مسابقات مناظره دانشگاه‌های تهران و البرز در دانشگاه خوارزمی آغاز شد

۰۹ مهر ۱۳۹۸ | ۱۴:۳۱ کد : ۱۱۸۱۵ معاونت فرهنگی
رئیس جهاد دانشگاهی البرز گفت: مسابقات مناظره با وجود همه استانداردهایی که دارد یک تمرین برای گفت و گو است تا در این مسیر گام برداریم و به سمت اجتماعی شدن و تفکر نقاد برویم و رأی مخالف را تحمل کنیم.
مسابقات مناظره دانشگاه‌های تهران و البرز در دانشگاه خوارزمی آغاز شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد البرز، احمدرضا فیروزی در افتتاحیه مرحله منطقه‌ای مسابقات مناظره دانشجویان دانشگاه‌های تهران و البرز که روز دوشنبه هشتم مهرماه در دانشگاه خوارزمی برگزار شد، با بیان اینکه مناظره و گفت و گو ریشه در فرهنگی دینی و مذهبی ما دارد، گفت: ما دینی داریم که پیشوایان آن همه قائل به اصل گفت و گو بوده‌اند؛ همه پیامبران تا ائمه برای بیان و پیشبرد رسالت خود گفت و گو را روش خود قرار داده‌اند و اگر دست به شمشیر برده شده زمانی بوده که گفت و گو افاقه نکرده و با دستور و وحی الهی بوده است.

فیروزی در ادامه خاطرنشان کرد: شیوه جدال احسن هم که به همین موضوع مناظره و گفت و گو ارتباط دارد از دستورات قرآن است.

وی با بیان اینکه این مسابقات تمرینی برای گفت و گو است تصریح کرد: این گفت و گوها در دانشگاه شروع شده تا به سمت جامعه سوق پیدا کند؛ این مسابقات می‌تواند ایفای نقش اجتماعی دانشجویان را رقم بزند و دانشجویان را وارد عرصه‌های بزرگتر کند.

رئیس جهاد دانشگاهی البرز با اشاره به برگزاری چند دوره از این مسابقات گفت: دانشجویانی بوده‌اند که علاوه بر حضور مفید در این مسابقات توانسته‌اند در سطح کشور هم به خوبی ایفای نقش کنند به ویژه دانشجویانی از دانشگاه فرهنگیان که پس از حضور در این مسابقات پایه‌گذار مسابقات مناظره در دانشگاه فرهنگیان شدند.

فیروزی بر اهیمت ظرفیت‌سازی در حوزه دانشجویی تأکید کرد و افزود: امیدواریم این مسابقات و برنامه‌هایی از این دست به ظرفیت‌سازی در حوزه دانشجویی کمک کند چون یکی از اهداف ما ظرفیت‌سازی در حوزه دانشجویی تا جایی است که توان و امکانات وجود دارد.

این مسئول به استفاده جهاد دانشگاهی از ظرفیت‎‌های دانشجویی اشاره و اعلام کرد: بسیاری از مراکز جهاد دانشگاهی در سطح ملی مثل خبرگزاری ایسنا، مرکز افکارسنجی و سازمان دانشجویان با ظرفیت‌های دانشجویی فعالیت می‌کنند و هر جایی که به دانشجویان اعتماد شده بازخوردهای خوبی به دنبال داشته است.

وی با اشاره به لزوم سرمایه‌آفرینی فرهنگی در حوزه دانشجویی تصریح کرد: اگر در مسیر ارتقای سرمایه‌های فرهنگی قرار بگیریم اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد، سرمایه فرهنگی می‌تواند ثروت‌آفرین و قدرت‌آفرین باشد و اعتماد به نفس ایجاد کند، در این حوزه ضعف‌هایی داریم و اگر بتوانیم آن را ارتقا دهیم به ارتقا کشور کمک کرده‌ایم.

 

رئیس جهاد دانشگاهی البرز ادامه داد: این مسابقات با وجود همه استانداردهایی که دارد یک تمرین برای گفت و گو است تا در این مسیر گام برداریم و به سمت اجتماعی شدن و تفکر نقاد برویم و رأی مخالف را تحمل کنیم که از مهمترین الزامات آن این است که اول بشنویم و نگاه‌های متفاوت را بدانیم و بعد به صورت مستند و مستدل به آن پاسخ دهیم.

فیروزی در پایان خاطرنشان کرد: اگر به این سمت حرکت کنیم جامعه به جایی خواهد رسید که برای هر موضوعی روش‌های مدنی را انتخاب کند.

جامعه ما به شدت نیازمند گفت و گو است

مدیرکل امور اجتماعی البرز گفت: برنامه‌هایی چون مسابقات مناظره جامعه را به سمت تضارب آرا و افکار پیش می‌برد، این رویدادها ماندگار خواهد بود و امیداوریم به حوزه‌های سیاسی و اجتماعی هم تسری یابد و هیچ‌کس مصون از پاسخ گفتن نباشد.

عیسی قبادی در افتتاحیه مرحله منطقه‌ای مسابقات مناظره دانشجویی که روز دوشنبه هشتم مهرماه در دانشگاه خوارزمی برگزار شد، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این مسابقات در استان البرز گفت: اگرچه تاکنون هشت دوره از این مسابقات توسط جهاد دانشگاهی برگزار شده است اما هنوز یک موضوع جدید به شمار می‌رود که راه‌هایی طولانی در پیش دارد.

قبادی ضمن تشکر از جهاد دانشگاهی و دانشگاه خوارزمی به خاطر برگزاری این مسابقات اظهار کرد: امیدواریم در آینده جلوه‌ها و کارایی‌های برگزاری این نشست‌ها را ببینیم و این راه را ادامه دهیم.

وی با بیان اینکه برگزاری مسابقات مناظره از اتفاق خوبی است که در کشور رخ داده است افزود: موضوع مناظره در تاریخ ما به سال‌های خیلی دور می‌رسد، کتاب‌های تاریخ این گواهی را می‌دهند.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری البرز اضافه کرد: این سرمایه در تاریخ و فرهنگ ما وجود دارد.

قبادی در ادامه بیان کرد: «می‌دانم که نمی‌دانم» جمله معروف سقراط است که به نوعی می‌توان از آن دعوت به مناظره برداشت کرد.

وی با بیان اینکه گفت و گو یکی از عوامل موفقیت است افزود: یکی از مشکلات ما در جامعه امروز عدم گفت و گو است، باید بیش از هر چیزی به گفت و گو اهمیت دهیم چون گفت و گو می‌تواند همه پیوندها را ضمانت و انسان‌ها را به هم نزدیک کند تا از داشته‌های یکدیگر بهره ببرند.

این مسئول ادامه داد: تجربه نشان داده که اگر فرد مطالبی را به صورت یک طرفه گوش کند بخش زیادی از آن را فراموش خواهد کرد اما اگر همین موضوعات به صورت مناظره باشد در خاطر وی خواهد ماند.

وی خاطرنشان کرد: گفت و گو مانند مشعلی است که غارهای تاریک ذهن را روشن می‌کند و بذر اندیشه را در ذهن طرف مقابل می‌کارد.

قبادی با بیان اینکه مناظره افراد را به تفکر وادار می‌کند، تصریح کرد: تمدن‌هایی ماندگار هستند که با بحران سوال و پرسش مواجه می‌شوند، جوامع باید به این بحران‌ها برسند تا ذهن‌ها درگیر شود و بعد از آن عبور کنند و تضارب آرا در آن وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه جامعه ما به شدت نیازمند مناظره و گفت و گو است خاطرنشان کرد: برنامه‌هایی چون مسابقات مناظره جامعه را به سمت تضارب آرا و افکار پیش می‌برد، این رویدادها ماندگار خواهد بود و امیداوریم به حوزه‌های سیاسی و اجتماعی هم تسری یابد و هیچ‌کس مصون از پاسخ گفتن نباشد.

مسابقات مناظره روشی برای یادگیری گفت و گو است

مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگی جهاد دانشگاهی کشور گفت: مسابقات مناظره روشی برای یادگیری گفت و گو است.

مهدی عباسی در افتتاحیه مرحله منطقه‌ای مسابقات مناظره دانشجویان دانشگاه‌های تهران و البرز که امروز دوشنبه هشتم مهرماه در دانشگاه خوارزمی برگزار شد، گفت: این مسابقه که در استان البرز برگزار می‌شود به لحاظ سطح کیفی از سخت‌ترین مسابقات خواهد بود و تیم‌هایی که از این مرحله بالا بروند جزو کاندیداهای عنوان قهرمانی مسابقات هستند بنابراین در برگزاری باید دقت زیادی شود.

عباسی افزود: این مناظرات چیزی فراتر از یک مسابقه است و روشی برای یادگیری گفت و گو است.

مرحله مقدماتی و منطقه‌ای هشتمین دوره مسابقات مناظره دانشجویی در البرز برگزار شد 

دبیر اجرایی مرحله منطقه‌ای هشتمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان با اشاره به برگزاری مرحله مقدماتی و منطقه‌ای هشتمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان در دانشگاه خوارزمی گفت: مرحله مقدماتی این دوره از مسابقات با پذیرش 16 تیم از دانشگاه‌های تهران و البرز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان البرز، هدی اصل روستا با اشاره به برگزاری مرحله منطقه‌ای هشتمین دوره مسابقات مناظره دانشجویان در دانشگاه خوارزمی گفت: مرحله منطقه­ای هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران در استان‌های البرز، خراسان شمالی،کردستان و دانشگاه هرمزگان برگزار خواهد شد و تیم­ های دانشجویی شرکت کننده جهت انتخاب تیم ‌های راهیافته به مرحله کشوری با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

وی افزود: مناظرات تیم‌­های برتردانشگاه‌های الزهرا(س)، خواجه نصیرالدین طوسی، علم و صنعت، دانشگاه علوم­ پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه امام صادق(ع)، علامه طباطبایی(ره)، صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف، علم و فرهنگ و مجتمع آموزش عالی سلامت از منطقه ورامین و همچنین پردیس امیرکبیر البرز فرهنگیان که به مرحله منطقه‌­ای راه یافته‌­اند و مرحله منطقه‌ای این دوره از مسابقات در دانشگاه خوارزمی واقع در استان البرز در حال برگزاری است.

وی افزود: در مرحله مقدماتی و منطقه‌ای استان البرز مناظره اول بین تیم‌های «ارغنون علوم پزشکی شهید بهشتی» و «آرمان خواجه نصیر» با موضوع گزاره« علت مصرف بالای انرژی در ایران، تعرفه پایین آن است.» برگزار شد و در نهایت طبق اعلام رأی هیأت داوران تیم آرمان به مرحله بعدی راه یافت.

اصل روستا ادامه داد: مناظره دوم بین تیمهای «ققنوس» از دانشگاه امیرکبیر و «قوه‌ی متین» از دانشگاه علوم پزشکی ورامین با موضوع گزاره«کاهش مشارکت مردم در کمک به سیل‌زدگان، نشانه شکاف دولت - ملت است.» برگزار شد و تیم «ققنوس» به مرحله دوم صعود کرد.

دبیر اجرایی هشتمین دوره مسابقات مناظره دانشجویی در استان البرز با اشاره به مسابقات مناظره دانشگاه‌های استان تهران و البرز گفت: مناظره سوم بین تیم‌های «اخوان الصفا شهید بهشتی» و «تنقیح مناط علم و فرهنگ» با موضوع گزاره« مداخلات دولت در بازار ارز و طلا موجب گسترش رانت خواری می‌شود. » برگزار شد و تیم «تنقیح مناط» به عنوان تیم برگزیده معرفی شد. همچنین مناظره چهارم بین تیم های«برهان الزهرا» و «دیان فرهنگیان» با موضوع گزاره «آیین نامه جدید انضباطی وزارت علوم مغایر با حقوق و آزادی‌های دانشجویان است.» برگزار شد و در نهایت هیأت داوران تیم برهان را برنده مناظره اعلام کرد. مناظره پنجم با عنوان گزاره « اعطای شناسنامه به فرزندان مادران ایرانی و پدران خارجی، مغایر با قانون اساسی جمهوری‌اسلامی‌ایران است.» بین تیم‌های آرمان از دانشگاه فرهنگیان و علم و فرهنگ از دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد و تیم آرمان به عنوان برگزیده معرفی شد.

اصل روستا افزود: مسابقه ششم با عنوان گزاره «دو جریان اصلی سیاسی کشور(اصلاح طلبان و اصولگرایان) پایگاه اجتماعی خود را از دست داده‌اند.» بین تیمهای حق از دانشگاه شهید بهشتی و تیم ثامن الحجج از دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد و تیم ثامن الحجج به مرحله بعدی راه یافت. همچنین تیم شریف دخت با انصراف تیم بیان صادق به مرحله بعدی بعدی راه یافت.

وی در پایان افزود: مرحله دوم و نیمه نهایی روز سه شنبه 9 مهرماه و مسابقه فینال و رده بندی در روزهای چهارشنبه در سالن الغدیر دانشگاه خوارزمی برگزار خواهد شد و سه تیم برتر به مرحله کشوری راه خواهند یافت.

کلید واژه ها: مناظره دانشجویی


نظر شما :