جشنواره ملی امیرکبیر با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد

۲۸ دی ۱۴۰۰ | ۱۱:۱۴ کد : ۴۰۶۹۳ معاونت فرهنگی اخبار مهم
با برگزاری مراسم اختتامیه دومین جشنواره ملی طرح‌ها، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی کاربردی کارفرمامحور «امیرکبیر» در البرز،‌ از برگزیدگان این جشنواره تجلیل شد.
جشنواره ملی امیرکبیر با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی البرز، رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز روز دوشنبه ۲۷ دی‌ماه در مراسم اختتامیه دومین جشنواره ملی امیرکبیر که در اتاق بازرگانی البرز برگزار شد، با اشاره به اینکه ایده برگزاری این جشنواره حدود شش سال پیش شکل گرفت، اظهار کرد: این جشنواره با هدف پر کردن فاصله بین دانشگاه، صنعت و جامعه به مرحله اجرا رسیده است.

احمدرضا فیروزی ادامه داد: هر چند در دانشگاه‌ها دفاتر ارتباط با صنعت، دفاتر کارآفرینی و برخی شبکه‌هایی که منجر به اتصال صنعت و دانشگاه می‌شوند، فعال شده‌اند ولی فعالیت آنها چندان پررنگ نبوده است و منجر به برون‌دادهای قابل انتظار نشده است.

وی توضیح داد: از دلایلی که ارتباط صنعت، دانشگاه و جامعه در کشور ما قوی نیست می‌توان به دولتی بودن اقتصاد و دانشگاه‌ها و متکی بودن به نفت اشاره کرد و همین باعث شده بخش خصوصی قوام لازم برای مدیریت این حوزه را در سطح کلان نداشته باشد.

فیروزی اضافه کرد: باید بپذیریم که ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که بقای بنگاه‌های اقتصادی از طریق خلاقیت و نوآوری تضمین می‌شود و بنگاهی که این ویژگی‌ها را سرلوحه برنامه‌های خود قرار ندهد، در بازار دوام نمی‌آورد.

وی ادامه داد: برای تقویت ارتباط دانشگاه، صنعت و جامعه باید به نقش این سه ضلع توجه جدی‌تری داشته باشیم؛ از یک سو، دانشگاه‌ها ضرورت دارد به سمت تقاضامحوری و تجاری‌سازی حرکت کنند؛ از سوی دیگر، بنگاه‌های اقتصادی نیز برای بهره‌وری و موفقیت در عرصه‌های اقتصادی نیاز دارند که به دانش‌بنیانی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های نوآورانه و علمی دانشگاه‌ها توجه کنند.

این مسئول ادامه داد: در نهایت آنچه اهمیت دارد نگاه به جامعه و مأموریت دانشگاه و صنعت در قبال جامعه به عنوان ضلع سوم است که اگر این ماموریت به خوبی ترسیم شود، منجر به حل مشکلات جامعه و ارائه خدمات بهتر و باکیفیت‌تر به جامعه می‌شود.

وی گفت: بدون شک جشنواره ملی امیرکبیر گامی در راستای افزایش تعامل صنعت، دانشگاه و جامعه محسوب می‌شود و امیدواریم این رویداد در سال‌های آتی با دستاوردهای بهتری همراه شود.

فیروزی در ادامه با اشاره به اینکه مجموعه جهاد دانشگاهی در طول چند دهه فعالیت خود سعی داشته در فعالیت‌های خود بین صنعت، دانشگاه و جامعه ارتباط برقرار کند، گفت: جهاد دانشگاهی هم در حوزه نرم‌افزاری و فرهنگ‌سازی و هم در حوزه سخت‌افزاری و تجاری‌سازی تلاش‌های خوبی داشته است.

وی افزود: شکل‌گیری پژوهشگاه‌های رویان، ابن‌سینا، معتمد و مراکزی همچون ایسپا، ایسنا، و اجرای طرح‌های فناورانه متعدد در سطح کشور نظیر تولید رام قطار شهری، تولید دکل‌های حفاری نفت، بذرهای هیبریدی، اصلاح نژادی و پرورش دام‌های سنگین و سایر فناوری‌های دیگر نمونه‌ای از تلاش این مجموعه برای تحقق هدف مذکور بوده است.

در ادامه این مراسم محمد نبیونی دبیر علمی جشنواره ملی امیرکبیر نیز گزارشی از روند داوری پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها ارائه کرد و گفت: داوری رساله‌های این دوره از جشنواره در قالب هفت گروه اصلی، «فنی و مهندسی»، «کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست»، «علوم پزشکی» ، «علوم انسانی»، «علوم پایه»،  «دامپزشکی» و «هنر و معماری» صورت گرفت.

وی توضیح داد: بیشترین تعداد رساله‌ها مربوط به رشته های فنی و مهندسی و کمترین آنها به حوزه هنر و معماری مرتبط است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۰۰ رساله و پایان نامه به این جشنواره ارسال شد، توضیح داد: در دوره دوم خوشبختانه شاهد رشد خوبی در این حوزه بودیم و در مجموع ۲۶۰ پایان‌نامه و رساله به دبیرخانه جشنواره ملی امیرکبیر ارسال گردید.

رئیس بنیاد نخبگان البرز افزود: در عین حال برخی از آثار دریافتی به دلیل اینکه صرفاً با نگاه کاربردی فرستاده بودند و یا مدارک لازم کارفرمایی بودن پایان‌نامه به دبیرخانه واصل نشده بود، از چرخه داوری حذف شدند.

نبیونی گفت: در این جشنواره، رساله و پایان‌نامه‌ها از ۷۵ دانشگاه و مرکز علمی به دبیرخانه ارسال شدند که داورانی از ۴۵ دانشگاه و مراکز علم و فناوری از سراسر کشور وظیفه داوری آنها را به عهده داشتند.

نائب رئیس اتاق بازرگانی نیز گفت: اینکه امروز فارغ التحصیلی با مدرک کارشناسی و دکتری بیکار باشد قابل توجیه نیست و این نشان می‌دهد بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی نمی توانند توقع بخش صنعت را در حیطه کار عملی برآورده کنند.

یدالله مالمیر روز با اشاره به اینکه متاسفانه ارتباط بین صنعت و دانشگاه در جامعه ما کاملا قطع است، اظهار کرد: با نگاهی به وضعیت کشورهای توسعه یافته می‌توان دریافت، ارتباط صنعت و دانشگاه در این کشورها تنگاتنگ است ولی بعد از برگزاری اولین جشنواره ملی امیر کبیر به طور ملموس مشخص شد؛ ارتباط بین این دو بخش در جامعه ما کاملا قطع است.

وی ادامه داد: در کشور ما اغلب دانشجویانی که برای گذراندن ۲۴۰ یا ۲۶۰ ساعت کارآموزی به صنعت معرفی می‌شوند، کوچکترین آشنایی با بخش عملی کار و دستگاه‌ها ندارند و از سوی دیگر هم صاحبان صنایع هم اطلاع چندانی از تکنولوژی و دانش روز حوزه کاری خود ندارند.

وی توضیح داد: سال گذشته حدود ۱۰۰ رساله و پایان نامه دانشجویی به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد و امسال این تعداد به ۲۶۰ مورد رسیده که شاید این امر بارقه امیدی برای ایجاد ارتباط بین صنعت، دانشگاه و جامعه باشد.

این مسئول تاکید کرد: بخش خصوصی این آمادگی را دارد که در کنار دانشگاه باشد چون اگر قرار بود این اتفاق از سوی دولت می‌افتاد تا کنون باید تغییراتی احساس می‌شد.

مالمیر اضافه کرد: با این اوصاف اگر بنا باشد دانشجویی یک ساعت در کلاس درس حاضر شود باید دو ساعت به صورت عملی در صنعت مرتبط با رشته خود کار کند.

نائب رئیس اتاق بازرگانی توضیح داد: اینکه امروز فارغ التحصیلی با مدرک کارشناسی و دکتری بیکار باشد قابل توجیه نیست و این نشان می‌دهد بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی نمی توانند توقع بخش صنعت را در حیطه کار عملی برآورده کنند.

وی اضافه کرد: بخش صنعت هم باید با ارتباط مستمر با دانشگاه از تحولات روز مطلع شود و با بهره گیری از مقالات و پایان نامه های به روز، تحولاتی ایجاد کند تا بتواند با صنایع روز دنیا همگام شود.

 

گفتنی است در اولین دوره جشنواره امیرکبیر که سال گذشته برگزار شد حدود ۱۰۰ پایان‌نامه و رساله مورد بررسی و داوری قرار گرفت و در این دوره تعداد پایان‌نامه‌ها و رساله‌های ارسالی ۲.۵ برابر شده بود. این رساله و پایان نامه‌ها از ۷۵ دانشگاه و مرکز علمی به دبیرخانه ارسال شدند و داورانی از ۴۵ دانشگاه، مرکز کارآفرینی و علمی وظیفه داوری آنها را به عهده داشتند.

در پایان دومین جشنواره ملی امیرکبیر، سونیا محمدنیا، عباس اکبری، غزاله محبی تفرشی، مهسا حبیبی، علیرضا کربلایی، محسن عباس‌نژاد، مهران رضایی، زینب موسی‌نیا، هدیه میرزاخانی و سجاد دوستداری خسروانی به عنوان نفرات برگزیده معرفی شدند.

دومین جشنواره ملی امیرکبیر از سوی جهاد دانشگاهی البرز و با همکاری اتاق بازرگانی، بنیاد نخبگان، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و صنعتی برگزار گردید.

کلید واژه ها: صنعت دانشگاه دومین جشنواره جشنواره ملی امیرکبیر


نظر شما :