برگزاری نشست خبری با حضور مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های پژوهشگاه رویان در البرز

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های پژوهشگاه رویان گفت: در حال حاضر۳۱ دفتر نمایندگی بانک خون بند ناف رویان در ایران و دو دفتر در خارج از کشور یکی در عمان و دیگری در اقلیم کردستان عراق داریم.

۰۴ آبان ۱۳۹۸ | ۰۹:۵۲ کد : ۱۲۴۸۰ معاونت پژوهشی
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحدالبرز، دکتر مرتضی ضرابی چهارشنبه یکم آبان در نشستی خبری با محوریت اطلاع رسانی ذخیره سازی بانک خون بند ناف سلول‎های بنیادی که در جهاد دانشگاهی استان البرز برگزار شد، اظهار کرد: سلول‌های بنیادی می‌توانند سلول‌های مشابه خود را تولید کرده و در عین حال به سلول‌های متمایزی و متفاوت از خود تبدیل شوند.
مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های پژوهشگاه رویان گفت: در حال حاضر۳۱ دفتر نمایندگی بانک خون بند ناف رویان در ایران و دو دفتر در خارج از کشور یکی در عمان و دیگری در اقلیم کردستان عراق داریم.

وی با اشاره به انواع سلول‌های بنیادی توضیح داد: سلول‌های جنینی، بالغین و خون بند ناف سه نوع سلول‌های بنیادینی هستند که در درمان بیماری‌ها مورد استفاد قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به زمان آغاز تحقیقات در خصوص سلول‌های بنیادی در پژوهشگاه رویان تصریح کرد: این تحقیقات مبتنی بر رعایت اخلاقیات و پس از تایید مقام معظم رهبری از سال 81 تا کنون در حال انجام است .

این مسئول با بیان اینکه دانش سلول‌های بنیادی در حقیقت ثروتی هنگفت برای کشور محسوب می‌شود، افزود: دستیابی به این دانش و صادرات آن به سایر کشورها از ویژگی‌های جوامع توسعه یافته به شمار می‌آید.

این مسئول در ادامه با اشاره به فرایند ذخیره خون بند ناف ادامه داد: مادر در هفته 36 بارداری برای برای انجام ذخیره خون بند ناف نوزاد خود ثبت نام می‌کند و در روز زایمان کارشناسان مراکز ذخیره خون بند ناف در بیمارستان حضور پیدا کرده و فرایند ذخیره سازی را شروع می‌کنند.

ضرابی اضافه کرد: فرایند ذخیره سلول‌های خون بند ناف باید بین 10 تا 15 دقیقه پس از زایمان آغاز شود چون اگر بیشتر از این زمان طول بکشد، خون لخته شده و دیگر قابل استفاده نیست.

وی خاطرنشان کرد: خون بند ناف گرفته شده در طول 24 سال به آزمایشگاه و به  تانک‌های ذخیره نیتروژن منتقل و در نهایت در دمای منفی 196 درجه فریز می‌شود.

ضرابی تصریح کرد: البته امکان ذخیره خون بند ناف همه نوزادان به خصوص نوزادانی که مادرانشان تتو دارند، به بیماری خاصی مبتلا هستند و شرایط بارداری خاصی داشته اند وجود ندارد.

این مسئول با اشاره به بازه ای که خون بند ناف می‌تواند فریز شده باقی بماند، خاطر نشان کرد: این خون بین 25 تا 30 قابلیت استفاده دارد.

وی گفت: خون جریان یافته در بند ناف بین ۸۰۰ تا ۲۰۰ سی سی و مملو از سلول های بنیادی است که می‌تواند برای درمان بسیاری از بیماری‌های لاعلاج استفاده شود.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های پژوهشگاه رویان با اشاره به هزینه ذخیره این خون گفت: برای ذخیره این خون چیزی حدود سه میلیون و 200 هزار تومان از والدین دریافت می‌شود و بعد از آن هر سال باید برای نگهداری این خون حدود 160 هزار تومان پرداخت شود.

ضرابی گفت: ۱۵ هزار نمونه خون بند ناف در پژوهشگاه رویان، سازمان انتقال خون و دانشگاه شریعتی ذخیره شده است همچنین ۱۱۵ هزار نمونه نیز در بانک‌های خصوصی ذخیره سازی شده و در بیشترین ذخیره سازی سطح خاورمیانه است.

وی با بیان اینکه ظرفیت درمان بیش از ۸۰  بیماری با سلول‌های بنیادی وجود دارد، گفت: این دانش در ایران بومی شده و به دنبال صادرات آن به دیگر کشورها هستیم.

وی با این توضیح که خون بند ناف ذخیره شده اغلب قابلیت یک بار مصرف را دارد، گفت: البته برای برخی بیماری‌ها از جمله بیماری‌های عصبی که درمان آن به سلولهای کمتری نیاز دارد بین دو تا سه بار قابلیت مصرف دارد.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های پژوهشگاه رویان ادامه داد: به جز ذخایر خون بند ناف داخلی، تا کنون بیش از ۵۰ نمونه خارجی در بانک‌های خون بند ناف ایران دخیره سازی  شده است.

ضرابی با اشاره به تعداد دفاتر نمایندگی ذخیره  خون بند ناف در کشور تشریح کرد: در حال حاضر31 دفتر نمایندگی بانک خون بند ناف رویان در ایران و دو دفتر در خارج از کشور یکی در عمان و دیگری در اقلیم کردستان عراق داریم.

ضرابی عنوان کرد: تعداد خون بند ناف مورد استفاده در کشور از زمان استفاده از این روش تا کنون برای انجام ۲۰۰ پیوند بوده که ۳۰ مورد از آنها از نمونه‌های جمع شده توسط پژوهشگاه رویان بوده است.

وی تاکید کرد: طبق آخرین‌ آمار وزارت بهداشت از موفقیت سالانه پیوند سلول‌های بنیادی در کشور از میان هزار و ۲۰۰ تا هزار و ۳۰۰ پیوند سلول‌های خون‌ساز بیش از 75 درصد آنها موفق بوده است.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های پژوهشگاه رویان در خصوص مشکلات پیش رو در این حوزه، گفت: تعداد مراکز پیوند سلول‌های بنیادی در ایران کم است و باید گسترش یابد و دیگر اینکه اخذ مجوز تحقیقات و کارآزمایی سلول‌های بنیادی به راحتی در کشور داده نمی‌شود و این پروسه در مجموعه وزارت بهداشت سخت گیرانه و طولانی مدت است که این موارد موجب عقب ماندگی کشور ما را از تکنولوژی آن می‌شود.

ضرابی در پایان تاکید کرد: باید به سویی پیش رویم که سالانه در بانک‌های خون بند ناف کشور بیش از ۵۰ هزار نمونه را ذخیره سازی کنیم.

کلید واژه ها: بانک خون بند ناف رویان


نظر شما :