توسط معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی البرز؛

نشست‌های تخصصی تفسیر اجتماعی قرآن کریم برگزار می‌شود

۳۰ مهر ۱۳۹۸ | ۰۹:۰۳ کد : ۱۲۳۷۳ معاونت فرهنگی
نشست‌های تخصصی تفسیر اجتماعی قرآن به همت اداره فعالیتهای دینی، ادبی و هنری معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واحد استان البرز برگزار می‌شود.
نشست‌های تخصصی تفسیر اجتماعی قرآن کریم برگزار می‌شود

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان البرز، جمشید ندافی، مدیر ادراه فعالیت‌های دینی، ادبی و هنری جهاد دانشگاهی با تأکید بر مصرعی از شعر شاعر بلند آوازه، اقبال لاهوری که می‌فرماید:  "نقش قرآن چون که بر عالم نشست نقشه‌های پاپ و کاهن را شکست" گفت: بشر امروز در جهان کنونی بیشتر از هر زمانی دیگر نیازمند یک راهکار اجتماعی راهبردی برای رسیدن به یک وحدت نظر در عرصه پیشرفت اجتماعی است؛ چراکه از تفرقه که عامل ایجاد تنفر، جنگ و خونریزی است، بیزاری می‌جوید غافل از آنکه به وحدت و رهایی نمی‌رسد؛ مگر با پناه آوردن به قرآن.

وی افزود:  وقتی به سخن شاعر بلند آوازه ایران گوش جان بسپاریم که اعلام می‌کند در سحرگاه یک شب ظلمانی با گرفتن تازه براتی به او آب حیات می‌دهند و او را از ذات وجودش بی‌خود کرده و منیت را از او می‌گیرند و می ناب آگاهی را از جام جلا دهنده صفات به او می‌دهند؛ آن‌وقت حافظ از آن شب، که شب نزول قرآن هست به شبی فرخنده تعبیر می‌کند.

ندافی ادامه داد: حافظ به عنوان نمونه‌ای از جامعه بشری، کامروایی و خوشدل شدن را از قرآن می‌داند و خود را چون مستحقی می‌بیند که این حال خوب را به او به عنوان ذکات داده‌اند و پس از آن در کار خودش به  مرحله‌ای می‌رسد، که صبر و ثبات پیدا می‌کند و از سخنش شهد و شکر می‌ریزد، که نه تنها، حافظ، از آن شاد و مسرور می‌گردد؛ بلکه ما ساکنان امروز جهان نیز می‌توانیم آن حال خوش را از دیوان حافظ دریافت کنیم.

 این مسئول گفت: همچنان که حافظ با کمک دولت قرآن چنان قدرتی پیدا می‌کند، که نقاب از رخ اندیشه بگشاید و سر زلف سخن را با قلم اندیشه شانه بزند. ما برآنیم که این حال قرآنی حافظ را در جان اندیشه جوانان امروز دانشگاهی بگسترانیم.

ندافی یادآور شد: اداره فعالیتهای دینی، ادبی و هنری معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان البرز در راستای فعالیتهای فرهنگی - اجتماعی خود یک دوره آشنایی با تفاسیر به صورت کلی و تفسیر اجتماعی را به صورت جزئی‌تر برای دانشجویان علاقمند برپا می‌کند؛ تا به جوانان فرهیخته راه دریافت پیام قرآن کریم را ملموس‌تر نشان دهد.

مدیر اداره فعالیتهای دینی، ادبی و هنری جهاددانشگاهی در پایان گفت: این دوره از تفسیر قرآن در روزهای شنبه در طول آبان ماه از ساعت 12:15 الی 13:30 در سالن اجتماعات فرهنگ مجتمع دانشگاه خوارزمی کرج با مدیریت علمی دکتر علی اسودی، عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات عرب دانشگاه خوارزمی برگزار می‌کند.

کلید واژه ها: تفسیر اجتماعی قرآن کریم


نظر شما :