بازدید مدیرکل تعاون از دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان البرز

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز با حضور در دبیرخانه طرح مشاغل خانگی در جهاد دانشگاهی البرز گفت : طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، این پتانسیل را دارد که بسیاری از مشکلات حوزه اشتغال و بیکاری را حل کند. اجرای این طرح مهم مستلزم همکاری و همدلی تمام دستگاه‌های اجرایی و مسئول در استان البرز است.
بازدید مدیرکل تعاون از دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان البرز

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی البرز، حسن فلاح نژاد در افتتاحیه دبیرخانه طرح ملی توسعه مشاغل خانگی استان البرز در محل جهاد دانشگاهی استان با اشاره به اهمیت فعالیت‌هایی که در جهت از بین بردن بیکاری صورت می‌گیرند، گفت: مشاغل خانگی در بسیاری از استان‌های کشور توسعه خوبی پیدا کرده است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که استان‌های روستا محور، بیش از سایر مناطق در این بخش موفق بوده‌اند و این موضوع ریشه در باورهای فرهنگی و اجتماعی آن‌ها دارد.

فلاح نژاد افزود: استان البرز در ستاد تسهیل و دریافت وام برای صنایع بزرگ و کلان مثل کشاورزی و صنعت تولید رتبه اول را دارد؛ چرا که باور مسئولین استان این بوده که با توسعه این حوزه می‌توانیم مشکلات البرز را حل کنیم. اما باید تلاش کنیم تا به این باور و فرهنگ برسیم که با گسترش و توسعه مشاغل کوچک و بزرگ خانگی نیز، می‌توان مسائل و مشکلات اقتصادی و حوزه بیکاری را مدیریت و حل کرد.

معرفی الگوهای موفق؛ زمینه‌ساز توسعه

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز با بیان اینکه باید در نوع نگاه به مشاغل خانگی تجدید نظر کنیم، گفت: تصور و تلقی نسبت به مشاغل خانگی توام با ایجاد اشتغال نبوده و همین موضوع علت عقب ماندگی نسبی این حوزه است. برای اینکه این نوع نگاه عوض شود، باید کار فرهنگی صورت بگیرد. مضاف بر این موضوع باید پیشران‌ها و نمونه‌های موفق به مردم معرفی شوند تا کسانی که می‌خواهند فعالیت خود را آغاز کنند، از آن‌ها الگو بگیرند. در نتیجه این اقدامات تحولی در توسعه مشاغل خانگی رخ می‌دهد که به وسیله آن بسیاری از مشکلات اقتصادی ناشی از بیکاری در جامعه حل خواهد شد.

وی همچنین تصریح کرد: جهاد دانشگاهی بضاعت و پتانسیل علمی خوبی برای اجرای این طرح دارد و نگاه جهادی و عملگرایانه این مجموعه، در مسیر تحقق اهداف این طرح ملی، راهگشا خواهد بود. امیدواریم با همدلی و تلاش سازمان‌های مرتبط با طرح، شاهد گسترش و پایداری مشاغل خانگی در استان البرز باشیم.

ظرفیت پنهان شهرستان‌های البرز

مدیر امور اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی البرز نیز با تاکید بر نقش فرهنگ بومی منطقه در ثبات و پایداری مشاغل خانگی، گفت: متاسفانه اصل پایداری در مشاغل خانگی علیرغم اهمیت و تاثیرگذاری زیاد، مورد غفلت قرار گرفته است. در بسیاری از استان‌های کشور به سبب تعدد روستاها و صنایع بومی مختلف، مشاغل خانگی دارای ثبات و پایداری خوبی هستند اما البرز به سبب مهاجرپذیر بودن در این مورد ضعف دارد.

ابراهیم شادمهر با بیان اینکه نقش شهرستان‌ها و روستاهای کوچک در توسعه طرح مشاغل خانگی بسیار مهم و کلیدی است، افزود: امروز همه استان البرز را با کرج می‌شناسند در صورتی که استان البرز دارای پتانسیل بسیار خوبی در مناطق نظرآباد، ساوجبلاغ و طالقان است که بیشتر ظرفیت‌های آنان مغفول مانده. در این طرح با توجه به اهمیت فرهنگ مشاغل بومی و سنتی، هرچه بیشتر به این مناطق بپردازیم، موفق‌تر خواهیم بود.

توسعه مشاغل خانگی، ماموریتی برای همه دستگاه‌ها باشد

احمدرضا فیروزی، رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز نیز گفت: حذف و کاهش تسهیلات پرداختی، بر میزان استقبال شهروندان و فعالان عرصه مشاغل خانگی تاثیرگذار بود اما با این حال، از زمان آغاز طرح تا کنون 1860 نفر در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان البرز ثبت‌نام کرده‌اند و امیدواریم این رقم به بیش از 4 هزار نفر برسد. خوشبختانه امروز تعریف رسمی و قانونی از مشاغل خانگی وجود دارد و ما پیگیر عملیاتی شدن طرح‌های این بخش هستیم.

فیروزی افزود: فعالیت‌های تبلیغاتی خوبی در این زمینه با همکاری سازمان‌ها و ادارات استان صورت گرفته است. این طرح، یک فعالیت فراسازمانی است و توقع می‌رود که تمام دستگاه‌های اجرایی و مدیریتی، برای تحقق اهداف این طرح ملی، تلاش کنند. باید این نگرش در تمام دستگاه‌ها ایجاد شود که توسعه مشاغل خانگی را به عنوان یک ماموریت برای خود در نظر بگیرند چرا که گسترش چنین موضوعی، تا حدود زیادی به رفع بیکاری و ایجاد اشتغال پایدار و با ثبات در کشور و البته استان، کمک خواهد کرد.

چهار گام برای موفقیت در راه اندازی مشاغل خانگی

ابوالحسن قاسم‌پور، مدیر دفتر تجاری سازی جهاد دانشگاهی البرز نیز در ادامه در تشریح اهداف و نگرش‌های طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، گفت: این طرح در چهار گام اساسی، به متقاضیان کمک می‌کند که در راه اندازی و مدیریت مشاغل خانگی موفق عمل کنند. گام اول مشاوره در حوزه کاری در دو بخش عمومی و تخصصی است. دومین گام، آموزش و توانمندسازی متقاضیان است که در دو حوزه  دانش مدیریت کسب و کار و امور فنی به آن‌ها ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: سومین قدم که  به عنوان مهم‌ترین و کلیدی ترین امر برای پیشبرد اهداف طرح ملی توسعه مشاغل خانگی مطرح می‌شود، تجاری سازی است که در طی آن زمینه اتصال افراد فعال و آموزش دیده، به بازار و صنعت مربوط به گرایش‌شان فراهم می‌شود. در آخرین مرحله هم از افراد موفق و دارای تجربه در راه اندازی و مدیریت مشاغل خانگی به عنوان پیشران و الگو استفاده می‌کنیم تا با ایجاد شبکه و جذب بیشتر افراد، به سمت برند سازی حرکت کنیم.


نظر شما :