رئیس دانشگاه خوارزمی:

جهاد دانشگاهی نقش مثبتی در تربیت نیروی انسانی کارآمد برای کشور داشته است

۱۹ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۰:۲۲ کد : ۲۱۵۳۴ حوزه ریاست
رئیس دانشگاه خوارزمی گفت: در طول سالیان پس از انقلاب اسلامی هرجایی که احساس نیاز به وجود جهاد دانشگاهی حس می‌شد، این نهاد سریعاً در صحنه حاضر می‌شد و به دنبال تشریفات اداری نبود و فقط دغدغه رفع هرچه سریعتر آن مشکل و مسئله را داشت.
جهاد دانشگاهی نقش مثبتی در تربیت نیروی انسانی کارآمد برای کشور داشته است

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان البرز، عزیزالله حبیبی گفت: در ابتدای انقلاب‌،  جهاد دانشگاهی به عنوان یکی از میوه‌های انقلاب و به منظور دست یافتن به دانشگاه اسلامی تشکیل و افراد عضو جهاد با تفکری انقلابی و اعتقاد به تلاش‌های جهادی خدمت خود را در دانشگاه‌ها آغاز کردند.

حبیبی ادامه داد: جهاددانشگاهی با ویژگی‌های اعتقادی و جهادی در صحنه دانشگاه‌ها ظهور یافت. از خودگذشتگی، ایثار، کارگروهی و سایر ویژگی‌های انقلابی را اعضای این نهاد سرلوحه کار خود قرار داده بودند. حتی خیلی اوقات برای پیشبرد کارها افراد از جیب خودشان هم هزینه می‌کردند و محاسبات مالی به هیچ عنوان مطرح نبود.

وی  گفت: من از حدود سال ۶۰ با جهاد دانشگاهی آشنا شدم، جهاد فعالیت‌های متعددی در زمینه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی و... داشته است، بنده خودم در دامن جهاد رشد کردم.

وی در ادامه افزود: جهاد دانشگاهی تاکنون خدمات بسیار خوب و ارزشمندی به کشور ارائه کرده است، یکی از ماموریت‌های جهاد که از ابتدا هم وجود داشت، ایجاد مدیریت جهادی در دانشگاه‌ها بود که توانست به خوبی این  دغدغه مسئولین انقلاب و کشور را رفع کند. حتی در دوران انقلاب فرهنگی دانشگاه‌ها را اداره کرد اما پس از مدتی از ماموریت اداره دانشگاه‌ها کنار آمد و به انجام فعالیت‌های دیگر مشغول شد.

حبیبی دستاوردهای جهاد دانشگاهی طی سال‌های گذشته را درخشان توصیف کرد و گفت: دستاوردهای جهاد دانشگاهی در زمینه‌های مختلف مانند دفاعی و بالا بردن سطح دفاع در زمان جنگ تحمیلی، ساخت سنگر و لجستیک دفاعی بود و همیشه در طول جنگ تحمیلی دوشادوش رزمندگان همراهیشان می‌کردند و در همین راستا جهاد دانشگاهی در جنگ تعداد زیادی هم شهید داشته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ادبیات دانشگاهی سوق دادن فعالیت‌های پژوهشی در جهت رفع نیازهای جامعه است، گفت: اما این ویژگی از همان ابتدای فعالیت جهاد دانشگاهی به عنوان یک شاخص مهم مورد توجه بوده است. انجام فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی نیز به طور برجسته مورد توجه جهادگران بوده و به طور موثر در همان سال‌های ابتدایی در جهت ترویج فرهنگ و ارزش‌های انقلاب در دانشگاه‌ها و سطح جامعه پیشگام بوده است. در حال حاضر هم در زمینه‌های نوآورانه و جدید مانند موسسه رویان، فعالیت‌های بسیار مفید در زمینه صنایع مختلف از جمله نفت، سدسازی، تولید فناوری جدید، توسعه شهری عملکرد برجسته و موثری ارائه  کرده است.

رئیس دانشگاه خوارزمی در خصوص فعالیت جهاد دانشگاهی در دانشگاه‌های کشور گفت: جهاد در دانشگاه‌های مختلف کشور و در استان‌های مختلف فعالیت‌های متعدد و متنوعی داشته است خصوصا در دانشگاه‌هایی که به دانشگاه‌های مادر موسوم هستند؛ در ضمن این نهاد در تربیت نیروی انسانی کارنامه‌ای پر ثمر دارد.

وی در ادامه جهاد دانشگاهی را نهادی انقلابی عنوان کرد و گفت: جهاد دانشگاهی از ابتدا براساس اهداف و آرمان‌های امام راحل(ع) و پس آن با رهنمودهای مقام معظم رهبری خدمات خود را به جامعه و مردم شریف و انقلابی تقدیم کرده است. در طول سالیان پس از انقلاب اسلامی هرجایی که احساس نیاز به وجود جهاد  دانشگاهی حس می‌شد، این نهاد سریعا در صحنه حاضر می‌شد و به دنبال تشریفات اداری نبود و فقط دغدغه رفع هرچه سریعتر آن مشکل و مسئله را داشت.

حبیبی در خصوص تربیت نیروی انسانی توسط جهاد دانشگاهی گفت: یکی از ویژگی‌های مثبت جهاد در سال‌های مختلف تربیت نیروی کارآمد در رشته‌های متنوع و مختلف و تربیت نیروی کاری متخصص، مفید و انقلابی است. از سال‌های گذشته تعداد افراد زیادی در جامعه در جهاد آموزش دیده و تبدیل به نیروی کاری مفید، انقلابی و در خدمت برای جامعه شده است.

رئیس دانشگاه خوارزمی در خصوص اهداف جهاد دانشگاهی گفت:  از ابتدا جهاد دانشگاهی اهدافی عجین با دانشگاه داشته است اما پس از مدتی با تغییر جایگاه و ماموریت، مقداری از مدیریت دانشگاه‌ها فاصله گرفت و باعث شد از حضور در فضا و عرصه دانشگاهی دور شود؛ اما فعالیت‌های مثبت و توانمندی‌های آن باعث شد بتواند با قدرت ادامه بدهد. در این سال‌ها جهاد به عنوان نهاد عمومی سعی کرده هزینه‌های خود را از محل درآمد تامین کند و در برهه‌هایی از زمان هم به نیازهای آن کم توجهی شده است.

حبیبی در خصوص حمایت بخش‌های مختلف کشور از جهاد دانشگاهی گفت: جهاد ظرفیت‌های زیادی دارد که اگر مسئولین ارشد کشوری به قابلیت‌های آن اعتماد داشته باشند و مسئولیت‌هایی خاص و مخصوص بسپارند و به نوعی به جهاد دانشگاهی میدان عمل بدهند نتایج خوبی خواهیم دید.

وی در پایان گفت: امیدواریم در سطح مجلس و حتی بالاتر هم شاهد حمایت بیش از پیش از این نهاد باشیم. /ایسنا/

کلید واژه ها: ریاست


نظر شما :