُهِینٌ» خداوند به افرادی که سخن‌پرانی می‌کنند و آبروی مردم را می‌برند عذابی خوارکننده می‌دهد چون این افراد با نشر اکاذیب مردم را خوار و خفیف می‌کنند.

وی افزود: در ادامه خداوند در آیه هفتم سوره لقمان «وَإِذَا تُتْلَى عَلَیْهِ آیَاتُنَا وَلَّى مُسْتَکْبرًا کَأَنْ لَمْ یَسْمَعْهَا کَأَنَّ فِی أُذُنَیْهِ وَقْرًا فَبَشِّرْهُ بعَذَابٍ أَلِیمٍ» به کسانی که مردم و آیات قرآن را به سخره می‌گیرند بشارت عذابی پردرد میدهد و به افرادی که ایمان آوردند و کارهای شایسته انجام می‌دهند باغ‌های پرنعمت عطا می‌فرماید. «إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ جَنَّاتُ النَّعِیمِ».

این مقام مسئول تصریح کرد: خداوند در آیه نهم سوره لقمان بر وعده حق و شکست‌ناپذیری خود تأکید می‌کند «الِدینَ فِیهَا وَعْدَ اللَّهِ حَقًّا وَهُوَ الْعَزیزُ الْحَکِیمُ» و در آیه دهم نیز به انسان یادآور می‌شود که آسمان‌ها با ستون آفریده شدند، آسمان‌هایی با عظمت که زمین در مقابلشان همچون انگشتری در کویری برهوت است و کوه‌هایی که مانع لرزش زمین می‌شوند و در این زمین هر نوع موجود و گیاهی خلق شده است. «خَلَقَ السَّمَاوَاتِ بغَیْرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا وَأَلْقَى فِی الْأَرْضِ رَوَاسِیَ أَنْ تَمِیدَ بکُمْ وَبَثَّ فِیهَا مِنْ کُلِّ دَابَّهٍ وَأَنْزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَنْبَتْنَا فِیهَا مِنْ کُلِّ زَوْجٍ کَرِیم».

قضاتلو با قرائت آیه 22 سوره لقمان گفت: «وَمَن یُسْلِمْ وَجْهَهُ إِلَى اللَّـهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَقَد اسْتَمْسَکَ بالْعُرْ‌وَهِ الْوُثْقَى  وَإِلَى اللَّـهِ عَاقِبَهُ الْأُمُور» ؛و هر کس خود را -در حالى که نیکوکار باشد- تسلیم خدا کند، قطعاً در ریسمان استوارترى چنگ درزده، و فرجام کارها به سوى خداست. مفسران درباره اینکه منظور از «عروه الوثقی» در این آیه چیست نظرات گوناگونی ارائه داده‌اند؛ برخی معتقدند ایمان و عمل صالح محکم‌ترین وسیله‌ای است که باعث نجات انسان خواهد شد. در تفسیر قمی با نقل روایتی منظور از عروه الوثقی را ولایت دانسته و در تفسیر البرهان با استناد به روایاتی از پیامبر (ص) و معصومان (ع) عروه الوثقی را ولایت امام علی (ع) و ائمه (ع) و مودت و محبت آنان دانسته است. در تفسیر الکاشف نیز عروه الوثقی را انجام واجبات، ترک محرمات و نیکی به دیگران معرفی کرده است.

وی در پایان گفت: خداوند متعال استادی است که با درک چگونگی مخاطبانش با آن‌ها سخن گفته و هر کس به اندازه درک و فهم خود از قرآن بهره می‌برد، آیات قرآن همه درس است و درس‌هایی که در این کتاب الهی وجود دارد هر کدام پند و اندرزهایی است برای بندگان الهی که اگر گوش شنوا و چشم بینا داشته باشیم، می‌توانیم از این داستان‌های حکمت‌آموز به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.

 

کلید واژه ها: قرآن کریم


نظر شما :