ثمره ۴۱ سال فعالیت جهادی؛

از ذخیره خون بند ناف تا ساخت قطار ملی

/جهاد دانشگاهی، نماد عبور از موانع با باور توان ایرانی/
۱۶ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۴:۲۱ کد : ۳۴۵۲۱ حوزه ریاست
رئیس جهاد دانشگاهی البرز گفت: جهاد دانشگاهی طی این سال‌ها در حوزه تجاری سازی و فناوری هم اقدامات قابل توجهی انجام داده و با اجرای طرح‌های مختلف نشان داده که هر زمان به این نهاد انقلابی اعتماد شده، نتیجه رضایت بخش بوده است.
از ذخیره خون بند ناف تا ساخت قطار ملی

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد البرز، احمدرضا فیروزی روز شنبه ۱۶ مرداد در برنامه رادیویی" البرز من سلام" با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی طی ۴۱ سال گذشته بازوی علمی و اجرایی دانشگاه‌های کشور بوده است، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی پس از انقلاب فرهنگی و در شرایطی که دانشگاه‌ها با تعطیلی دو ساله مواجه بودند، تشکیل شد و با فعالیت‌های خود بستری برای بازگشایی مجدد دانشگاه‌ها فراهم کرد.

وی ادامه داد: البته نگاه فعالیت جهاددانشگاهی صرفا به بازگشایی مجدد دانشگاه‌ها نبود و طی این سال‌ها تلاش کرده در حوزه‌های مختلف مثل برقراری ارتباط بین صنعت و دانشگاه، اجرای طرح‌های فرهنگی علمی و آموزشی و ... نیز جهادی عمل کند.

وی افزود: جهاد دانشگاهی طی این سال‌ها در حوزه تجاری سازی و فناوری هم اقدامات قابل توجهی انجام داده و با اجرای طرح‌های مختلف نشان داده که هر زمان به این نهاد انقلابی اعتماد شده، نتیجه رضایت بخش بوده است.

این مسئول اضافه کرد: راه اندازی پژوهشگاه رویان و ابن سینا، فعالیت در حوزه  تولید بذرهای هیبریدی، پرورش دام‌های سبک و سنگین و تولید دکل‌های حفاری نفتی تنها بخشی از اقدامات جهاد در طول چند دهه فعالیت بوده است.

فیروزی تاکید کرد: علاوه براین، جهاد دانشگاهی موفق به بومی سازی تولید سیستم کنترل کل قطار و سیستم رانش شده که این امر در شرایط فعلی کشور دستاورد بزرگی به شمار می آید.

رئیس جهاد دانشگاهی البرز افزود: جهاد دانشگاهی طی دهه های گذشته سعی داشته در هر حوزه ای که منجر به دستیابی به توسعه پایدار کشور می‌شود ورود و نقشی ایفا کند.

وی با بیان اینکه این نهاد انقلابی در حوزه فرهنگ هم جریان ساز بوده است، گفت: جهاد دانشگاهی در حوزه فرهنگی نیز نیازسنجی درستی داشته و متناسب با آن نسبت به راه اندازی مراکز آموزشی و فرهنگی اقدام کرده است.

این مسئول در ادامه با اشاره به بخشی از فعالیت‌های پژوهشی جهاد دانشگاهی البرز توضیح داد: حوزه پژوهشی جهاد دانشگاهی در زمینه مطالعه و برنامه ریزی محیط شهری، حوزه علوم شناختی و آسیب شناسی اجتماعی طرح‌های مختلفی اجرایی کرده است.

وی ادامه داد: طرح پیمایش ملی خانواده در حوزه آسیب شناسی اجتماعی یکی از مهمترین این طرح ها بوده و در حال حاضر هم با همکاری دستگاه‌های متولی در تلاش برای شناسایی مسائل مرتبط با کودکان کار هستیم.

فیروزی گفت: در حوزه علوم شناختی هم در حال حاضر طرح‌های مرتبط با نارساخوانی در دست اجرا است و در حوزه برنامه ریزی شهری هم به دنبال یافتن الگویی برای دستیابی به جوامع شهری پایدار و زیست پذیر هستیم.

رئیس جهاد دانشگاهی البرز در ادامه به فعالیت مرکز بانک خون بند ناف جهاد دانشگاهی هم اشاره کرد و افزود: با ذخیره خون بند ناف امکان درمان ۱۰۰ بیماری لاعلاج به وجود می آید ولی متاسفانه اغلب خانواده ها از آن بی اطلاع هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر خون بند ناف تنها دو درصد نوزادان تازه متولد شده در کشور ذخیره می شود که فرهنگسازی در این خصوص به همکاری بیشتر رسانه ها نیز دارد.

وی همچنین از راه اندازی بازارچه دائمی ساماندهی مشاغل خانگی در البرز به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای جهاد دانشگاهی نام برد و گفت: این بازارچه تخصصی به زودی راه اندازی می شود که از طریق آن ۳۶۰۰ متقاضی مشاغل خانگی آموزش، مشاوره لازم را دیده و به بازار فروش متصل می شوند.

کلید واژه ها: جهاد دانشگاهی البرز دانشگاهی دانشگاهی البرز حوزه فعالیت طرح


نظر شما :